Tampere
19 Sep, Sunday
6° C

Proakatemian esseepankki

Tuotteistamisesta



Kirjoittanut: Emilia Kovanen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Opiskelujen aikana olemme innovoineet ja suunnitelleet monia tuotteita ja palveluita. Osa on edennyt, osa on aina mielessä kehittymässä, jotkut ovat kuolleet innostuksen tai ajanpuutteen vuoksi, tai vain tyrmätty. Kaikki eivät lähde lentoon, toisaalta jotkut vievät mukanaan.

 

Tuotteistamisen tärkeys on hyvin oleellista yrittäjyydessä. Akatemian aikana olen pohtinut ja seilannut paljon asiakkuuksiin liittyvien kahden asian välillä. Mistä löydän asiakkaani, kuinka varma palvelun tarpeellisuudesta tulee olla sitä lähtiessäni työstämään, ja kuinka voin päästää irti kaikesta ja vain lähteä kokeilemaan. Proakatemia toimii kokeilemisen alustana ja valaa matkan aikana itseluottamusta prosessin läpi kävijöihin.

 

Tyyppinä olen helposti innostuva ja hyvin lennokas. En toimi systemaattisesti tai kovin järjestelmällisesti. Saan motivoida ja luoda uskoa itseeni todella paljon. Intressini ja polkuni ovat johtaneet hyvinvoinnin ja kehollisuuden äärelle ja aion tehdä myös opinnäytetyön näillä näkymin Tantric Life Coach palvelun tuotteistamisesta.

Kesä on tuomassa paljon erilaisia projekteja ja minulla on paljon kiinnostuksen kohteita ja mahdollisuuksia tulevaisuutta miettien. Haluan opiskella lisää, mutta myös luoda vakaan taloudellisen pohjan minua koskettavien palveluiden ja konseptien pohjalta. Erilaisia palveluita ovat muun muassa koutsaukset, naurujooga, taide, maalaustyöpajat ja muut työpajat, retriitit, virkistyspäivät ja organisaation tiimirooliarviot (toimeentulo ja tuottavuus) ja tiimityöskentelyn valmennus (hyvinvointi aspekti). Siinähän sitä olisi! Unelmani on myös järjestää suuria tunteita herättäviä tapahtumia, jotka pursuavat eloa, voimaa ja värejä. Kuten sanoin ja varmaan kuulet, olen innostuja. Nyt siihen tuotteistamiseen.

 

Tuotteistamisen ABC

 

Kuuntelin Johannes Laineen podcastia, jossa oli kunniavieraana tuotteistamisen asiantuntija Jari Parantainen!

Mieleenpainuvin asia podcastissa oli se, että yrittäjällä on oikeus valita asiakkaat: ne voi etsiä tai päättää itse kohderyhmän kenelle rakentaa palvelua. Tärkein pointti on aina ongelma. Tästä olemme onneksi oppineet paljon Apajan kanssa toimeksiannoissa ja innovoinneissa. Niissä tulee aina keskittyä ongelmaan, mikä se on? Tarkoituksena on luoda ratkaisu ongelmalle, ei sellaista ratkaisua joka itsestä tuntuu kivalta ja ajankohtaiselta, vaan mikä palvelee. Prosessin aikana ei voi kysyä liikaa, vastaako toimeksianto tai palvelu ongelmaan.

 

Parantainen kehottaa tuottamaan sisältöä sellaisille ihmisille, kenestä yrittäjä haluaa asiakkaita. Tämä vaatii tiedon ja päätöksen siitä kenelle haluaa myydä, ja tietenkin tekoja ja yrityksiä. Yrittäjän tulee myös selvittää mikä asiakkaalle on tärkeintä ja mikä häntä mahdollisesti estää ostamasta. 

 

Kolikolla on myös kääntöpuolensa: on helppoa ajatella että ihmisiä ja kohderyhmää on liikaa ja rajauksesta tulee sotkuinen ja palvelusta liian laaja. Ihmisiä on olemassa monilla eri lähtökohdilla, tarpeilla ja kiinnostuksen kohteilla. (Parantainen, 2021.) Tätä ei kannata jäädä liiaksi miettimään, yrittäjä ei voi tarjota kaikille kaikkea. Kuten Proakatemialla on opittu ja miten Parantainenkin kertoo podcastissa, tuotteistus kannattaa tehdä ensin yhdelle ihmiselle. Yhden asiakasprofiilin tekemisestä ja  myynnin onnistumisesta on helppoa lähteä laajentamaan ja kasvamaan. Kuulostaa siltä, että yrittäjyys vaatii kärsivällisyyttä ja sitoutumista, myös paljon rohkeutta. Mikä on validi määrä tarvetta ja ongelman tiedostamista, jotta voi aloittaa liiketoiminnan kehittämällä ratkaisuja?

 

Mikä on kärkituote? Miten palvelu erottuu kilpailijoista ja onko asiakkaan helppo ostaa? Jos asiakkaalla on tuskia, ne tulee tiedostaa ja taklata pois. (Parantainen.) Ajatusmaailma tulee myös kääntää tuotekeskeisestä ajattelusta palvelukeskeiseen ajatteluun. Asiakas on aina tärkein ja hän hengittää palvelun todeksi. Ostamisen tulee olla mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Tein aiemmin esseen asiakaskokemuksen johtamisesta, joka liippaa samasta aiheesta kuin seuraava: tunteet. Parantainen mainitsi podcastin lopussa päätöksenteon ja tunteet. Vaikka ostaminen olisi helppoa ja kaikki hyvin yksinkertaista, niin asiakas tekee loppujen lopulta päätöksensä aina tunteella. Palvelun tulee todella kolahtaa ja kutsua. Laatu tai luotettavuus eivät ole edelleenkään kilpailuetuja, ne kuuluvat aina kauppaan. Mikä saa sinun asiakkaasi syttymään?

 

a. Ratkaise ongelma

b. Tee sisältöä

c. Poista oston esteet

 

Tantric Life Coach palvelu vaatii ehkä nyt eniten taas sitä rohkeutta. Minulla on monta yksittäistä asiakasprofiilia, ja paljon tietoa siitä mitä asiakkaat saavat koutsauksilta ja miksi he haluavat koutsausta. Sisällöntuotanto vaatii omat kanavat, ellen aloita henkilöbrändäystä (tietyllä tapaa teen jos sitä jonkun verran). Kuitenkin kamppailen ajoittain sen kanssa, minkälaisia asiakkaita haluan ja keitä juuri minä voisin auttaa ja palvella parhaiten. Aiheita koutsaukseen pyrkivällä voi olla muun muassa tyytymättömyys, stressi, erilaiset tunteet, ihmissuhteet, ahdistus.. jne. Se miten ihminen voi ja missä pisteessä hän on, niitä kohtia on paljon. Ja kuinka kehossa ja jalat maassa hän on. Asiakas saattaa kaivata jotain, mistä hän ei ole itse edes tietoinen.

 

 

Lähteet:

Laine, J. 2021. Kohti Unelmabisnestä 2/7 – Tuotteistamisen kautta Unelma-asiakkaan sydämeen – Jari Parantainen. Podcast-tallenne. Spotify. Julkaistu 25.2.2021. Viitattu 15.4.2021.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close