Tampere
28 Mar, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Toimiva liikeidea



Kirjoittanut: Kerttu Kanerva - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
3 reasons its so hard to follow your passion
Miten löytää ensimmäinen kannattava liikeidea
Miten ide muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä
Liikeidea - Opi hyvän liikeidean perusteet 5 minuutissa
Jon Jachimowiz
H. Liljeroos
M. Esa
H. Johansson
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

 

 

Kun oivaltaa uuden liikeidean aluksi se vaikuttaa loistavalta ja alun hypetys on vahvaa. Toimiva liikeidea on toimiva silloin kun se tarjoaa ongelmaan ratkaisun. Huippuideaa on siis turha etsiä sitä kautta, mikä tuntuu itselleen tärkeältä ja on jonkinlainen huippu innovaatio, vaan ideaa on järkevintä lähteä etsimään ihmisten ongelmien kautta. Monella yrittäjällä on tarkoituksena toteuttaa omaa intohimoaan ja elää unelmaansa ja siksi monesti unelmaprojekti kuvitellaan sen kautta mikä itselle tuottaa onnellisuutta ja iloa, sekä yleensä sen ajatellaan olevan jotain suurta ja merkittävää.

 

Moni menestynyt yrittäjä on kuitenkin keksinyt ratkaisun johonkin arkipäiväiseen ongelmaan ja päätyneet myymään esimerkiksi tuotetta tai palvelua, joihin heillä ei ole ollut mitenkään erityistä mielenkiintoa tai tietoa. Esim. yrittäjä voi päätyä myymään tietokone laukkuja verkossa, vaikka hänellä ei olisi mitään mielenkiintoa laukkuja kohtaan aikaisemmin ja omana tavaroiden säilytystilana toimii lidlin muovikassi. Yrittäjä pääsisi silti tekemään monipuolisesti kaikkia yrittäjyyden osa-alueita markkinoinnista verkostoihin jne.

 

Intohimoinen yrittäjä työskentelee tutkitusti tehokkaammin ja pelkkä itsensä työllistäminen yrittäjyyden avulla ei yleensä ole pitkäkestoisin ja tuloksellisin motiivi vaan tavoite löytyy parhaiten oman intohimon kautta. Tuloksellisin intohimo ei kuitenkaan pitäisi tarkoittaa sitä, että työnteko tuottaa iloa ja hauskuutta vaan intohimo pitäisi olla asia, josta välittää eniten. Eli jos yrittäjän merkittävin arvo on esim. vapaus, ohjaa se kehittämään jatkuvan liiketoiminnan, joka ei ole paikkasidonnainen ja se tuottaa perus keskituloa enemmän tuloa, joka taas mahdollistaa taloudellisen vapauden ja luo yrittäjälle vapautta vaikuttaa asioihin, sekä mahdollistaa asumisen huomenna Hong Kongissa ja viikon päästä San Fransiscossa, tietysti riippuen siitä, mitä jokaiselle vapaus merkitsee.

 

Idean testaus ja validointi

 

Hyvin monesti yrittäjä rakastuu omaan ideaansa ja tärkein vaihe eli kohderyhmän kartoitus, idean toimivuus ja testaus jää tekemättä ja hommat tulee väistämättä kaatumaan jossakin vaiheessa. Ratkaiseeko idea ongelman? onko ongelma oikeasti ongelma? tarvitseeko ihmiset oikeasti ideaa vielä kymmenenkin vuoden päästä? ketkä ideaa tarvitsevat? ja paljonko ihmiset olisivat valmiita ideasta maksamaan? on kysymyksiä, jotka on selvitettävä huolella ennen toteutusta. Varsinkin viimeinen kysymys on se mikä jää usein välistä. Kyllä minäkin olen juoksemassa ilmaisten proteiinipatukka maistiaisten perässä, mutta en minä niistä kyllä välttämättä maksaisi. Monesti ihmiset kehuvat ideaa ja kokevat sen tarpeelliseksi, mutta kun rahasta kysytään saattaa vastaus olla ihan toinen. Täytyy myöskin ymmärtää, että idea ei sovi kaikille ja kaikki eivät siitä olisi valmiita maksamaan, jonka vuoksi oikean kohderyhmän selvittäminen on erittäin tärkeää.

