Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Uskomukset



Kirjoittanut: Kaisa Oksala - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Uskonko
Saku Tuominen
Annamari Heikkilä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

 

Mitä uskomukset on?

 

Uskomukset ovat henkilökohtaisia näkemyksiä itsestämme, toisista ihmisistä ja ympäröivästä maailmasta.

Uskomusten tarkoitus on auttaa meitä jäsentämään maailmaa. Uskomukset ovat mielipiteitä, joita emme kyseenalaista vaan pidämme totuutena. Ydinuskomukset voivat olla joko positiivisia tai negatiivisia, ne syntyvät lapsuudessa ja ovat usein tiedostamattomia ja automaattisia. Ne ohjaavat toimintaamme, muistamistamme ja ajatteluamme. Toimintamme määräytyy uskomuksista käsin.

 

Uskomukset voivat syntyä esimerkiksi lapsuudessa kuultujen huomautusten takia. Ne voivat rajoittaa elämäämme vielä aikuisenakin. Miten niistä pääsee eroon?

 

Vaaka malli

 

Kirjassa Uskonko (kirjoittanut Saku Tuominen ja Annamari Heikkilä) esitellään vaakamalli, jonka tarkoituksena on päästä eroon haitallisista uskomuksista. Se toimii siten, että kuvitellaan vanhanmallinen vaaka.

Toiselle puolelle laitetaan haitallinen uskomus esim. en osaa viedä työtehtäviä loppuun. Vastakkaiselle puolelle laitetaan positiivisempi ajatus, voin halutessani kehittyä tehokkaammaksi. Tämä vaaka ohjaa ajatteluamme ja sitä kautta toimintaamme. Teemme päätöksiä sen perusteella kumpi vaakakupeista on painavampi. Voimme keventää painoa negatiivisesta vaakakupista, tai lisätä painoa positiiviselle puolelle taikka tehdä molempia yhtä-aikaa.

 

Kirjassa kuitenkin painotetaan, että tehokkain keino muuttaa uskomuksia on ajatustyö yhdistettynä aitoon tekemiseen. Onnistumiset vahvistavat positiivisia uskomuksia ja häivyttävät haittaavia uskomuksia.

Projektien teko akatemialla on loistava esimerkki omien ydin uskomusten kumoamiseksi. Itse koin alla olevan esimerkin kautta positiivista vaa´an heilahtelua.

Minulla on uskomus, koska minulla on adhd en saa asioita hoidettua loppuun. Onnistuimme saamaan joulumysteerin törkeän lyhyessä ajassa kasaan ja hoidimme sen kunnialla loppuun.Tämä on lisännyt minä pystyvyyden tunnettani. Ainakin vähän..

 

Mainonta käyttää myös uskomuksia hyväkseen. Hammastahnoihin lisätään mintun makua, shamppoista tehdään vaahtoavia ja tiskikone tabletteihin lisätään sitruunan hajua. Oikeasti näillä ei ole mitään tekemistä tuotteen tehon suhteen. Ihmisille on vain jostain syystä syntynyt uskomuksia. Minttu viilentää suuta ja saa näin ollen raikkaan olon tunteen aikaiseksi. Sitruuna taas tutkimusten mukaan tuoksuu ihmisten mielestä raikkaalle.

 

Brändäyksessä usein käytetään myös tiettyjä värejä antamaan haluttuja mielleyhtymiä. Tarkastellaan vaikka punaista. Väripsykologian mukaan se tuo mieleen motivaation, vahvuuden, rohkeuden, intohimon, seikkailunhalun ja rakkauden. Negatiivisia mielleyhtymiä taas viha, varoitus, uhmakkuus ja kipu.

 

Itse innostuin kirjan luettuani pohtimaan omia rajoittuneita käsityksiäni itsestäni, toisista ihmisistä ja maailmasta. Niitähän löytyy pitkä lista itseä rajoittavia, sekä myös itseäni liian positiivisessa valossa tarkastelevia vanhentuneita käsityksiä. Minulle heräsi myös huoli, että kuinka monta tiedostamatonta uskomusta minullakin on, jotka ohjaavat joka päiväsitä elämääni alitajuntaisesti. Akatemialla onneksi toitotetaan yhtenään kriittisen ajattelun merkitystä ja toivon, että opin bongaamaan ja huomaamaan omia ajatus vääristymiä.

 

Kuten Aristoteleskin 300-luvulla ennen ajanlaskuamme sanoi, itsetuntemus on kaiken viisauden alku.

 

Lähteet: Tuominen, S Heikkilä, A, 1.10.2021, Uskonko, Otava

Kommentit
  • Krista Tikkanen

    Boss lady! Todellakin pystyt ja kykenet vaikka mihin, tuo lisää näitä välähdyksiä ja esimerkkejä omasta elämästä. Vaakakuppi ajattelun vien käytäntöön itsekkin! Kiitos!

    30.3.2022
Post a Reply to Krista Tikkanen cancel reply