Tampere
07 Dec, Tuesday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Treenaamisen periaatteet



Kirjoittanut: Henri Korhonen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Treenaamisen periaatteet

Skotlantilainen kirjailija ja poliitikko Samuel Smiles sanoi aikanaan; ”mies ilman periaatteita on kuin laiva ilman kompassia… se vaihtaa suuntaansa jokaisella tuulenpuuskalla”. Englantilainen fysioterapeutti Adam Meakins sovelsi tätä lausetta osuvasti harjoitteluun ja kuntoutukseen, kuinka sama pätee niissäkin. Avaan tässä esseessä, mitkä ovat kehittävän harjoittelun periaatteet ja kuinka niitä voi soveltaa jokainen omassa treenaamisessaan.

Haluan ihan ensimmäisenä sanoa, että treenaamisesta saa hyötyjä aina normaalissa tilanteessa enemmän kuin treenaamatta jättämisestä. Sen ei tarvitse olla vaikeaa, systemaattista tai pitkäkestoista, etteikö siitä olisi hyötyä sinulle. Esseessä käsittelen asiaa fysioterapeutin silmin. Näiden periaatteiden hyödyntämisestä hyötyvät kaikki, oli kyseessä sunnuntain kävelylenkkeilijä tai huippu-urheilija. Ihmisen kuormitusfysiologia toimii samalla tavalla tittelistä huolimatta. Valitettavan moni valmentaja ja terapeutti jäävää nämä periaatteet harjoittelua tai kuntoutusta suunnitellessa samalla ihmetellen, miksi kehitystä ei synny.

Kun mietit treenaamisen periaatteita, mieti sanaa sport. Sen takia, koska sanasta sport voidaan muodostaa englanninkieliset sanat specificity, progression, overload, reversibility ja time. Toimii siis tässä tapauksessa muistisääntönä. Speficity tarkoittaa spesifisyyttä tai yksilöllisyyttä. Harjoittelussa sen ymmärtäminen on hyvin yksinkertaista. Se mitä harjoittelet, se kehittyy. Tullaksesi paremmaksi juoksijaksi, juokse. Tullaksesi paremmaksi kyykkääjäksi, kyykkää. Harjoitteen pitäisi olla tavoitetta palveleva ja harjoitteessa paremmaksi tuleminen vaatii kyseisen harjoitteen tekemistä.

Toisena periaatteena oleva progression tarkoittaa progressiivisuutta. Yksipuolinen ja samanlaisella kuormalla tehty harjoite ei kehitä määräänsä enempää. Keho tottuu ja adaptoituu siihen mitä sillä tehdään. Jotta kehossa saataisiin positiivisia adaptaatioita aikaiseksi, tulee harjoitteen olla tarpeeksi haastava. Kun harjoitteessa kehittyy, voi siitä esimerkiksi varioida progressiivisesti haastavamman. Kolmantena periaatteena overload tarkoittaa ylikuormittamista. Harjoitteen täytyy olla tarpeeksi haastava suorittaa, jotta se aiheuttaa tarvittavan suuren harjoitusvasteen kehossa. Tällä tarkoitetaan sitä, että kun suorituskyky kohoaa, niin se vielä äsken sopivasti ylikuormittava harjoitus ei enää riitäkään tuomaan haluttuja harjoitusvaikutuksia. Ylikuormittaminen ja progressiivisuus kulkevat hyvin käsikädessä ja moni mieltää ne jollain asteella samaksi asiaksi.

Reversibility tarkoittaa palautuvuutta.  Se tarkoittaa sitä, että mikäli harjoittelu lopetetaan, palautuu kehitetty ominaisuus ajan mittaa entiselleen. Riippuen kehitettävästä ominaisuudesta, palautuvat ne eriasteisesti ennalleen. Time tarkoittaa aikaa. Aikaa tarvitaan sekä lepoon että palautumiseen harjoittelun jälkeen tarvittavien adaptaatioiden saavuttamiseksi. Mikäli harjoittelu tapahtuu liian aikaisin tai liian myöhään edellisestä kuormituksesta, ei sen hyödyt ole siinä tapauksessa parhaat mahdolliset ja joissain tapauksissa jopa negatiivisia, mikäli edellisestä harjoituksesta ei ole palauduttu tarpeeksi.

Edellä mainittuja tapoja hyödyntäen ei harjoittelussaan voi tehdä väärin, ainakaan pahasti. Kuitenkin ensiarvoisen tärkeää on, että ihminen löytää itselleen mieluisan tavan liikkua, josta hän nauttii tai sietää sitä edes niin, että harjoittelua on järkevää optimoida.

Lähteet:

Meakins, A. Principles. 2021. Sosiaalisen median materiaalit.

Langinkoski, A. Liikunnan perusperiaatteet – harjoittelun ohjelmoinnin viisi kulmakiveä. NHA.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close