Tampere
29 Mar, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Uutta rusinaa bisnespullaan



Kirjoittanut: Teresa Ikonen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Oletko ollut tilanteessa, jossa olet ostamassa jotain, josta on vaihtoehtoja useita samankaltaisia ja päädyt vertailemaan tuotteita hinnan perusteella, koska et löydä muutakaan vertailtavaa? Itse olen ollut useastikin tällaisessa tilanteessa ja kun asiaa pohtii, se on todella silmiä avaavaa. Olisinko ostanut kalleimman tuotteen, jos se olisi jotenkin eronnut muista vaihtoehdoista ominaisuuksiltaan? Todennäköisesti olisin. Ongelma ei ole hinta, vaan se että täytyy erottua kilpailijoista.

Erottuvia liikeideoita voi kehitellä esimerkiksi kääntämällä alan stereotypiat päälaelleen näiden kolmen vaiheen kautta: 1. Hahmottele alasi tyypillisen yrityksen stereotyypin ominaisuudet. 2. Käännä kaikki ominaisuudet täysin vastakohdaksi. 3. Pohdi tulosta, erottuisiko näin kilpailijoista? (Parantainen 2008, 124.)

Kirjassa kerrottiin esimerkki italialaisesta ravintolasta, joka on uskaltanut kyseenalaistaa sen, mitä kaikki kilpailijat pitävät itsestään selvänä – hyvän palvelun. He erottuvat sillä, että töykeät tarjoilijat haukkuvat asiakkaansa:

”Asiakaspalvelu on niin törkeän huonoa, että paikkaan on vuodesta toiseen pitkä jonotuslista. Ihmiset kun haluavat maksaa poikkeuksellisista elämyksistä. Myös aivan käsittämätön kyykyttäminen voi siis olla tavoiteltava kokemus” (Parantainen 2008, 123).

Monesti myös erittäin simppelit ideat ovat erottuvia. Pitääkin hyväksyä, että oikeasti ainutlaatuiset ideat ovat todella harvinaisia. Suurin osa ideoista on jo aiemmin keksitty jossain, mutta näitä ideoita voi hyödyntää, kierrättää ja muokata. On myös paljon ideoita, joita kuka tahansa pystyisi tuotteistamaan, mutta sitä ei välttämättä silti ole tehty, jos ei nähdä mahdollisuutta idean yksinkertaisuudessa.

Liikeideaa miettiessä on helppo lähteä liikkeelle ongelmasta, johon keksii ratkaisun. Tällä tavalla voi löytyä timanttisia ideoita, jotka ovat aivan silmiemme edessä päivittäin. Esimerkiksi yhdysvaltalainen Miss Matched, Inc -niminen yritys halusi muuttaa surulliset yksinäiset sukat tarpeellisiksi ja rakensi siitä bisneksen. He myyvät ainoastaan parittomia sukkia ja takaavat, että samassa paketissa ei varmasti ole kahta samanlaista sukkaa. Heillä oli ongelma, sukkien kadonneet parit. He tekivät ongelmasta ratkaisun. (Parantainen 2008, 15-16.)

Tuotteistamisessa ja myynnissä on hyvä muistaa myös riski siinä, että on liian laaja valikoima vaihtoehtoja. Asiakkaan on vaikeampi tehdä päätös useasta vaihtoehdosta, jolloin kaupat voivat jäädä täysin saamatta. (Parantainen 2008, 107-108.)

Myös palveluiden hintojen epämääräisyys voi tehdä ostamisesta vaikeaa. Jos työlle ei pysty etukäteen määrittämään hintaa, asiakkaalla on suuri riski saada jättimäinen lasku palvelun toteutuksen jälkeen ja siksi ostopäätös tuntuu vaikealta. (Parantainen 2008, 307-308.)

Kirjassa oli monia hyviä pointteja ja suosittelen kirjaa kaikille, jotka kaipaavat uutta kipinää ideointiin!

 

Lähteet

Parantainen, J. 2008. Pölli tästä. 101 rusinaa bisnespullasta. 2.painos. Helsinki: Talentum Media Oy

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close