Tampere
26 Nov, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Tuurilla vai taidolla?



Kirjoittanut: Veli-Matti Kolari - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Olen saanut kuulla erilaisten yrityksien toiminnan esittelyitä ja pitsauksia. Välillä on herännyt ajatus, että onpa suuria eroja yrityksien välillä, kuinka he ovat sisäistäneet oman toimintansa ja tehneet pohjatöitä. Jos pohjat tehdään huonosti, niin ainakin urheilussa huonon peruskunnon päälle on hankala rakentaa minkään lajin huippu-urheilijaa. Luulisi heikkojen pohjatöiden vaikuttavan myös yrityksien jatkuvuuteen ja kehittymiseen. Selittääkö tämä miksi vain noin joka toinen aloittavista yrityksistä toimii viiden vuoden päästä?

Mitä pohjatöitä olisi hyvä tehdä yritystoimintaa käynnistäessä? Suomen Yrittäjät nostaa ensimmäinen esille tärkeimmän, joka pitäisi olla kunnossa kaikilla. Asiakkaat. Pitäisi miettiä mistä asiakkaita, eli keitä he ovat ja miten heidän kanssaan päästään kontaktiin. (Suomen Yrittäjät.) Ilman asiakkaita ei ole yritystä, joten tämä tietysti on lähtökohta. Vaikuttaa itsestään selvältä, mutta onko se sitä?

Osallistuin ensimmäistä kertaa kansainväliseen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slush:iin 19-20.11.2019 ja kävin siellä kiertämässä monia startup-yrityksien kojuja läpi. Kyselin lähes kaikilta heidän asiakkaistaan. Hämmentävimmät vastaukset minulle oli, että ollaan tätä X ryhmää mietitty, mutta nyt ollaan lähinnä keskitytty tämän meidän tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Mitä?? Eli tehdään kehitystyötä ja välillä isoillakin budjeteilla, mutta ei tiedetä kenelle ja ketä loppuasiakasta varten? Tietysti joukossa oli hyvinkin tarkkoja esityksiä ketä ja miksi yritykset tavoitellevat, mutta startup maailmankuvani sai heti kolauksia.

Otin osaa Pirkanmaan omistajavaihdosmarkkinoihin 9.5.2019, missä on tarkoitus myyjien ja ostajien kohdata sekä saada tukea asiantuntijoilta yrityskaupan toteuttamiseksi. Tapasin siellä monia yrityksien myyjiä ja mielenkiinnoilla tutustuin yrityksiin ostohousut jalassa. Osa yrityksistä oli toiminut kymmeniä vuosia, mutta osa oli tuoreita. Kysyin heiltä silloin myös heidän asiakkaistaan. Tuli joitakin samantyyppisiä hämmentäviä vastauksia muutamilta tuoreilta yrityksiltä, mitä Slush:ssa sain. Sain myös vastauksia, missä kerrottiin kymmeniä vuosia asiakkaiden olleen tämän X esikaupungin asukkaat. Tarkempaa vastausta pyytäessä kerrottiin, että kyllä ihan kaikenlaiset asukkaat ovat meillä asiakkaana, ei niitä tarkemmin voi eritellä. Ei voi vai ei ole ymmärretty eritellä? Luulisi yritystoiminnan pyörittämisen olevan hankalaa, jos tarkemmin ei tiedetä, keitä varten yritys on. Eli yritys on pystyssä ja asiakkaita käy, mutta ei tiedetä ketkä asiakkaat ja miksi.

Näen yrittäjä jumalien olleen suosiollisia, kun tuollaiset yritykset ovat olleet kymmeniä vuosia jo pystyssä. Uskaltaako yrityksien ostajat tulla mukaan yrityksiin, jotka seilaavat tuurin varassa? Ostajan kannalta asia taas voi olla hyvä juttu. Mikäli ostajaa ymmärtää keitä asiakkaat ovat ja miten heidän kanssaan pääsee kontaktiin, niin toimintaa voi olla mahdollista kasvattaa ja kehittää. Paljonkin. Onhan niitä useampia menestystarinoita, missä uusi omistaja tai omistajat ovat nähneet asiat aivan eri tavalla ja keskittyneet, vaikka vain yhteen pieneen osaan asiakkaista. Tämä pieni osa asiakkaista voi olla se osa, mikä on yrityksen kannalta kaikkein kannattavin. Kun tätä kannattavaa osaa saadaan kasvatettua ja laajennettua, niin morjens.

Oli yritykset uusia tai pitkään toimineita, niin vaikuttaa kummassakin tyypissä olevan haasteita peruskysymyksissä, jo siinä ensimmäisessä. Molemmissa tyypeissä on tietysti useita, jotka ovat nämä peruskysymykset ja liiketoimintasuunnitelmat huolella tehneet, mutta miten urheilumaailmassa? Löytyykö sieltä yksilöitä ja joukkueita, ketkä eivät rakenne pohjia ja peruskuntoa huippu-urheilun vaatimalle tasolle? Urheilumaailmasta jokainen osaa varmasti helposti nimetä useamman ja tästä joukosta löytyy kuitenkin tarinoita, joissa on päästy myöhemmin menestyksen makuun, kun on palattu perusasioihin ja keskitytty niihin. Kiinnostavinta on kuitenkin mielestäni ymmärtää syitä, miksi he ovat palanneet perusasioihin.

Urheilumaailmassa monesti taustalla kipinänä on ollut valmennuksen ja tukitiimin laajentuminen sekä sen muutokset. Onneni on olla tiimiyrittäjä Evisionissa, jolloin omaamme laajan osaamisjoukon ja tukiverkoston sekä huippu valmentajat. Käymme ja pyöritämme perusasioita paljon läpi verkostomme kanssa. Vuoden aikana olemme jo joissakin asioissa palanneet lähtöruutuun. Vai olemmeko? Itse voi olla hankala nähdä, miten missäkin asiassa menemme, kun on kuplassa. Ehkä meidän pitää ottaa vielä yrityksemme toimintaan mukaan jonkinlaista vaihtuvaa tarkastelua, joka käy läpi yritystoiminnan perusasioita ja liiketoimintasuunnitelmaa, jonka ansiosta yrityksemme osaa muuttua tarpeen vaatiessa ja voi toimia viiden vuoden jälkeenkin?

” Paikallaan pysyminen on kuin taaksepäin menemistä” – Viisas mies

 

 

Lähteet

Pirkanmaan Omistajanvaihdosmarkkinat, 9.5.2019 Eden Nokia

Slush, 19-20.11.2019 Messukeskus Helsinki

Suomen Yrittäjät. Yrittäjän ABC. Luettu 8.12.2019. https://www.yrittajat.fi/yrittajan-abc/perustietoa-yrittajyydesta/yrityksen-perustaminen/liiketoimintasuunnitelman-tekeminen

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close