Tampere
24 Jun, Friday
28° C

Proakatemian esseepankki

Työnhakuprosessi



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Käsittelen esseessä työnhakua ja sen haasteita urapolun alussa olevien kannalta.

Työnhaku voi olla turhauttavaa ja aikaa vaativaa työtä, ilman varmaa lopputulemaa. Avoimia työpaikkoja on paljon ja suurin osa ilmoituksista on koristeltu moderneilla brändisanoilla. Hakijalta odotetaan rekryilmoituksen perusteella usein laajaa tietämystä monelta alan osa-alueelta, mutta kuitenkin spesifiä osaamista ja kokemusta. Jos oma itsetunto ja oman tietotaiton tiedostaminen ei ole kovalla tasolla, niin henkilöbrändäys esimerkiksi Linkedinissä, voi olla kohtuullisen haastavaa. Varsinkin vastavalmistuneilla voi olla hankaluuksia esittää omia vahvuuksia, joten lopputuloksena on usein moniosaaja, jolla ei kuitenkaan ole mistään kunnollista työkokemusta.

 

Työpaikkailmoitukset 

Avoimia työpaikkoja on hyvä etsiä alustoilta, joissa on kootusti monen alan työpaikkoja, esimerkiksi Oikotie, Duunitori tai Monster. Edellä mainituilla alustoilla on empiirisen tutkimuksen mukaan valtaosin siivoojan, asiakaspalvelijan tai myyjän töitä. Usein nämäkin ilmoitukset on laitettu henkilöstövuokrauspalveluiden kautta, jolloin suoraa työsuhdetta ei saa varsinaisen yrityksen (esim Elisa) kanssa.

 

Rekrytointiprosessit

Yrityksillä on erilaisia tapoja rekrytoida uutta työvoimaa. Pienimmissä yrityksissä voidaan kysyä tutuilta tai heidän tutuilta, jos löytyisi mielenkiintoa avointa työpaikkaa kohtaan. Mielenkiintoa osoittanut henkilö voidaan pikaisesti haastatella puhelimen välityksellä tai kahvin ääressä. Keskikokoisissa yrityksissä voidaan laittaa työpaikkailmoitus esimerkiksi Oikotie.com palveluun ja kutsua sieltä viralliseen haastatteluun. Hakemuksia voi tulla useita, jolloin ansioluetteloa käytetään usein mittarina hakijoiden listaamiseksi. Usein tällaisissa tapauksissa yrityksen sisällä voidaan vinkata, jos ystävä on hakemassa työpaikkaa palvelun kautta, joka voi helpottaa työpaikan saamista. Suurissa yrityksissä ja kunnan palveluissa rekrytointiprosessin julkaiseminen on usein pakollista. Rekry voidaan ulkoistaa toiselle osapuolelle, sillä hakemusten käsittely, hakijoiden haastattelu sekä valintaprosessi vievät paljon aikaa ja resursseja. Varsinkin kaupungin ja kunnan työpaikkoja hakiessa kannattaa valmistautua siihen, että hakuportaali on tietynlainen, jolloin kaikki tiedot työkokemuksesta ja koulutuksesta kirjoitetaan kokonaan uudestaan hakuportaalin tekstikenttiin.

 

Hienot tittelit

Yrityksillä on Suomessa kova kilpailu hyvistä ja laadukkaista tekijöistä. Työn kuvaus on usein myyntipuhe työtehtävälle tai yritykselle, joka saattaa lipsahtaa hieman värikynän puolelle. Jos yritys tietää hyvin, että avoin työtehtävä ei ole houkutteleva, niin tehtävälle keksitään houkutteleva titteli ja työtehtävän kuvaus.

 

Esimerkkejä työtehtävälle myyjä

Myyntiagentti, myyntineuvottelija, ratkaisumyyjä, myyntiedustaja, brändilähettiläs

 

Brändilähettiläs eli ständimyyjä

Etsimme asiakkaillemme uusia Brändilähettiläitä kiertämään ympäri Suomea! Työssäsi edustat kansainvälisiä brändejä, vastaten heidän kenttämarkkinoinnista sekä uusasiakashankinnasta. Työskentely tapahtuu erilaisissa toimipaikoissa, kuten kaupungin katukuvassa ja ostoskeskuksissa. (Oikotie.fi, brändilähettiläs)

 

Esimerkkejä työtehtävälle asiakaspalvelija

Asiakkuusvastaava, asiakasneuvoja, palveluasiantuntija, palvelukeskuspäivystäjä

 

Asiakasneuvoja eli puhelinaspa

Onko asiakkaan auttaminen ja ratkaisujen etsiminen lähellä sydäntäsi? Haluaisitko työskennellä asiakaspalvelun parissa vastuullisella työnantajalla, joka tarjoaa sinulle monipuolisia työtehtäviä ja tukee kehittymistä urallasi?

(Oikotie.fi, asiakasneuvoja)

 

Suurin osa voi varmasti kuvitella, mitä kyseinen käytännön työ oikeasti todellisuudessa on. Työtehtävän kuvaus saattaa usein hämätä houkuttelevilla titteleillä tai koristelluilla työn kuvauksilla.

