Tampere
15 Jan, Friday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Totta vai tarua? Kuinka paljon sillä on väliä?



Kirjoittanut: Mikko Mäki - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mestareiden rakentaja
Marko Yrjövuori
Petteri Ala-Kivimäki
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Totta vai tarua? Kuinka paljon sillä on väliä?

 

Mestareiden rakentaja. Suurten kohujen keskellä keväällä ollut Marko Yrjövuori on faktana tai ei, joka tapauksessa tehnyt suuria urheilijoita omilla metodeillaan. Entisinä urheilijoina meidän oli helppo tarttua kirjaan ja lukea Yrjövuoren Mestareiden rakentaja. Emme tässä tule tiivistämään kirjaa käytännössä lainkaan, sillä siitä ei ole kenellekään hyötyä. Surkeahkon kirjan sijasta kerromme omia oivalluksiamme, mitä teimme kirjaa lukiessamme. Vaikka suurin oivalluksemme olikin se, että jos joskus itse kirjan kirjoitamme, teemme sen hyvin erilaisella tavalla kuin tämä kirja on tehty. Oivalsimme kuitenkin muutakin ja näistä asioista tässä esseessä kirjoitamme.

Yrjövuori nousi keväällä kohuotsikoihin, kun hänen uraltaan alkoi nousta erilaisia väitteitä ja faktoja esiin. Isoimpia syytöksiä on, että Yrjövuori olisi valehdellut olevansa fysioterapeutti, tuntevansa ihmisiä Yhdysvaltojen presidentistä ties minne yritysjohtajiin. Kohut antavat ymmärtää, että onko Yrjövuori oikeasti pystynyt luomaan tuollaisen uran pelkästään valehtelemalla. Se on aivan sama, ura on tehty ja tulosta on tullut. Vai onko? Onko Yrjövuori ottanut vain muiden töistä kunniaa? Meillä on näkemys, miten hommat ovat menneet.

Marko Yrjövuori on erikoinen brändi. Hän on Paimiosta kotoisin oleva entinen painonnostaja, nykyinen huippuvalmentaja. Ilman koulutuksia hän on päässyt hyvinkin pitkälle. Pelkän urheiluhierojan papereilla hän on muun muassa päässyt fysiikkavalmentajaksi Los Angeles Lakersiin. Yhteen arvokkaimmista ja tunnetuimmista urheilubrändeistä maailmalla. Onko hän pelkkä urheiluhieroja? Vai onko hän edes urheiluhieroja? Yrjövuori on mysteereitä täynnä. Omalla tavalla arvostamme röyhkeyttä. Hän on tajunnut olevansa marginaalimies isossa maailmassa, jossa hänen saavutuksensa eivät riitä. Suoraan sanoen paskaa jauhamalla, valehtelemalla, hän on myynyt itseään tehtäviin erilaisien urheilijoiden pariin jos jonkinlaisiin projekteihin. Näillä toimintatavoilla Yrjövuori on tehnyt itsestään sellaisen miehen, johon otetaan yhteyttä eri urheilijoiden leiristä. Valmistauduttiin sitten ikinä mihinkin. Tulossa on olympialaiset, joissa täytyy ottaa itsestään kaikki irti. Tärkeä ottelu lähestyy, jonka voitto on uralle suuri askel. Suuri loukkaantuminen on tapahtunut ja kuntoutumisen täytyisi alkaa mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, sekä paluu urheilun pariin pitäisi tapahtua turvallisesti hyvällä aikataululla. Tällaiset tilanteet ovat niitä, jolloin Yrjövuoreen otetaan yhteyttä. Eikä pelkästään suomalaiset urheilijat. Paljon Yrjövuoren palveluksia käyttää myös ulkomaalaiset supertähdet. Asiakkaina ollut muun muassa yhdysvaltalaiskoripalloilijoita, slaavinyrkkeilijöitä ja suomalaisjääkiekkoilijoita. Tämän lisäksi liuta eri lajien supertähtiä ja nuoria lupauksia, jotka luottavat Yrjövuoren kädenjälkeen.

