Tampere
22 May, Sunday
13° C

Proakatemian esseepankki

Treenit auttaa jaksamaan



Kirjoittanut: Saara Leinonen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Loppukesästä 2021 olin pohtinut, että haluaisin palata takaisin salibandykentille pelaamaan. En tiennyt vielä tuolloin, minne lähtisin pelaamaan. Koulukaverini Oona pelasi samaan aikaan naisten 3.divarissa ja ajattelin, että voisin sinne lähteä vähän pelailemaan koulun oheella. Laitoin joukkueelle viestiä ja kerroin olevani kiinnostunut pelaamisesta. Kuitenkin sain heidän valmentajaltaan bumerangina viestiä takaisin, että taitojeni ja pelihistoriani myötä hän kehotti ilmoittautumaan tyttöjen t21 SM-sarjaan.

SM-sarja oli jo minulle entuudestaan tuttu, sillä olen pelannut kyseisellä tasolla useampia kausia Oulussa. Soittelin entisen pelikaverini Empun kanssa, joka muutti samoihin aikoihin Tampereelle kuin minä, tästä tilanteesta. Emppu pelasi jo tässä kyseisessä joukkueessa ja rohkaisi laittamaan valmentajalle viestiä. Loppujen lopuksi valmentaja pyysi minut treeneihin ja pääsin joukkueeseen mukaan. Treenejä tuli kolmet viikkoon sekä pelejä satunnaisin arkipäivisin ja viikonloppuisin.

”Liikunnan jälkeen aivomme vapauttavat endorfiinia, noradrenaliinia, serotoniinia ja dopamiinia”

(Matinpalo, N & Tuovinen, M. 2021)

Kun treenit alkoi, huomasin, kuinka paljon positiivisia vaikutuksia niillä oli jaksamiseen. Uni alkoi maistumaan paremmin öisin sekä yleinen vireystila työskentelyn ja koulun suhteen muuttui virkeämmäksi. Tunsin motivaationi kasvaneen opiskeluun sekä kehittymiseen niin työ- ja kouluelämässä kuin treeneissäkin.

”Serotoniini saa aikaan levollisuuden ja tyytyväisyyden tunteen”

(Matinpalo, N & Tuovinen, M. 2021)

Olen kokenut oloni myös huomattavasti terveemmäksi. Ilman treenejä makoilisin todennäköisesti iltaisin kotona neljän seinän sisällä pienessä yksiössäni ja lankeaisin helpommin tilaamaan ruokaa. Olen pirteämpi ja kykenen keskittymään esimerkiksi pajoissa kuuntelemaan paremmin ja osallistun entistä enemmän keskusteluun.

”Pirteän ja eloisan tunteen saa aikaan noradrenaliini”

(Matinpalo, N & Tuovinen, M. 2021)

Ennen kun aloitin treenit yliajattelin asioita aivan liikaa ja sain aikaan kaikenlaisia tunnemyrskyjä kehossani. Saatoin pahoittaa mieleni helpommin ja reagointi asioihin oli joko heti kyseenalainen tai muuten vain hidasta. Nyt pystyn käsittelemään asioita paljon järkevämmin ja ajattelumaailmani on muuttunut positiivisemmaksi.

 

”Endorfiinin avulla ihminen pystyy hallitsemaan paremmin omia tunteitaan ja reaktioitaan”

(Matinpalo, N & Tuovinen, M. 2021)

Yleinen ajattelumaailma itsestäni on kääntynyt hyvään suuntaan, sillä olen oppinut löytämään ja hyödyntämään vahvuuksiani. Teen entistä enemmän asioita tiimini ja koko Proakatemian yhteisön eteen. Kiitos treenien, koen olevani ylpeä itsestäni, että jaksan puristaa eteenpäin hyvällä draivilla ja fiiliksellä.


”Dopamiini puolestaan saa olomme tuntumaan hyväksi”

(Matinpalo, N & Tuovinen, M. 2021)

Lähteet:
Matinpalo, N & Tuovinen, M. 19.4.2021. Miten liikunta vaikuttaa mielialaan. (Luettu 15.12.2021)
https://www.puhti.fi/tietopaketit/liikunta/#miten-liikunta-vaikuttaa-mielialaan

 

Essee on julkaistu Samoa Projektit Osk omalla blogisivulla “Samoilla linjoilla”

https://samoillalinjoilla.blogspot.com/2021/12/treenit-auttaa-jaksamaan.html

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close