 

Vaativuustaso haettavassa työssä

Työtehtävästä riippuen työnantaja haluaa usein parhaan tekijän kyseiseen työhön, mikäli työtehtävän tiedetään olevan houkutteleva ja mielekäs. Se ei ole väärä lähtökohta rekrytointiin, mutta saattaa usein vaikuttaa hakukriteerien tiukkaan seulaan tai liian koviin vaatimuksiin rekrytointi-ilmoituksessa.

Esimerkki myyjän työilmoituksen kriteereistä (oletettava ei houkutteleva työ)

Odotamme sinulta:

  • Sujuvaa suomen kielen taitoa
  • Halua oppia uutta
  • Tietokoneen ja toimivan nettiyhteyden, (etätöihin)

 

Esimerkki ohjelmistokehittäjän työilmoituksen kriteereistä (oletettava houkutteleva työ)

  • Sinulla on palava halu ja motivaatio kasvaa uusiin työtehtäviin ja kehittää osaamistasi ohjelmisto-, testaus- ja IT-alan parissa – tämä on kaikista tärkein kriteeri!
  • Olet analyyttinen ja tarkka tekijä, ja ongelmanratkaisu on sinulle toinen luontosi
  • Sinulla on aiempaa osaamista ja ymmärrystä esim. ohjelmistokehityksestä, -testauksesta, IT-alalta tai järjestelmistä esimerkiksi työkokemuksen, opiskelujen tai muiden projektiesi kautta
  • Erilaiset ohjelmistokielet, tietokannat ja teknologiat kuten Python, C, C++, DevOps, Linux, sulautetut ohjelmistot, SQL & tietokannat herättävät sinussa innostusta ja saatat tuntea joitain näistä jo tarkemminkin
  • Sytyt koodauksesta sinua kiinnostaa teknisemmät kehitystehtävät TAI
  • Haluat hyödyntää osaamistasi asiakasrajapinnassa ja syventyä monipuolisiin IT-projekteihin
  • Soveltuvan koulutustaustan tarjoaa mm. tekninen tai kaupallinen (korkeakoulu)tutkinto, kuten IT-tradenomi, insinööri, tietojenkäsittelyn FM, DI, KTM, datanomi
  • Olet tiedonjanoinen ja haluat pysyä ajan tasalla viimeisimmistä teknologioista ja ratkaisuista

 

(Lähteet osoitteesta Oikotie.fi, avoimet työpaikat)

Kuten näistä kahdesta esimerkistä voi päätellä, vaatimustasot vaihtelevat suuresti. Kun rekrytoija tietää avoimen paikan keräävän kiinnostusta, voi yritys lisätä vaatimuksia, vaikkei niitä konkreettisessa työssä tarvittaisi.

 

Avoin paikka, mutta ei kuitenkaan.

Työpaikkailmoituksia selatessa kannattaa pitää mielessä se, että onko työhön mahdollisesti hakemassa ihmisiä talon sisältä. Usein kaupungin ja valtion viroissa työpaikkailmoitus on pakko laittaa yleiseen hakuun, vaikka osaajan tiedetään löytyvän organisaation sisältä. Tämä johtaa usein siihen, ettei kutsua haastatteluun tule, vaikka oma ansioluettelo vastaisi täysin vaadittavia kriteerejä.

 

Oma itsetunto

Työnhaku voi olla väsyttävää, sillä hakemuksia joutuu usein lähettämään useita. Kielteiset päätökset tai se, että ei kutsuta edes haastatteluun, voi merkittävästi laskea itsetuntoa. Syitä kielteisiin kutsuihin on usein monia, eikä niiden kannata antaa masentaa, vaan lähteä rohkeasti tekemään seuraavaa työhakemusta.

 

Henkilöbrändäys

Henkilöbrändiin kiinnitetään paljon huomiota Proakatemialla, sillä kiinnostavia sosiaalisen median julkaisuja liiketoiminnasta on helppo tehdä esseiden tai perustetun liiketoiminnan ansiosta. Verkostoitumisen merkitystä korostetaan yhteisössä, mikä mahdollistaa sosiaalisen paineen esimerkiksi LinkedIn tilin ylläpitämiseksi. Proakatemian tutkintoohjelma tukee henkilöbrändin rakentamista paremmin, kun muut liiketoiminnan haarat. Hyvä näkyvyys ja verkostoituminen sosiaalisessa mediassa voi herättää head huntereiden mielenkiinnon ja työnhaku voi kääntyä työtarjousten saamiseksi.

 

Epäsuorat osaamisalueet

Proakatemialta valmistuvien tradenomien osaamisalueiden määrittäminen voi olla hankalaa ja se johtaa usein “osaan vähän kaikkea” tyylisiin tilanteisiin. Jos opinnoissa ei ole itse painottanut tiettyä osa-aluetta, kuten markkinointia tai graafista suunnittelua, niin omien vahvuuksien määrittely voi olla haastavaa. Toisaalta vähän kaiken osaaminen mahdollistaa laajemman skaalan työtehtäviä etsiessä.

 

Toivottavasti tästä esseestä on hyötyä työnhaun ymmärtämiseen ja työpaikkailmoitusten kriittiseen lukemiseen.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close