Tämänkaltaisen brändin rakentaminen yleensä vaatii vuosien kouluttautumisen. Varsinkin asiantuntemus tällä alalla (fysioterapeuttien ja terveydenhoitoalan ammattilaisten). On mahtavaa huomata, että kun ihminen intohimoisesti tekee jotain, alkaa itsekin uskoa omiin valheisiinsa. Kun mietimme Yrjövuoren tarinaa, on se lähtenyt meidän silmissä Yrjövuoren lisäksi myös median ja muiden hänen kanssaan toimineiden henkilöiden avustuksella väärään suuntaan. Tästä on seurannut lumipalloilmiö. Yrjövuori on käyttänyt menestykseen reseptiä, joka on todettu toimivaksi. Hän on käyttänyt visualisointia fake it till you make it -mentaliteetilla. Sehän toimi. Yrjövuorta alettiin pitämään Suomessa legendana. Siellä on yksi meistä, Hollywoodissa rakentamassa mestareita. Los Angeles Lakers ja Los Angeles Kings. NBA- ja NHL-tähtien luottomies Yrjövuori. Urheilutoimittajat pitkin Suomea, kaikki nämä vuodet menivät Yrjövuoren kusetuksiin. Tai ei kusetuksiin, Yrjövuori vain jätti osan asioista kertomatta. Kertoi sen, mitä kuulla halutaan.

Englannin kielellä tittelit tietenkin kääntyvät huonosti suomen kielelle. Tittelileikki on nykyään muutenkin bisnesmaailmassa älytöntä. Perus rivimyyjä tai -asiakashankkija, bookkeri tai asiakaspalvelija saa kauniin tittelin, joka näyttää CV:ssä äärimmäisen hyvältä. Avainasiakaspäällikkö? Miksi titteli ei ole enää myyjä, asiakashankkija, bookkeri tai asiakaspalvelija. Myynnin vuoksi tietenkin. Kun tahdotaan rekryssä kirsikat kakun päältä, täytyy tittelin näyttää hyvältä. Se herättää työnhakijassa kiinnostuksen. Kun työt alkaa, asiakaspalvelija, joka vastaa puhelimeen ja varailee muiden kalentereihin aikoja, ei välttämättä kyllästy omaan työhönsä ja tekee sitä paremmalla tasolla, kun hän oikeasti tuntee itsensä arvokkaaksi. Se on hienoa, sillä arvokasta työtä se ehdottomasti onkin. Titteli vain voi hyvinkin paljon johtaa harhaan. Sillä mekin olemme huomanneet esimerkiksi Proakatemian myyntipäivillä, että päällikkötitteleillä olevia ihmisiä, joita lähestymme, on ollut turhaa lähestyä. Ei mitään päätäntävaltaa mihinkään yrityksen asiaan, vaikka titteli loppuu sanoihin päällikkö tai johtaja. Tämä on myös, se millä Yrjövuori kimaltelevassa Hollywoodissa, tähtikeskeisessä USA:ssa halusi itsekin tuntea itsensä arvokkaaksi Lamborghinien, multimiljonäärien, korujen ja loisteen keskellä. Hierojan status tuossa porukassa, johon kuuluu Los Angeles Lakersissa muun muassa Bushin perhe, LeBron James, Kobe Bryant ja ökytähtiä ympäri Hollywoodin, ei vain riittänyt Yrjövuorelle. On fakta, ettei hierojasta montaa elämäkertaa tai tietokirjaa tehdä. Sinun täytyy olla jotain muuta. Yrjövuori ymmärsi sen ja lisäsi mausteita pataan. Yht´äkkiä oltiinkin takanreunuskamaa suomalaisessa urheiluyhteisössä. Mestareiden rakentaja. Todellisuudessa Yrjövuoren teot ovat olleet: 1. Pyydä asiakasta asettumaan makaamaan pöydälle, 2. Valele kädet hierontaöljyllä, 3. Hiero asiakas ja kiitä. Sen ihmeellisempää ei Yrjövuoren arki ollut.

