Tampere
04 Dec, Friday
0° C

Proakatemian esseepankki

Tuotekehityksen tehostaminen



Kirjoittanut: Timo Myöhänen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Olemme työstäneet tiimikaverin kanssa jo pidemmän aikaa tuotetta, minkä toivomme ratkaisevan havaitun ongelman liittyen talvikalastukseen.

Tuotetta on kehitetty jo pidemmän aikaa ja olemme rakentaneet erilaisia prototyyppejä kokemuksien ja palautteen pohjalta. Olemme kuitenkin toimineet vahvasti sen pohjalta, että saamme oikeanlaista palautetta ja osaamme lukea erilaisia signaaleita oikein. Tähän asti kaikki on mennytkin kohtalaisen hyvin. Kysymyksenä on kuitenkin herännyt se, että pystymmekö kehittämään prosessejamme vielä entisestään?

Eric Riesin the lean startup tarjoaa toimintamalleja, millä pystymme tehostamaan tuotekehitysprosessejamme. Lean Startup on tapa kehittää tuotteita ja palveluita. Se lähtee äärimmäisen asiakaslähtöisestä näkökulmasta: Kaikki mikä ei tuota asiakkaalle lisäarvoa on turhaa.

 

Lean startup ympyrä

Lean startup jakautuu kolmeen eri vaiheeseen: Build, Measure ja Learn. Näihin kolmeen vaiheeseen on tapana lisätä vielä kaksi vaihetta, idea ja data. Viidestä lean startupin vaiheesta on mahdollisuus kasata hyvin yksinkertaiselta kuulostava  Lean start up ympyrä. Lean startup ympyrä käsittää kehitystyön askeleet oikeassa järjestyksessä.

Lean startup ympyrän vaiheet:

Idea: Pitää tietää, mitä halutaan mitata. Mitkä ovat sen hetken oleellisemmat kysymykset, mitkä osa-alueet tarvitsevat tietoa.

Build: Tästä pitää rakentaa mahdollisimman pieni kokeilu, mikä antaa tuloksia. Se voi olla esimerkiksi haastatteluita ja tutkimuksia. Pitää kuitenkin muistaa, että ihmiset eivät välttämättä tiedä itsekkään, mitä he haluavat.

Measure: Näe miten asiakkaat reagoivat tuotteeseen ja mitä tuloksia se tuottaa.

Data: Saa tuloksia kysynnästä ja asiakkaista.  Mitkä ovat syitä ja mitkä seuraamuksia.

Learn: Miten jatketaan eteenpäin, pitääkö esimerkiksi pivotoida uudelleen? Mitä kaikkea tulokset opettivat? Mikä voisi olla seuraava kokeilu vai valmistetaanko jo tuote yms.

 

Kuinka malli toimii

Lean mallissa kaikki lähtee idean muodostamisesta palveluksi. Alussa on vain jonkinlaisia oletuksia siitä, minkälainen palvelu heidän oletetulle asiakassegmentille tulisi sopimaan. Meidän ideamme on rakentaa tuote, joka sitten palautteen ja asiakastutkimuksen jälkeen pivotoituu tomivaksi kokonaisuudesi. Teknisesti ottaen rakennusvaiheessa luomme tuoteen toiminnallisuudet ja ulkoasun. Kun ideasta on saatu omasta mielestä toimiva, se on aika testauttaa taas oikealla kohderyhmällä.

Lean startup ympyrän tarkoituksena ei ole luoda valmista palvelua tai tuotetta, vaan maksimoida tuotekehityksen tehokkuus ja varmistaa se, että olemme kehittämässä oikeita asioita. Mallin avulla saadaan seulottua pois paljon turhia asioita ja keskityttyä tuotteen ja käyttäjäkokemuksen kannalta oleellisiin seikkoihin. Tämä antaa lisäluottoa myös omaan tekemiseen tuotteemme tiimoilta.

Viimekädessä meidän on hyvä muistaa, että emme tee tuotetta tai palvelua itsellemme vaan asiakkaalle. Sen takia on tärkeää kysyä asiakkaalta:

Tunnistaako asiakas saman ongelman, jonka me koitamme ratkaista?

Jos ratkaisu on olemassa, ostaisiko asiakas sen?

Voimmeko me rakentaa ratkaisun asiakkaan ongelmaan?

 

Oletko sinä kysynyt asiakkaaltasi kokemuksia?

 

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close