Tampere
18 Apr, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Tönön markkinointisuunnitelma



Kirjoittanut: Sanni Turunen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
Tuntematon
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mitä markkinointi on?

Markkinointityylejä on useita; puhutaanko somemarkkinoinnista, sisältömarkkinoinnista vai kenties visuaalisesta markkinoinnista? Näissä kaikissa on kumminkin sama päämäärä eli edistää yrityksen tai organisaation palvelun tai tuotteiden myyntiä. Markkinoinnissa on monta eri vaihetta, ja se on hyvin laaja kokonaisuus. Markkinoinnin tarkoitus on luoda yritykselle ja brändille hyvä tunnettuus ja maine. Kuinka erotus joukosta positiivisesti? Hinnoittelun kilpailukykyinen määritteleminen, uusien asiakkaiden hankinta ja nykyisten asiakkaiden huomioiminen ovat keskeisessä osassa markkinointia. Nykyään markkinointi ja myynti kulkevat hyvin pitkälti käsikädessä, ja puhutaan että niiden raja on hyvin häilyvä. Markkinoinnin avulla kehität myyntiä ja brändiä. Tuotteiden saatavuus hyvällä logistiikalla ja niiden oikealla jakelukanavilla lisää selkeästä myyntiä, ja täten myös linkittyy markkinointiin. (Markkanen, V. Mitä eroa on myynnillä ja markkinoinnilla.)

Tönö ja korona

Covid-19 virus onkin ollut polttavin puheenaihe kaikkialla maailmassa viimeiset kaksi kuukautta. Se on aiheuttanut paljon surua ja murheita varsinkin työrintamalla. Monet ovat joutuneet lomautetuksi tai jopa irtisanotuksi, ja varsinkin ravintola-ala ei ole päässyt tässä tilanteessa helpolla. Olemme joutuneet miettimään monesti eri skenaarioita, kuinka korona vaikuttaa kauniissa Eteläpuistossa sijaitsevaan Tönö kahvilaan, jonka ostimme pari kuukautta sitten.

Alkuperäinen suunnitelma oli avata Tönö kioskina, sillä yli kymmenen hengen kokoontumiset oli kielletty ja kaikki ravintolat pakko suljettu. Olimme suunnitelleet tulevan kesän Tönön osalta take away-kioskiksi, kunnes viime viikolla hallitus purki rajoituksia niin että voimme avata Tönön kahvilana 1.6.2020 alkaen. Lisätöiltä ja suunnitelmien muutoksilta emme tosiaan ole välttyneet mutta teemme kaikkemme, että saamme Tönöstä mahdollisimman houkuttelevan kesäkahvilan ja Eteläpuistoon menoa ja meininkiä.

Eteläpuisto on mahtava ja kaunis puistoalue, mikä mahdollistaa hyvin suuremmankin joukon kokoontumisen turvavälien kera. Olemme järjestämässä tönölle livemusiikkia, pieniä tapahtumia ja mahdollisesti puistobrunssia. 50 ihmisen kokoontumisrajoitus pätee ainakin kesäkuun loppuun saakka, jonka jälkeen tilanne on taas aivan auki: Joudutaanko rajoituksia taas kiristämään vai mahdollistetaanko meille jopa enemmän? Näitä tilanteita emme voi valitettavasti ennustaa, joten ainut mahdollisuus on vain elää päivä kerrallaan.

Tönön historiaa ja tulevaisuus

Tönön ollessa Eventan tyttöjen omistuksessa, Tönössä tuotiin esiin ekologisuutta ja erikoisruokavalioita. Tönön slogan olikin ”Pelastetaan maailma kahvikuppi kerrallaan”. Olemme itse muovaamassa Tönön tarjonnasta hieman laajempaa, niin että kaikille on jotakin. Ekologisuus ja vihreys näkyy meillä esimerkikiksi  kun teemme yhteistyössä K-Supermarket Ratinan kanssa hävikkismoothien.

Olemme luoneet kolme eri asiakasprofiilia. Aikaisemmin nuoret aikuiset ovat olleet isoin kohderyhmämme, mutta pyrimme kasvattamaan kävijäkuntaa myös lapsiperheisiin ja vanhuksiin, lisäämällä palveluita ja tarjontaa. Meidän tiimissämme on liikunta-alan ammattilaisia, jotka ovat ilmaisseet kiinnostuksensa pitämään mahdollisia jumppia tai tapahtumia esimerkiksi lapsille. Meidän selkeä tavoite on muutenkin kahvilan pyörittämisen rinnalle, elävöittää koko Eteläpuistoa. Eläkeikäisille olemme suunnitellut aikaiseen aamuun alennettuja hintoja tai mahdollisia seniori jumppia.

