Tampere
22 Jan, Friday
1° C

Proakatemian esseepankki

Tulevaisuuden vaikuttajamarkkinointi



Kirjoittanut: Lotta Lehtikevari - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Selatessani Instagramia huomaan jatkuvasti olevani yksi miljoonasta seuraajasta. Huomaan seuraavani yhä useampaa sometähteä ja influensseria. Huomaan olevani myös markkinoinnin ”uhri” vähintään yhtä usein. Asenteeni vaikuttajia kohtaan on automaattisesti tietyllä tapaa negatiivinen. Saatan jättää tykkäämättä julkaisusta sen takia, etten pidä henkilön tavasta mainostaa sponsoroitua tuotetta tai sen takia, että tuote on mielestäni esimerkiksi epäilyttävä. Näin jälkikäteen voin vain todeta olleeni epätietoinen nykyajan vaikuttajamarkkinoinnista ja omasta roolistani siinä. En myöskään ole ymmärtänyt tukea näitä oman elämäni sisällöntuottajia heidän urallaan. Minkälainen asenne sinulla on vaikuttajiin? Ymmärrätkö oman mahdollisuutesi vaikuttaa vaikuttajamarkkinoinnin kautta?

 

Ihmisten reaktio vaikuttajien julkaisuissa näkyviin hashtageihin kuten #ad tai #kaupallinenyhteistyö on nykyään surullisen negatiivinen. Automaattinen ajatus saattaa olla ”miksi juuri minun pitäisi auttaa tuota ihmistä tienaamaan tykkäykseni tai kommenttini ansiosta?” Oli kyseessä sitten huonosti rakennettu julkaisu, epäilyttävä tuote tai vain epähyödyllistä tietoa sisältävä postaus, kannattaa ehkä silti tykätä. Et ainoastaan tue nykypäivän luovuuteen kannustavaa alustaa ja mahdollisuutta työllistyä sisällöntuottamisella, vaan olet myös tuottamassa brändille arvokasta dataa. Dataa tuottamalla sinulla nimenomaan on vaikutusmahdollisuus itselläkin. Tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnissa on suuri merkitys vuorovaikutuksella. Brändin tulee vaikuttua vaikuttajamarkkinoinnin kautta kerätystä datasta oli se sitten positiivista tai negatiivista.

 

Oletko koskaan miettinyt, milloin vaikuttajan tekemästä julkaisusta tulee oikeasti relevantti sponsoroivalle taholle? Virheellinen käsitys on, että vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään vain myynnin kasvattamiseksi. On totta, että 60% kivijalkaliikkeissä tehdyistä ostoista on tänä päivänä sosiaalisen median innoittamia, mutta vaikuttajat tuottavat brändille paljon merkityksellisempääkin hyötyä, kuin raha. Brändiä kiinnostaa enemmän, osuiko valitun vaikuttajan seuraajat heidän kohderyhmäänsä ja mikä näiden reaktio tuotteeseen tai palveluun oli. Arvokkainta dataa on se, mitä kehityskohteita on huomattu, mikä ihmisiä innosti, kenet tagattiin kuvaan ja heräsikö ihmisillä kysymyksiä. Kaikki tämä on suoranainen lottovoitto yrityksen tuote- ja palvelukehitykselle. Datan ei tarvitse liittyä saatujen kauppojen määrään. Tulevaisuudessa vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuutta mitataan datan määrässä ja sen käyttökelpoisuudessa yrityksen kehittämiseen (Kasvuhakkerit, 2019).

 