Menikö se sitten ihan vihkoon? Varmastikaan ei. Hän on saanut nyt kaiken huomion, mitä hieroja voi saada. Varmasti Suomen kaikkien aikojen tunnetuin hieroja. Erittäin sulavana puhujana tunnettu Yrjövuori onnistui USA:sta oppimallaan tavalla hurmata toimittajat ja kaikki häntä seuraavat ihmiset. Mekin seuraamme häntä sosiaalisessa mediassa, vaikka tarina ärsyttääkin samalla, kuin herättää ihastuksen tunnetta. Hänhän sai itsensä kuulostamaan ihan legendalta, vaikka hänen mainitsemansa supertähdet eivät edes tiedä kuka on Marko Yrjövuori. Näillä tarinoilla hän sai kuitenkin ison maailman antaman opin mukaansa, jolla hän on nyt vallannut markkinakseen Suomen. Suomessa hänet tunnetaan. Täällä hänellä on erinomaiset verkostot, joiden kautta hän myös pääsee esiintymään merkittävimmissä urheilupohjaisissa lähetyksissä esimerkiksi televisiossa, jossa hän on vähän väliä puhumassa kuntoutumisesta ja loukkaantumisista jääkiekon Liigan lähetyksissä. Hän myös valmentaa suomalaisia huippu-urheilijoita ja lisää heistä sisältöä sosiaalisen median kanavilleen jatkuvalla syötöllä. Se herättää kiinnostusta, totta kai. Monet urheilijat kohunkin jälkeen ovat kertoneet, etteivät aio Yrjövuoren fyysikkavalmennuksesta vaihtaa pois, sillä tulokset ovat koulutustasosta ja kokemuksesta riippumatta huippuluokkaa, kun Yrjövuori on yksilövalmennusta urheilijoille tehnyt.

Mikä tässä sitten on tarinan opetus? Emme suinkaan halua opettaa kenellekään valehtelemista. Kuitenkin ison asian opimme brändäyksestä sekä myynnistä. Yrjövuori on luonut itsestään mielikuvia, jotka on ostanut jokainen suomalainen toimittaja ja toimittajat ovat myyneet asiat lukijoille. Toimittajat ja ihmiset ylipäätään ovat tehneet oletuksia. Yrjövuori on antanut olettaa, eikä ole korjannut asioita. Hän on vain nauttinut jalustalla olemisesta, sillä onhan se rivihierojalle uskomaton asia olla median myllytyksessä ja vastailla puhelimeen toimittajilta ja kirjailijoilta, kun he kilpailevat siitä, kuka saa kirjoittaa hierojasta elämäkerran. Myynti on ollut Yrjövuorella kunnossa. Brändin rakentaminen on tullut pitkäjänteisellä työllä. Myös niin kuin kaikessa bisneksessä, tuuri on ollut myötä. Yrjövuoren brändi ei olisi rakentunut ilman hyvää tuuria. Tuurilla tarkoitamme sitä, että oletuksia on alkanut syntyä erilaisilla foorumeilla.

Kaikki, jotka olette tämän jaksaneet loppuun asti lukea. Suosittelemme teille olla lukematta meidän lukemaamme Mestareiden rakentajat -kirjaa. Kirja on huono, eikä ole kiinnostava. Lisäksi kukaan ei voi tietää, mikä kirjassa on totta. Silti suosittelemme perehtymään Yrjövuoren tarinaan. Siitä voitte oppia paljon myynnistä, tilaisuuksiin tarttumisesta ja henkilöbrändin luomisesta. Olit Yrjövuoresta mitä mieltä tahansa, näissä asioissa hän on erittäin dynaaminen suorittaja, joka osaa haistaa oman edun tilanteessa kuin tilanteessa, sekä luo valheellisia mielikuvia varsinaisesti valehtelematta. Syyllisiä emme tästä jupakasta löydä. Yrjövuori ei ole valehdellut, vähän vain johtanut harhaan. Toimittajat ovat luottaneet suomalaiseen mieheen ja puskenut eetteriin oikeaksi olettamaansa tietoa. Miksi joku tuollaista keksisi?

Hyvänä pointtina Yrjövuori muistutti meitä myös siitä, että Lapin lisää on aina kaikessa, kun puhutaan bisneksestä. Bisnes on bisnes ja Mooses on Mooses.  Kaikki pyrkivät eteenpäin, ja yleensä käytössä ovat kaikki mahdolliset keinot. Luottakaa ihmisiin, mutta olkaa kriittisiä. Kehittäkää kriittisyyttänne. Sitä voi olla helposti myös liikaa. Treenatkaa taitojanne kohdata ihmisiä. Määrän kautta, opitte tunnistamaan asioita oikeiksi ja vääriksi.

Onnistuimmeko me myymään tämän ajatuksen sinulle? Yrjövuoren ura perustuu tarinankerronnalle. Kommentoikaa alle, miten meidän tarinankerrontamme mielestänne meni, sillä siinä ei voi kukaan olla koskaan liian hyvä.

 

LÄHTEET:

Ala-kivimäki, P. & Yrjövuori, M. Mestareiden rakentaja. 2019. Suomi. Otava.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close