Tönön somemarkkinoinnin kasvatus

Niin kuin aikaisemmin tuli esille, tönön asiakassegmentti on vahvasti nuoret aikuiset. Markkinointi tulee osata kohdistaa sinne mistä kohderyhmän tavoittaa parhaiten. Somemarkkinointi toteutetaan tarkan suunnitelman mukaisesti, mutta pienellä budjetilla tai ilmaiseksi. Sisällön tulisi tuottaa asiakkaalle selkeästi lisäarvoa, olla kiinnostava ja aito. Olen vertaillut aitojen, rehellisten postauksien tehoa versus viimeisen päälle moderneja mainoskuvia keskenään ja ero on huima. Nykypäivänä ihmiset haluavat nähdä aitoutta ja oikeita ihmisiä, oikealla asialla. Digimarkkinoinnin välineenä käytämme pääsääntöisesti aktiviisesti Intagrammia ja facebookia.

Olemme halunneet luoda läpinäkyvyyden siinä, että olemme nyt ensimmäisen luokan yrittäjyysopiskelijoita ja tämä on meille kaikille täysin uutta. Kysyimme myynnin professori Petri Parviaiselta hänen mielipidettään siitä, kerrommeko asiakkaille että olemme ”kokemattomia” opiskelijoita, jotka lähtee vaikeassa Korona tilanteessa pyörittämään kahvilaa. Parviainen antoi mahtavan neuvon: ”Kun olette jotakin, olkaa sitä täysillä. Jos olette oikeasti kokemattomia opiskelijoita, tehkää se täysillä ja antakaa sen näkyä ja kuulua. Ihan sama mitä, kunhan teette sen vaan aidosti ja täysillä.” Tätä oppia noudattaen, olemme päättäneet tehdä esimerkiksi työntekijä esittelyn ja tuovamme vahvasti esille olevamme proakatemian opiskelijoita.

Sisällöntuottamisessa voidaan käyttää mielikuvitusta ja ajankohtaisia asioita. Postaamme säännöllisesti somekanaviin kuvia tönöstä, tuotteista, henkilöistä, ajankohtaisista-, ja tulevista tapahtumista. Käytämme (luvan kanssa) ihmisten ottamia kuvia postauksissa ja jaamme niitä. Hyvänä esimerkkinä jalkapallon EM-kisojen tulo alkaa 12.6, mutta vallitsevan tilanteen vuoksi kisat ovat peruttu. Tönö voisi hyödyntää aihetta markkinoinnissa, ja järjestää esim FIFA-turnauksen ja footpool kisan.

Budjetointi

Olemme ensimmäisen kevään opiskelijoina pyrkineet mahdollsimman pieneen budjettiin. Kassavirtaa ei vielä ole, joten yhteistyö tai sponsoroinnin kautta saadut edut tulisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Olemme laskeneet markkinointiin käytettäväksi budjetiksi kesän ajalta noin 600 euroa. Somemarkkinointi on isoin markkinointikanavamme, sillä se on nopeaa, helppoa ja etenkin edullista. Maksettujen mainosten kautta näemme paljon tärkeää tietoa pienellä rahalla: kävijämäärät julkaisussa, klikkausten määrät, onko postausta jaettu eteenpäin yms. Isoimman loven budjettiin tekee lehtimainokset, millä pyrimme tavoittamaan iäkkäämpää kohderyhmää. Iäkkäämpää kohderyhmää varten olemme suunnitelleet myös flyereiden teetätyksen ja viennin lähimpiin palvelutaloihin. On myös mahdollista, että joudumme miettimään uusiksi kesän edetessä markkinoinnin kannattavuutta eläkeikäisille, jos samat rajoitukset hallituksen puolelta pysyvät ennallaan yli 70-vuotiaiden karanteeni määräyksiin.

Tönön tavoitteet

Olemme asettaneet Tönölle kaksi tavoitetta. Taloudellinen tavoite meillä on kustantaa Tönön ostohinta, ja kesätyöntekijöiden palkat. Toinen tavoite markkinoinnin näkökulmasta meillä on kasvattaa tönön sosiaalisten median näkyvyyttä sekä seuraajien määrää. Konkreettinen tavoite on saada 467 seuraajan sijaan tönön instagramiin 1000 seuraajaa elokuun loppuun mennessä. Helpoiten tavoitteita pystyy seuraamaan eri sometilien hallintaosista, josta näkee millainen sisältä tavoittaa ja sitouttaa eniten asiakkaita. Dignostiikan avulla pystymme helposti muokkaamaan sisältöä kohderyhmän kiinnostusten mukaisesti.

Käsitteitä:

Asiakassegmentti: Asiakassegmentillä tarkoitetaan tiettyä asiakasryhmää kenelle tuotteita tai palveluita kehitetään. Jotta markkininointi ja myynti olisi mahdollisimman osuvaa, tulee keskittyä tiettyyn kohderyhmään. Keskitytään vain yrityksen strategiaan parhaiten soveltuviin ja kannattavimpiin asiakassegmentteihin.

Asiakasprofiili: Seikkaperäisesti kuvattu henkilö, joka edustaa koko kohderyhmää. Se on työkalu, jonka avulla voidaan tehostaa markkinointia.

 

Lähteet

https://www.villetolvanen.com/2013/02/24/mita-eroa-on-myynnilla-ja-markkinoinnilla/ Markkanen, V. Mitä eroa on myynnillä ja markkinoinnilla. 24.3.2013.

Parviainen Petri. Myyntikurssin luento 24.4.2020.

Add Comment
Loading...
Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close