


Tunneälyllä myyjäksi?
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
KIRJALÄHTEET
KIRJA | KIRJAILIJA |
---|---|
Elämä on jännittävää!
Ikinä ei voi tietäää varmaksi mitä huomenna tekee ja ajattelee, saati viikon tai kuukauden päästä.
Tammikuussa täällä Proakatemilla jännitin myyntiä. Ihan rehellisesti ajattelin, että hyi yök, en osaa, en halua, en uskalla. En oikein jaksanut ymmärtää, mitä kaikkea se pitää sisällään tai kuinka sitä voi tehdä – saati että siinä voisi onnistua ja siitä voisi kiinnostua.
Nyt hetkeä myöhemmin ymmärrän, että myynti on ihmisten kontaamista, kuuntelemista, läsnäoloa ja tarpeiden löytämistä, kysymistä. Näin kirjoitin jo joissain aiemmissa esseissäni. Mutta en olisi uskonut, että lähiviikkoina kotona sängyssä istuessani ja tv:tä katsoessani mieleeni hiipisi ajatus siitä, että hei, sehän taitaa kiinnostaa, ja aika paljonkin – myynti.
Mistä tämä kiinnostus syntyi? Tein oivalluksen – minähän osaan myydä ja olen sitä tehnyt elämäni aikana yllättävän monissa tilanteissa. Omena ei siis ehkä ole pudonnut kauas puusta, sillä isäni ja siskoni ovat kovia myyntiajattelijoita- ja tekijöitä.
Oivallus sisälsi ajatuksia siitä, että vahvuuteni kuten tilanneherkkyys, tunneäly ja sosiaalinen älykkyys ovat taitoja, jotka luovat pohjan hyvälle myyntitilanteelle ja ennen kaikkea – ihmisen kohtaamiselle. Minähän voisin osata ja osata hyvinkin, kun vaan käytän muuallakin elämässäni näkyviä vahvuuksiani!
Luin Antti Kaihovaaran blogia aiheesta. Yksi hänen kirjoituksensa kappaleista jäi erityisesti mieleen.
” Sosiaalinen pelisilmä edellyttää hyvää tunneälyä ja loogista ajattelukykyä. Tunneäly auttaa meitä toimimaan tilanteisiin istuvalla tavalla ihmisten kanssa ja looginen ajattelu helpottaa sidosryhmien välisten suhteiden ja merkitysten hahmottamisessa. Sosiaalinen pelisilmä tekee myyjästä loistavan myyjän. Sosiaalinen pelisilmä alkaa myös olla tämän päivän johtajan perusvaatimuksia” (Kaihovaara, 2014).
Voisiko minulla olla rahkeita loistavaksi myyjäksi? En tiedä, aika näyttää. Sekä se, mihin omat kiinnostukseni minua milloinkin vievät. Merkityksellisiä ovat kuitenkin juuri nuo oivallukset. Koen, että ne ovat suurimpia saavutuksiani – oivallukset siitä, että pystyy mihin vaan, jos yrittää!
LÄHTEET
Kaihovaara A. 2014. Sosiaalinen pelisilmä on ratkaiseva tekijä. Myyntisyke.