Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Uusasiakashankinta



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Uusasiakashankinta

 

Uusasiakashankinnalla tarkoitetaan tilannetta, jossa pyritään löytämään yritykselle uusi asiakas jonka kanssa ei aiemmin ole käyty kauppaa. Tämä jokaiselle yritykselle tuttu tapahtuma kuitenkin usein luo valtavaa tuskaa myyjissä, vaikka todellisuudessa se on yrityksen kasvun kannalta erittäin merkittävä tekijä. Kasvua haettaessa ei pidä kuitenkaan unohtaa jo olemassa olevia asiakkaita. Yhden uuden asiakkaan hankinta on nimittäin huomattavasti kalliimpaa kuin vanhan asiakkaan pitäminen ja mahdollinen kasvattaminen. Uusasiakashankinnan kustannukset kuitenkin usein maksavat itsensä takaisin monen kertaisesti, kun pystytään luomaan pitkä ja tuottoisa asiakassuhde.

Uusien ansiokkuuksien hankinnan tärkeyden tuntevat myös huippumyyjät. He tietävät että riippumatta heistä, vanhoja asiakkaita lähtee aina. Joskus syy saattaa johtua huonosti hoidetusta asiakkuudesta jolloin on vain peiliin katsomisen paikka mutta joskus asiakas yrityksiä ei yksinkertaisesti vain voi pitää. Tällaisia tilanteita on esimerkiksi asiakkaan tekemä konkurssi tai yritystoiminnan loppuminen eläköityessä. Huippumyyjät ja yritykset jossa he työskentelevät tekevät jatkuvasti uusasiakashankintaa. Prosessi on jatkuva ja systemaattinen jolloin se on osana jokapäiväistä myyntityötä. Kun asiakashankinta on juurrutettu syvälle toimintatapoihin ja sitä tehdään onnistuneesti, ei koskaan pitäisi tulla tilannetta ettei yrityksellä ole työtä tarjolla.

 

Teknologia asiakashankinnan apuna

Uusasiakashankintaan on nykyään olemassa erittäin tehokkaita ohjelmistoja. Usein kuullaan puhuttavan Inbound-markkinoinnista. Inbound markkinoinnista voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen kirjan mutta lyhykäisyydessään se toimii seuraavasti. Inboundilla tarkoitetaan markkinointia, jossa asiakkaalle usein tuotetaan mielenkiintoista ja relevanttia sisältöä nettisivuille. Kuitenkin päästäkseen lukemaan esimerkiksi oppaan jonka yritys on luonut, tulee sinun luovuttaa sähköpostiosoitteesi yritykselle. Tämän jälkeen yritys pystyy automaation avulla kohdentamaan sinulle mielenkiintoista markkinointimateriaalia jonka tarkoituksena on että jätät heille yhteydenottopyynnön. Jätettyäsi yhteydenottopyynnön yrityksen myyjät saavat tietosi ja voivat kontaktoida sinua vaikka puhelimitse. Tällaisia liidejä kuvataan usein lämpimiksi. Lämpimien liidien kontaktointi on myyjille mukavaa ja usein tuottavaa toimintaa. Kun myyjällä on jo tieto että potentiaalinen asiakas on jo kiinnostunut tuotteesta, ei myyjän tarvitse kun enää klousata kauppa.

Ikävä kyllä lämpimiä liidejä ei aina ole myyjille tarjolla. Silloin joudutaan kontaktoimaan niin sanotusti kylmää kantaa. Kylmäsoitot ovat jokaiselle myyjälle tuttua kauraa. Usein haluttu asiakas ei vastaa ja kun vastaa ei hänellä ole aikomustakaan ostaa tuotteitasi. Kylmäsoitoissa myyjän todellinen osaaminen vasta mitataan. Myyjän tulee voittaa asiakkaan luottamus nopeasti ja herättää mielenkiintoa että edes keskustelu yhteys saadaan säilytettyä. Usein tämän jälkeen saatetaan haluta tavata potentiaalinen asiakas tai joskus kauppa yritetään sopia suoraan puhelimitse. Tapa miten ja missä kauppa klousataan on myyjästä ja hänen omista mieltymyksistään kiinni.

Onneksi nykyään on ohjelmia kuten Vainu.io sekä lukuisia muita jolla uusasiakashankintaa voidaan helpottaa. Potentiaalisen asiakkaan löytäminen on nimittäin yksi hankalimmista asioista jos siihen ei ole oikeita työkaluja. Ohjelmistojen kuten Vainun avulla voidaan helposti hankkia yrityksistä tietoa ja käyttää sitä rajaavana tekijänä kenelle soitetaan. Vainu kerää asiakkaista paljon saatavilla olevaa tietoa ja kerää ne yhteen helposti luettavaan muotoon. Hyödyllisiä tietoja asiakkaasta myyjälle saattaa olla esimerkiksi toimiala, liikevaihto, tai vaikka henkilöstö vaihdokset. Tällaisten tietojen avulla voidaan löytää juuri kyseiselle myyjälle parhaiten ostavaa yleisöä.

 

Myyntityö ja uusasiakashankinta ei koskaan ole helppoa eikä aina mukavaakaan mutta usein se on kuitenkin oikeintehtynä erittäin palkitsevaa. Kaikkien tulisi ainakin jossain kohtaa elämäänsä koittaa myydä tuntemattomalle ihmiselle jotain puhelimessa, sillä se on hyvin opettavaista ja muuttaa ajattelutapaa myyjistä.

Kommentoi