Tampere
26 Sep, Monday
6° C

Proakatemian esseepankki

Tuotekehityksen maailmaan



Kirjoittanut: Mikko Mäki - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Tuotteista tähtituotteita
Jaana Villanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Olen akatemia-aikani aikana tajunnut tuotekehityksen tärkeyden. Proakatemialla yleensä on tuotekehityksestä livistetty todella paljon. En viitsi yleistää, on Proakatemialta tullut paljon todella hienoksikin hiottuja tuotteita. Toki se ei ole ihmekään, että tuotekehitys jää varjoon. Akatemialla vietettävä kolme vuotta on aikana hyvin lyhyt. Varsinkin siihen nähden, että on myös opintojen kannalta pakollisia ja tarpeellisia asioita, kuten pajat, nämä esseen kirjoitukset sekä korkeakoulusta valmistumiseen tarvittavat opintopisteiden keräämiset ja opinnäytetöiden värkkääminen. Tuon kaiken lisäksi, kun opinnoistamme iso osa suoritetaan projektitunteina liiketoimintaa tekemällä, on valmistumista maalina pidettävässä koulussa kuitenkin hankala ehtiä kehittymään ja toteuttamaan hyvää tuotekehitystä.

Ei siinäkään mitään, voihan tuotteen kehitellä nopeastikin. Tuotekehityksen perinteiset vaiheet, eli määrittely, suunnittelu ja tuotteen kaupallistaminen ovat kuitenkin aikaa vieviä vaiheita. Todennäköisesti tuotekehityksen tarkoitus on kuitenkin jokaisella luoda tuote, jonka kaikki haluavat ostaa. Ja hyvä tuotehan luo tarpeen itse. Meillä IHQU:lla tuotekehitys vei aikaa yli puoli vuotta. Täytyy myöntää, ettei se todellakaan hauskaa ollut. Saippuareseptien kanssa painiminen tuotti harmaita hiuksia, mutta kyllä lopulliseen tuotteeseen voitiin olla tyytyväisiä. Ei mennä projektiin sen enempää kuitenkaan muuten, kuin sen verran, mikä tulee tuotekehitykseen.

Jaana Villasen ”Tuotteista tähtituotteita” kirjassa Villanen avaa hienosti mitä on tuotekehitys. Yrityksessä kehittyminen lähtee aina siitä, että yritetään keksiä jotain mitä ei vielä ole olemassa. Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi tarvitaan yllätysyllätys – tuotekehitystä. Se on päämäärätietoista tekemistä, jossa pyritään esimerkiksi tulkitsemaan, miten ihmiset elävät omaa arkeaan, jotta voidaan sitä kautta ymmärtää, mitä ihmiset oikeasti tarvitsevat. Menestyneet yrityksethän tekevät tuotekehitystä jatkuvasti. Helppona esimerkkinä Apple, joka on ymmärtänyt tuotekehityksen idea täydellisesti keksimällä jatkuvasti uusia toimintoja esimerkiksi iPhoneihin. He ovat ylivoimaisesti markkinoiden parhailla tuotteillaan luonut ihmisille myös tarpeen näille toiminnoille. Ohjelmistopäivityksen mukana tuleva uusi ominaisuus ei toimi vanhassa iPhonessa juuri niin kuin pitäisi, mutta juuri sopivasti niin, että sen loistavuuden pääsee ymmärtämään. Kaiken siitä ominaisuudesta irti halutessaan, täytyy kyseisen kuluttajan ostaa uudempi versio vanhasta puhelimestaan, jotta ominaisuus toimii kuten sen on tarkoitettu toimivan.

”Tuotekehityksessä yrityksellä tulisi olla näkymä siitä, että tuotteeseen syntyy jokin lisäarvo, josta asiakas on valmis maksamaan lisähintaa” – Jaana Villanen

Tuotekehityksellä haetaan nimenomaan lisäarvoa asiakkaalle. Tällöin yritys kehittyy ja on enemmän pulssilla siitä, mitä tapahtuu markkinoilla ja ihmisten arjessa. Se, mihin akatemiallakin monet tuotteen kanssa projektia tekevät sortuu on, että jäädään kiinni nykytilaan, jossa menee ”ihan hyvin”. Tuotekehitys jää sivuraiteille ja mahdollisesti ihmetellään, miksei asiakkaat tilaa tuotetta uudestaan. Harva tuote kuitenkaan on täydessä juhlakunnossa heti prototyypin jälkeisenä versiona. Tällöin kun ollaan tyytyväisiä nykytilanteeseen vältetään kehittymistä kokoajan. (Villanen 2016, 106.)

