Tampere
28 Mar, Thursday
7° C

Proakatemian esseepankki

Turismi on digiaikaa



Kirjoittanut: Samuel Kautto - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Digiajasta ja digitalisaatiosta on puhuttu jo kauan. Niin kauan ja niin paljon, että meillä on ähky. Olen kuullut ja havainnut paljonkin digi-alkuisiin termeihin liittyvää turhautumista niin lähipiirissäni kuin eri medioiden kautta – muun muassa Tuomas Enbusken tuohtuneisuus käy ilmi “Steal my Job”-podcastin joulujaksosta (Marjaana Toiminen, 22.12.2017).

 

Se vaikuttaa täällä kuitenkin. Yhä vaikuttaa. Nyt ja aina, eikä sille voi mitään. Ei puhuta siitä omalla nimellään – sillä joku voi suuttua – puhutaan nyt vain… siitä. Tiedät kyllä, mistä.

 

Sen (tähän se d-sana) myötä matkakertomukset ja kauniit matkakohteet, jotka huutavat “tule näkemään ja kokemaan minut”, ovat lähempänä meitä kuin koskaan. Kiitos esimerkiksi virtuaalitodellisuuden, vielä hieman kypsymättömänä “ääriesimerkkinä”, voimme kokea vierailun Eiffel-tornilla tai Niagaran putouksilla sekuntien päässä kotisohvaltamme.

 

Juuri kun hissi lähestyy Eiffel-tornin ylintä tasoa, sinut ohjataan VR-kokemuksestasi matkatoimiston sivuille. That’s all you get for free.

 

Se on tuonut meidät kanavien luo, joita pitkin voimme altistua himottavalta näyttäville matkamainoksille joka päivä. Joka päivä, esimerkiksi Instagramin, Snapchatin ja Facebookin kautta. Se, puhelimet ja Facebookin mainosverkosto, tiedäthän.

 

Matkailuala on asettanut jalkansa digimaailmaan jo pitkään ennen kuin koko digiajasta osattiin – varsinkaan täällä Suomessa – puhuakaan. Internetsivut – jo vuonna 1995 – ja hieman myöhemmin automaatio olivat lentoyhtiöille ja matkatoimistoille erinomainen ensikosketus niiden kaikkien aikojen tehokkaimpaan myyntikanavaan. (Marketing in travel and tourism, 2009, 19.)

 

Tänäkin päivänä etsiessä matkakohteita tai lentoja, törmäämme netissä tuttuihin matkailualan yritysten nimiin ja palveluihin. Samat nimet vaikuttavat dominoivan matkailumarkkinoita kuin 10 vuotta sitten. Uusia matkailuyrityksiä ei ihan joka päivä synny, vaikka se itse, algotrimit, automaatio ja niin edelleen, tekee hinnoittelukikkojen ja räätälöidyn paketoinnin tekemisestä älyttömän helppoa. Digitaaliympäristö on kuin tehty matkailubisnestä varten. (Butterworth-Heinemann, 2009)

 

On varmasti syynsä miksi isot tomijat pitävät paikkansa – niin matkailu- kuin muillakin aloilla. Mutta eihän kv-bisneksen aina pidä mikään globaali korporaatio olla, ja onneksi on toimijoita, jotka ovat uskaltaneet ottaa askeleen kansainväliseen matkailuliiketoimintaan mallikkaasti. Näiden toimijoiden ansiosta on syntynyt luovia, osallistavia ja tunnerikkaita matkailukampanjoita ja -kokemuksiakin.

 

Hyppäätkö kyytiin? Vrin -kylän asukas kutsuu tuntemattoman kylään videopuhelun välityksellä. (Graubünden Tourism, YouTube)

 

Graubünden Tourism – Sveitsiläinen pienten ja etäisten alueiden hyväksi toimiva matkatoimisto – pisti luovuutensa likoon kampanjassaan “The Great Escape”. Tässä case-esimerkissä mainostaja käytti luovasti teknologiaa hyväkseen: Vrinin kyläläiset kutsuivat Zurichin pää-rautatieaseman kävijöitä luokseen mainostaulun ja videopuhelun välityksellä. Kampanjaa varten kehitetty “Electornic Live Billboard” tulosti tuntemattomille ilmaisia matkalippuja, mikäli ohikulkija hyväksyi tarjouksen visiitistä.

