


Tuuppausta palvelumuotoiluun
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Blogiessee
Promisia Osk
Kyllä siinä kesti tovi, ei meinannut sitten millään löytyä mielenkiinoista näkökulmaa palvelumuotoilusta. Palvelumuotoilu on ihan anuksesta. Älytöntä hössöttämistä yksinkertaisuuksista. Tilanne on kuitenkin se, että pakon sanelemana palvelumuotoilusta on kirjoitettava muutama raapustus, tai sakkoa napsahtaa suorittamattomista opinnoista. Aikani internetissä kahlattuani ja kyllästyttyäni useamman kerran törmäsin vihdoin artikkeliin, jossa puhuttiin tuuppaamisesta ja palvelumuotoilusta samassa kontekstissa. Tämä oli ensimmäinen artikkeli, jonka jaksoin lukea loppuun. Joten tuuppausta it is. Joku viitseliäs ja innokas Pamuisti (Palvelumuotoilu touhottaja) voisi tehdä palveluksen ja palvelumuotilla koko palvelumuotoilun uudestaan.
Tuuppaus on sosiaalipsykologian uusimpia trendisanoja ja erittäin mielenkiintoinen vaikuttamisen väline. Tuuppaamisessa erityistä kunnostautumista ovat osoittaneet Britit, jotka ovat onnistuneet tuuppaamaan useiden miljoonien puntien säästöt valtion kasaan (Yle, 2015). Tuuppaamiselle tarkoitettaan tässä yhteydessä ajatusten johdattelua niin, että vakio asetukseksi asetetaan valmiiksi haluttu lopputulos. Ihmisiä siis tuupataan ajattelemaan oikein. Useasti siteerattuna esimerkkinä tästä on todettu elinluovutuksen olevan merkittävästi yleisempää, jos ihmisten pitää erikseen kieltää omien elinten luovuttaminen, kuin silloin jos elinluovutus pitää erikseen sallia. Näin ihmiset ovat ikään kuin tuupattu kohti elinluovutusta, kuitenkin niin että valinnanvapaus on säilynyt. Jestas mikä yksinkertaisuus tämäkin.
Miten Tuuppaus liittyy sitten palvelumuotoiluun? Enemmän ja enemmän ihmiset arvostavat helppoutta elämässään ja etenkin palveluissa, laiskoiksi kun ovat käyneet. Uskon suurimman osan ihmisistä olevan melko valmiita parantamaan elämäntapojaan, jos muutos olisi merkittävästi helpompaa. Jonna Saarinen kirjoittaa blogissaan, että moni ihminen on vain pientä tuuppausta vaille valmiita sijoittamaan rahansa paremmin tai elämään terveellisemmin. Palveluita suunnitellessa voisi ollakin tehokasta tuupata kuluttajaa mahdollisimman paljon kohti haluttua lopputulemaa. Näin kuluttaja kulkeutuu palvelupolun läpi ilman, että hänen tarvitsee itse tehdä hankalia valintoja. Tuuppaamalla valinnanvapaudesta voidaan tehdä rahaa tahkoava illuusio kaikille niille, jotka eivät itse vaivaudu ajattelemaan. Tämä on tietysti hyvän maun rajoilla tanssimista, liian kova tuuppaaminen muuttuu nopeasti tönimiseksi, johon usein virkavallan puolesta puututaan.
Päätetään tämä vielä ajatukseen siitä että, olen erittäin mielissäni, jos Johannes Hirvisalon ennustus toteutuu. Emmekä näin ollen enää 2025 puhu palvelumuotoilusta, vaan se asettuu luonnolliselle paikalleen osaksi normaalia tervettä liiketoimintaa. Tässähän se ongelma piileekin. Palvelumuotoilun kuuluisi olla jo nyt samalla tavalla osa yritystoiminnan arkea, kuin myynti tai johtaminen eikä hillittömän hypettämisen kohde.
Lähteet:
Hirvisalo J. 06.2017, http://palvelumuotoilu.fi/fi/palvelumuotoilusta-ei-puhuta-enaa-vuonna-2025/, luettu 16.3.2018
Saarinen, J. 01.2018, http://palvelumuotoilu.fi/fi/, luettu 16.3.2018
Toikkanen I. 26.2.2015 https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/26/tuuppausyksikko-loysi-jattisaastot-brittien-ajattelun-oikoteista, luettu 16.3.2018