Tiimiyrtyksemme Apajan kannalta aloin pohtimaan, miten vaikuttajamarkkinointi yrityksellä toimisi parhaiten. Yksi tärkeimmistä huomioon otettavista asioista vaikuttajien valinnassa on heidän rakentamansa vaikuttajaimperiumi. Vaikuttajilla on mahdollisuus rakentaa vahvaa luotettavuutta, laajaa näkyvyyttä ja inspiroivaa sisältöä monenlaisilla alustoilla. On kuitenkin merkityksellistä, millä alustoilla nämä toteutuvat ja kuinka laajalla alueella osataan toimia. Muutosketteryydellä on rooli myös vaikuttajamarkkinoinnin maailmassa. Vuonna 2017 suljettiin sovellus nimeltään Vine. Vine oli luotu videoiden jakamiseen ja sen ideana oli mahdollisuus tehdä lyhyitä monista videoklipeistä koostuvia videoita. (Lifewire, 2018)  Vine-sovelluksesta tuli nopeasti suosittu ja useat alkuvaiheilla matkaan hypänneet ihmiset saavuttivatkin suurta suosiota rakentamallaan viihdyttävällä sisällöllä. Hype ja suosio sovelluksen ympärillä kuoli kuitenkin nopeasti sovelluksen sulkemisen jälkeen. Julkisuutta saavuttaneet vine-videoiden tuottajat jäivät ihmettelemään kadonnutta suosiota. Virhe, joka tapahtui, oli muiden alustojen unohtaminen. Henkilöt vaikuttivat ehkä kyseisellä alustalla kyseisellä sisällöllä, mutta se ei toiminutkaan muualla. On siis tärkeää pohtia vaikuttajan presenssiä monissa kanavissa. Onko sitä ja miten alustat eroavat? Mikä alusta on eniten sinun yritykselle sopiva ja samalla nykypäivää?

 

Vaikuttajamarkkinointia pohdittaessa on ylipäätään hyvä aluksi ymmärtää, onko tämä keino vaikuttaa sopiva meidän tuotteellemme tai palvelullemme? Vaikuttajamarkkinointi on yksi moderni tulevaisuuden markkinointikeino, mutta se ei tietenkään sovi kaikille. On hyvä huomioida, että esimerkiksi milleniaalit käyttävät keskimäärin 9 tuntia päivästä sosiaalisessa mediassa (David, 2019). Yhdeksän tuntia on järkyttävän suuri määrä aikaa päivästä. Laskemalla yksi plus yksi yhteen, voi todeta saavansa eniten dataa, jos onnistuu kohdistamaan tuotteen näille ihmisille. Vaikuttajamarkkinoinnissa merkityksellistä on siis pohtia ikäluokkaa, jolle markkinoidaan ja sitä, kuka oikeasti tekee tämän tuotteen kohdalla ostopäätöksen. Kuitenkin syvemmälle päästään, kun tajutaan, että lähestymistavan tulee myös soveltua näille samoille henkilöille. Se, mikä erottaa julkkiksen ja vaikuttajan, on jälkimmäisen realistisuus ja helpostilähestyttävyys. 70% milleniaaleista tekeekin ostopäätöksensä kaverin suosituksen perusteella. Esimerkiksi Youtubessa näihin eniten dataa tällä hetkellä tuottaviin milleniaaleihin vaikutettaessa täytyy onnistua lähestymään kaverillisella tavalla. Kuten huomataan, vaikuttajamarkkinointi on tällä hetkellä vielä hyvin sidonnainen nuorempiin sukupolviin.

 

Vaikuttajamarkkinointi on ajamassa muutosta markkinoinnin modernimpaan suuntaan. On kuitenkin mielenkiintoista miettiä, mitä tapahtuu, kun tällä hetkellä vahvimmin sosiaalista mediaa osaavat henkilöt poistuvat kuvasta. Onko vaikuttajamarkkinointi tämän hetken ilmiö vai tuleeko se muuttumaan entisestään? Itse aion joka tapauksessa pyrkiä jatkossa antamaan enemmän arvoa tätä markkinoinnin muotoa harjoittaville ihmisille. Haluan tunnistaa vaikutusmahdollisuuteni tässäkin asiassa. Jos mielipiteeni on arvokasta dataa yrityksen kehitykselle, haluan sen heille tarjota. Toivon, että tulemme myös tulevaisuudessa hyödyntämään vaikuttajamarkkinointia yrityksessämme, sillä datan merkitys ja asiakkaiden kommentit auttavat luomaan maailmaan juuri sitä, mitä todellisesti kaivataan. Ja me haluamme luoda sellaista, millä on merkitystä.

 

 

 

Lähteet:

 

TEDx Talks, Rachel David, How influencers have transformed modern marketing, 18.3.2019, (katsottu 11.5.2019)

(https://www.youtube.com/watch?v=gbbEXnRG9d8)

 

Supla, Kasvuhakkerit, jaksot 14, Tulevaisuuden vaikuttajamarkkinointi

(https://www.supla.fi/audio/3358725)

 

Elisa Moreau, lifewire.com, What was Vine? Looking back on the social video sharing app, 11.12.2018 (luettu 11.5.2019) (https://www.lifewire.com/what-is-vine-3486082)

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close