 

Tuotekehityksessä on tiettyjä kysymyksiä, johon yrittäjän tulisi pystyä vastaamaan ennen kuin toteaa tuotteensa olevan valmis kaupallistamiseen.

  • Tunnistavatko asiakkaat, että heillä on ongelma, jota yrityksessä yritetään ratkoa?
  • Jos ongelmaan olisi ratkaisu, ostaisivatko he sen?
  • Ostaisiko asiakas ratkaisun yritykseltäsi?
  • Osaatko rakentaa ratkaisun ongelmaan?

 

Nämä kysymykset on laatinut Hannakaisa Länsisalmi vuonna 2013.

Kysymyksiä lukiessasi ajattelet varmasti, että näinhän asia toki on. Kuitenkin ehdottomasti kannattaa miettiä noihin kysymyksiin vastaukset valmiiksi ennen ryhtymistäsi tuotekehityksen vaativaan maailmaan. (Villanen 2016, 113).

Yrittäjä, jolla on uusi tuote, tulisi ehdottomasti vuorovaikuttaa asiakkaan ja tulevan kohderyhmän kanssa jo ennen tuotteen julkaisua. Esitellä tuotetta varovasti ja aistia tilanteita, jolloin ihmiset käyttävät tuotettasi ennen sen julkaisua. Testikäyttäjiä käyttämällä saat ehdottomasti tuotteellesi paremmat lähtökohdat markkinoille. Kuten Villanen sanoo, ei missään tapauksessa kannata kysyä suoraan, sillä silloin palaute voi olla keksittyäkin ja väkisin väännettyä (Villanen 2016, 113). Parhaiten saat irti, kun aistit miten ihmiset tuotteesi kanssa käyttäytyy seuraamalla eleitä, sanoja ja tekoja. Parhaimmassa tapauksessa tuotetta käyttävä testikäyttäjäsi kertoo kysymättäkin, että mitä tuotteessa voisi vielä olla. Sitten mietit, voitko mahdollisesti toteuttaa sen. Toivottavasti olet itsekin miettinyt prosessin aikana samaa, niin voit myös hoksata, että kyseessä on varmasti tarpeellinen ominaisuus, jonka tuote ja asiakkaat tarvitsevat sinun tuotteeseesi.

Summa summarum. Tuotekehitys on elintärkeää. Kaikki haluavat käyttää parasta tuotetta ja yksinkertaisesti tuotekehityksen jäädessä taka-alalle vain farssin ainekset on aistittavissa. Tuotekehitys ei ole tehtävä vain ennen uuden tuotteen julkistusta aloittelevalla yrittäjällä, vaan markkinoiden kelkassa pysyäkseen, tulee yrittäjän löytää tie ja totuus omasta tuotteestaan kehittämällä sitä edelleen. Koskaan ei saa olla tyytyväinen, sillä asiakas tuskin on pian tuotteen kulumisen jälkeen enää tyytyväinen. Tarjontaa uusista tuotteista on nykyään todella paljon ja jos et valmista arjen perushyödykkeitä, löytää asiakas aina uuden kiinnostavan tuotteen netistä tai kivijalasta ja juoksee tuotteesi ohi nopeammin kuin Esa Saarinen ajattelee asioita. Tuotteen ei tarvitse olla edes suoranaisesti samalla alalla kilpaileva, sillä asiakas ottaa tuotteen joka vaikuttaa kivalta. Siitä pieni oppitunti vielä loppuun huomiotaloudestakin.

Muista tuotekehitys, jos tahdot juosta tuotteesi kanssa pitkälle. Jos unohdat, toivotan sinulle hyvää loppuelämää!

Ps. Toimii myös palveluissa (googlaa ”palvelukehitys”)

 

LÄHTEET:

Villanen, J. 2016. Tuotteista tähtituotteita. Helsinki: Kauppakamari

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close