Tampere
18 Apr, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Tutustumista megatrendien saloihin



Kirjoittanut: Jyri Lempinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Megatrendien sielun elämää pinnalta

Yrityksiä jää toistensa jalkoihin jatkuvasti. Isot multimiljoonien liikevaihtoa pyörittävät yrityksetkin jäävät jalkoihin sen takia, ettei tulevaisuudelle anneta riittävää huomiota tai liikkeissä saatetaan olla hyvin paljon jäljessä. Trendejä seurataan kuluttajapuolella sokeasti viimeisimmän ja kuumimman trendin mukaan. Vaatebisnes on hyvä esimerkki trendien vahvuuksista ja trendikaarien uusiutumisesta. Kaikki lyhytaikaiset trendit, eivät ole megatrendejä. Megatrendit ovat useiden vuosien tai vuosikymmeniä kestäviä ajanjaksoja. Historiaa taaksepäin katsoessa hyvä esimerkki on teollistuminen Suomessa sodan jälkeen.

Megatrendien ja tulevaisuuden arvioinnissa käytetään voimakkaasti heikkoja signaaleja isojen liikkeiden tunnistamiseen. Megatrendit ovat hieman, kuin katsoisi lasipallon sisälle. Toki Megatrendien eteen tehdään aktiivista työtä jo paljon aiemmin kuin itse megatrendeistä uskalletaan puhua. Heikot signaalit ovat siis pieniä viittauksia ja suuntia käyttäytymisessä sekä kuluttajissa, että yrityksissä. Signaaleja voivat olla esimerkiksi, jos yritykset ovat alkaneet panostaa selkeästi johonkin erityiseen teknologiaan, kuten keinoälyyn panostetaan nykyään. Heikot signaalit vahvistuvat ajoittain tai saattavat vaipua uusien innovaatioiden tieltä hetkelliseksi pimentoon, kunnes joku taas kehittää tälle ”vanhalle” teknologialle uuden innovaation. Tämä ajaa mahdollista megatrendiä eteenpäin. Heikkoja signaaleja peilataan tavallisesti ensin taaksepäin eli historiaan. Historiasta yritetään löytää joillekin tapahtumille selkeitä yhtäläisyyksiä ja samalla tavalla megatrendejä pyritään ennustamaan eri ikäisien syklien mukaan. Syklit ovat eri pituisia ajanjaksoja jolloin kehitystä tapahtuu ensin nopeasti kunnes se laantuu lähelle nollaa. Teknologian sykli on historiallisesti ollut aina odotettua nopeampaa ja siihen käytetty energia ja raha ovat globaalisti olleet useita miljardeja vuodessa. Tässä huomataan, että heikot signaalit saattavat kehittyä hyvin nopeasti voimakkaiksi signaaleiksi. Tällöin on usein hyvin selkeää, että arvioitu megatrendi on toteutumassa.

 

Megatrendeissä on hyvin tyypillistä, että niiden sisälle muodostuu pienempiä ja lyhyt kestoisempia trendejä, mitkä jäävät muutaman vuoden tai jopa alle vuoden mittaisiksi. Sosiaalinen media on iso toteutunut megatrendi. Sosiaalisen median alle mahtuu lukuisia lyhytaikaisia trendejä, kuten kilpailu erilaisten viestintäohjelmistojen välillä. Facebook voi hyvin ja kävijämäärä on edelleen kasvussa. Kävijäväestössä on huomattavissa trendeille hyvin tavallisia piirteitä ikäryhmien saavuttamisessa. Tässä hauska kuvaaja siitä.

kuva: Harto Pönkä, 2018, Datalähde: Facebookin mainoskone 2018

Kuvaaja kertoo meille, kuinka nopeasti erilaiset trendit ajautuvat paikasta toiseen sekä sukupolvelta toiselle. Facebook perustettiin helmikuussa 2004. Siitä lähtien palveluun on on ollut mahdollista liittyä.  Hauskaa kuvaajan kautta on huomata, kuinka eläköityneet ihmiset näkevät tarpeelliseksi liittyä facebookin. Elämälle halutaan aina sisältöä ja tässä tapauksessa, facebook on ollut aikojen ajan apu yksinäisyyteen.

Heikkoja signaaleja on haastava seurata, koska ne voivat olla jopa muutaman kuukauden mittaisia treendejä tai vain satunnaisen ihmisen kehittämiä alustapalveluita, jotka eivät ota tuulta alleen. Siitä huolimatta ne ovat ylösmerkitsemisen arvoisia jos halutaan ennakoida tulevaisuutta. Tämä on selkeä merkki siitä, että joku on nähnyt tarpeelliseksi tarjota palvelua. Hyvä esimerkki ja palvelu jakamistaloudesta on Tampereelle ja suomeen saapunut Tier-sähköskootteripalvelu. Voit rahaa vastaan taittaa matkan Sähköskootterilla, jos sattuu olemaan kiire vaikka junaan tai asiakastapaamiselle. Nämä ovat niitä palveluita, mitkä vauhdittavat megatrendien saavuttamista.

Tärkein sanoma megatrendeillä sekä Sitralla on kuitenkin, että muistetaan elää hetkessä ja rakennetaan tulevaisuus yhdessä oikeilla päätöksillä.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close