Tampere
07 Dec, Tuesday
-16° C

Proakatemian esseepankki

Trendit osana tulevaisuutta



Kirjoittanut: Johannes Mäkinen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa?
Elina Hiltunen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Erilaiset trendit ja ilmiöt kiinnostavat minua monimuotoisuudellaan. Nykypäivänä uusia tempauksia, ilmiöitä, somettajia ja hittituotteita syntyy kiihtyvää tahtia. Trendien suunnan löytäminen ja niiden ennustaminen olisi yrittäjälle melko hyvä sauma iskeä kultasuoneen. Onko meidän mahdollista luoda uusia trendejä tai ennustaa niiden tulevaa suuntaa?

 

Itse kuvailisin että trendi lyhykäisyydessään tarkoittaa olemassa olevan markkinan tai mieltymyksen suuntaa. Oxford Dictionaries määrittelee sanan trendi tarkemmin seuraavalla tavalla:”A general direction in which something is developing or changing.” Trendi on siis se suunta, johon jokin asia kehittyy tai muuttuu.

 

Trendit ovat siis suoraan linkittyneenä menneisiin tapahtumiin. Näin ollen voimme siis todeta, että trendit ovat myös hyvä työkalu tarkastella tulevaisuuden markkinoita ja näkymiä. Tämä johtuu siitä, että trendisuuntaukset voivat jatkua samanlaisina tulevaisuudessakin. Muutokset eivät tapahdu silmänräpäyksessä, eivätkä trendit synny tai kuole keskuudessamme hetkessä. Esimerkkinä vaikkapa kuluttajakäyttäytymisen trendit, eivät tapahdu nopeasti koska se vaatii käyttäjäkunnan kasvua.

 

Ehkä siis voidaan puhua jonkinlaisesta tarttuvasta ryhmäkäyttäytymisestä. ”Tartuttaminen” kuluttajalta toiselle vie aina oman aikansa. Trendien kasvu on siis melko hidasta, varsinkin mitä kuluttajan ostokäyttäytymiseen tulee. Tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia niitä etsiville ja havainnoiville. Trendien suuntaa voi siis pienien signaalien avulla ennustaa jo ennakkoon hyvissä ajoin. Mikään ei kuitenkaan ole ikinä varmaa, ja tietty suunta ei ikinä ole varma tae siitä, että sama meno jatkuu vuosikausia. Jos jotain yllättävää sattuu, me olemme lirissä. Siksi Pelkkä trendien perässä juokseminen ei riitä, vaan silmät ja korvat on pidettävä muutenkin auki.

 

Sitten on vielä se villi kortti. Nykypäivänä suurta roolia maailmamme ostokäyttäytymissä näyttelee myös sosiaalinen media, jossa ajatuksen jakaminen suurille ihmisryhmille on parhaimmillaan huomattavan nopeaa. Oikeastaan sosiaalinen media on vahvasti muokannut käsitystämme trendeistä. Some on luonut omat trendinsä ja ilmiönsä, joista ei kymmenen vuotta sitten ollut tietoakaan. Näekin juuri sosiaalisessa mediassa loistavia mahdollisuuksia luoda, synnyttää ja kasvattaa trendejä ja ilmiöitä, joiden kautta voimme luoda markkinaa sekä kasvattaa brändiämme.

 

On siis täysin mahdollista luoda esimerkiksi yksi mainosvideo joka ns. ”Trendaa” esimerkiksi TikTokissa tai Instagramissa. Some on ikään kuin ilmainen mainospaikka, joka parhaimmillaan antaa yrityksellesi näkyvyyttä miljoonille ja taas miljoonille ihmisille. Some on joiltain osin melko arvaamaton. Tiettyjä suuntauksia voidaankin ennustaa, mutta kukaan ei voi olla varma mikä Tiktok nousee seuraavaksi ihmisten näytöille.

 

Miltä tulevaisuus sitten näyttää? Mielestäni on erittäin mielenkiitoista nähdä miten esimerkiksi Covid-19 on lopulta vaikuttanut osto- ja kulutuskäyttäytymiseemme. Kotimaan matkailu on varmasti vielä tulevanakin kesänä entistä kovemmassa nousussa. Miten tätä tilaisuutta kannattaisi hyödyntää? Monet asiat ovat seurausta jostakin, ja maailma muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Maailman päästessä pikkuhiljaa takaisin jaloilleen, on yrittäjien aika iskeä. Mitä ihmiset haluavat tehdä ensimmäisenä kun pandemia on saatu vihdoin kukistettua?

 

Jätän jälkeeni ehkä paljon avoimia kysymyksiä, mutta tarkoitukseni on ennen kaikkea avata omaa ajatteluani sille, mitkä kaikki seikat vaikuttavat ostokäyttäytymiseemme tulevaisuudessa. Mielestäni on erittäin tärkeää pohtia ja miettiä, että miten ja miksi trendit vaikuttavat organisaatioomme ja yrityksiimme muutaman vuoden päästä, ja kuinka voimme hyödyntää ja tulkita niitä entistä paremmin jatkossa. On aina parempi olla askeleen edellä muita. Perehdy, Opi ja menesty.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close