 

Graubündenin toinen kampanja “The Village Phone” osallisti laajempaa yleisöä – kampanjassa julkaistiin puhelinnumero johon soittamalla saattoi voittaa matkan Tschlin-kylään. Matkan voitti, jos kukaan hiljaisen kylän asukkaista ei vastannut. Tarinan mukaan kylässä on niin hiljaista, että aivan kaikki kuulevat kylän puhelimen soivan.

 

Ja puhelinhan soi – 30 000 kertaa Graubündenin mukaan. Kampanjan verkkosivu ja YouTube-videot saavuttivat miljoonia kävijöitä ja katselukertoja.

 

Ruotsin Swedish Tourist Association vei idean vielä pidemmälle ja kansainvälisesti seuraavalle tasolle. Kampanjan “The Swedish Number” -puhelinnumero toimi puhelinvaihteena lähes 200,000 puhelulle jotka ohjautuivat vapaaehtoisesti “Sweden Ambassadoreiksi” ilmouttautuneille ruotsalaisille. Puheluita tuli eniten Yhdysvalloista, UK:sta, Hollannista ja Kiinasta – kuvittelepa itse rupattelevasi niitä näitä sen maan kansalaisen kanssa, jonne olisit aina halunnut lähteä?

 

Matkailuliiketoiminta ja sen kasvu on alusta asti ollut kytköksissä internetiin. Digitalisaatioon kietoutunut liiketoiminnan ala kasvaa huimaa vauhtia. (Butterworth-Heinemann, 2009, 6)

 

Kun mainoksen kohderyhmää miettii, me, “iso yleisö” voimme katsella ja fiilistellä vain tallenteita (linkit?) tapahtuneesta. Osallistuneille henkilöille kokemus lienee olleen henkilökohtaisin, mutta sisältö on puhdasta markkinointia, vaikuttamista myös meitä, tallenteita katselevia kohtaan.

Virtuaalitodellisuus-teknologiaa käyttävät ratkaisut ovat yksi ennustetuista trendeistä markkinoinnissa ylipäätään – mutta erityisesti elämystalouden ja matkailun osalta. Oregon 360 -kampanja (Travel Oregon) esimerkiksi on VR-videosarja joka sisältää elämyksiä Oregonin aktiviteetti- ja nähtävyys-ympäristössä. VR-headsetit ovat tulleet lähemmäs everyday-kuluttajaa 3D-mallien, pahvi-pohjien ja edullisten headsetien muodossa – VR-teknologiasta on tulossa yksi jännittävimmistä tavoista tavoittaa matkailutuotteiden kohderyhmiä.

 

Jo vuonna 2009 kirjoitettu kirja “Marketing in travel and tourism” ennustaa matkailun ja sen markkinoinnin digitalisaation vain jatkuvan ja paisuvan ennestään. Ajattelepa missä olemme nyt: VR-kokemukset ovat saavutettavissa leikkaamalla muutaman palan pahvia, sujauttamalla älypuhelimen sisään ja valitsemalla VR-kokemuksen tai lomalle kohteen. Puhumattakaan Portaalin kaltaisista, kasvavista VR-alan kokemus- ja pelihalleista!

 

Lähteet:

Marketing in travel and tourism, Fourth edition, Butterworth-Heinemann, 2009

Victor T. C. Middleton, Alan Fyall, Mike Morgan, Michael Morgan, Ashok Ranchhod

 

Oregon 360 (Travel Oregon, 2017)

https://traveloregon.com/things-to-do/trip-ideas/favorite-trips/see-oregon-in-360-degrees/

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=SpAbbRT7rGI

The Great escape (Graubünden Tourism, 2015)

https://www.youtube.com/watch?v=l8Y5MDVhZDQ

The Village Phone (Graubünden Tourism, 2016)

https://www.youtube.com/watch?v=6oexJACZ0-A

“Steal my Job”-podcastin joulujakso (Marjaana Toiminen, 22.12.2017), vieraana Tuomas Enbuske

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close