Tampere
16 Jan, Saturday
-13° C

Proakatemian esseepankki

Tulevaisuuden megatrendit



Kirjoittanut: Antti Eloranta - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tulevaisuuden megatrendit
Podcastit ja Voice-over

 

Mitä teet ensimmäiset 15 minuuttia ennen kuin lähdet töihin, 15 minuuttia, kun tulet kotiin, tai 15 minuuttia ennen kuin käyt nukkumaan illalla? Oletko kuunnellut äänikirjaa? Laitatko kenties podcastin tulille, tai puhutko kumppanillesi, joka on vieressä vai kaverillesi ääniviestein ja videoin. Ihmiset ovat kiireessä jatkuvasti, eikä videoiden katselu aina onnistu samalla, kun yrittää tehdä arjen askareita tai siirtyä paikasta toiseen. Tämän takia yhä useammat ihmiset kuuntelevat erilaisia äänikirjoja, sekä podcasteja ja käyttävät älylaitteiden ääniohjausta hakeakseen tietoa. Miksi podcastit tulevat valtaamaan markkinoita valtavasti seuraavan kymmenen vuoden aikana? 

 

  1. Podcastit ovat helppoja tehdä myös ihmisille, jotka eivät pidä kameran edessä olemisesta. Niissä on paljon helpompi olla luonnollisemmin ja stressaamatta. Fokus on täysin sisällössä, eikä ulkonäössä. 
  1. Podcasteilla myydään aikaa ihmisille, opettavaista aikaa. On helppoa kuunnella mielenkiintoisista aiheista ja oppia, samalla kun täyttää pesukonetta, tai venyttelee. 2014-vuonna Yhdysvalloissa käytettiin 29,6 miljardia tuntia työmatkaliikenteeseen (töihin ja sieltä kotiin). Eniten aikaa vietettiin autoissa, missä ei (vielä) voi keskittyä videoiden katsomiseen, mutta podcastit mahdollistavat tiedon lisäämisen ja oman itsensä kehittämisen suhteellisen helpolla tavalla. 

 

 

Tulevaisuudessa on havaittavissa megatrendi, joka on vasta alkamassa. Siihen megatrendiin kuuluu ääniohjautuvuus, sekä podcastit ja molemmat yhdistettynä. Mietin itse, miten nämä kaksi voidaan yhdistää ja miten se voi toimia fiksusti. Tutkiessani huomasin, että koteihin myydään yhä enemmän Alexan, tai Googlen kotisovelluksen avulla ohjattavia valaisimia, keittiökoneita, kaiuttimia ja kaikkia muita laitteita. Ääniohjaukselle, sekä podcasteille on kuitenkin vielä varsin vähän alustoja ja haussa on seuraava Twitter (2006) Instagram (2010) tai Snapchat (2012). Jokaisen henkilöbrändäystä ja myyntiä tekevän tulee ymmärtää tämän trendin potentiaali. 

 

Jo vuonna 2016 Google paljasti, että 20% kaikista hauista sen järjestelmässä suoritettiin täysin äänen perusteella. Myös suuri osa kohdennetusta markkinoinnista mm. Facebookissa tulee ihmisen puheen perusteella, minkä google myy suoraan muille markkinointia tekeville yrityksille (eli puhut mikrofoniin, puhelussa, ääniviesteissä Levis’sin t-paidasta ja mainos tulee sivun laitaan Facebookissa).  

Missä bisnes? 

On helppoa sanoa, että seuraava megatrendi on podcastit ja ääniohjautuvuus, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä ja mitä lisarvoa ihmiset saavat Applen Siriltä, Amazonin Alexalta, Googlen Echolta, tai podcasteilta? Kuvittele, että haluat tietää hyvän viinin äidillesi matkallasi kauppaan. Kysyt Alexalta ja se vastaa tarpeidesi mukaan, tai kuuntelet podcastia aiheesta. Kodissasi voit pyytää jo nyt Alexaa soittamaan tietyn biisin, tai vaihtamaan älyvalaisimien väriä, jotka ovat jo nyt tasoissa Ikean valaisimien hintojen kanssa. Voit laittaa remontti podcastin päälle ja kuunnella, miten autoon vaihdetaan öljy tai miten ruokaa laitetaan. Äänikirjat ovat valtaamassa markkinaa ja uskon itse, että perässä tulee kovaa kyytiä podastit, sekä voice-over. Sarjayrittäjä ja kirjailija Gary Vaynerchuk kirjassaan Crushing it! kertoo, että viiden vuoden kuluttua kaikki tekevät ja kuuntelevat ”päivän vinkkejä” ja jos silloin lähdet apajille, joudut markkinoimaan omia uutisiasi älyttömästi, jos haluat mitään näkyvyyttä.  

 

” You have to keep looking ahead, I’ve got my eye on Marco Polo, Anchor, After School, AR ( Augmented reality ), VR (Virtual reality), And AI ( Artificial intelligence). One day there’s going to be a little ball hanging above every single human’s head recording everything they do. Swear to god, it’s going to happen, recording and documenting every moment of our lives.” – Gary Vaynerchuk. Kun kuuntelee Garyn mietteitä ja ajattelee esimerkiksi tubettamisen suosion räjähdysmäistä kasvua, on helppo uskoa, että podcastit ja ”äänitarinat” ovat seuraava iso hitti. Olisi mahtavaa, jos Apaja saisi kehitettyä tästä uutta liiketoimintaa, sekä tuottaa samalla laadukasta dokumentaatiota matkastamme.  

Podcasteja on mahdollisuus tehdä mistä tahansa, sekä etenkin nuorten kokemukset ja tarinat kiinnostavat aidosti. Sijoittamiseen liittyvät podcastit ovat suosittuja, kuten liikuntaan ja urheiluun. Näen, että podcastit ja ”Flash briefings”, eli lyhyet päivän tietoiskut uutisina ja muuna muotona tulevat olemaan tulevaisuuden helpoin megatrendi, minkä avulla nousta suosioon ja tehdä myös hyvää liiketoimintaa. Radiokanavien lähetyksiä kuunnellaan jatkuvasti yhä enemmän myös uusintana, eikä niitä kuunnella niinkään enää ”livenä”. 

LÄHTEET 

Vaynerchuk, G. 2018. Crushing it! How great entrepreneur build their business and influence. And how you can, too. Harper-Collins publishers, New York. 

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005844968.html  

 

https://yle.triplet.io/articles/verkossa-julkaistujen-podcastien-suosio-jatkaa-kasvuaan 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close