 

Idean testaus eli pilotointi on järkevää ja se vie aikaa, mutta säästää suuremmilta mahdollisilta epäonnistumisilta. Prototyyppi ja pilottiversio on turvallisempi ensimmäinen steppi, jonka kautta huomaa konkreettisemmin, miten idea käytännössä toimisi ja onko se oikeasti tuottavaa. Akatemialla oli joskus puhumassa, joku henkilö, ketä en nyt juuri nimeltä muista, mutta muistan, että hän oli perustanut verkkokaupan ja ennen kun hän tilasi varaston täyteen tuotteita, hän laittoi verkkokaupan pystyyn ja myi tuotteita, joita ei vielä ollut edes olemassa hänen varastollaan ja tällä tavoin testasi, meneekö tuotteet kaupaksi. Tietysti tämän tyylisissä testauksissa on hyvä olla asiakkaille kerrottuna, että kyseessä on pilottiversio ja toimitusajalla tulee kestämään pidemmän aikaan, sillä yrityksen uskottavuus laskee huijauksissa, sekä yksikin menetetty potentiaalinen asiakas tekee suurta hallaa liiketoiminnalle. Jos tuotetta oikeasti tarvitaan ovat ihmiset valmiita sitä myöskin odottamaan hiukan pidemmän aikaa. Pilotointi on myös pienemmän riskin aloitus, heti ei siis tarvitse ottaa monen tuhansien eurojen lainoja ja jättimäisiä varastoja ja onnistuneen testauksen jälkeen olo on myöskin varmempi ja selkeämpi isompia investointeja ajatellen.

 

Tänä syksynä olemme tiimin kanssa oivaltaneet validoinnin merkityksen projekteissa ja liikeideoissa. Aluksi validointi oli minulle hieman epäselvä käsite, enkä osannut edes miettiä vaihetta nimeltään validointi, kun mietin eri projektien ja liikeideoiden vaiheita. Validointi on  usein innovoinnin seuraava vaihe ja oikeastaan se olisi monesti järkevämpi toteuttaa jo ennen liiketoimintasuunnitelman luomista. Mitä validointi sitten oikeastaan on ja miksi se on niin tärkeä vaihe liikeidean suunnittelussa?

 

Validointi tarkoittaa oikeastaan vahvistamista ja validoinnilla on montakin eri merkitystä, sillä validointia voi käyttää monenlaisiinkin eri prosesseihin. Validoinnilla pyritään selvittämään sopiiko tuote tai palvelu aiottuun käyttötarkoitukseen. Validointi on tärkeä osa laadunhallintaa. Verifiointi puolestaan on todentamista, joka tarkoittaa menetelmää, jossa pyritään varmistamaan, että vastaako idea alkuperäistä suunnitelmaa. Verifiointia vois suorittaa oikeastaan missä tahansa idean elinkaaren vaiheessa ja verifiointia voidaan myös käyttää validoinnin tukena V&V tyyppisesti, sillä verifiointi vastaa kysymykseen ”valmistammeko tuotetta oikein?”

 

Validointi Liikeideoissa konkreettisemmin tarkoittaa idean kohderyhmän selvittämistä ja niin kuin jo aikaisemmin mainitsin tärkeimmät ovat: Onko idealle kysyntää ja minkälainen on idean tarjonta, maksaisiko kohderyhmä ideasta eli onko se kannattava ja minkälaiset markkinat idealla on jo olemassa ja minne markkinat voisi mahdollisesti suunnata, paljonko ideasta olisi mahdollista suunnilleen saada tuloa ja onko se kannattavaa. Nämä asiathan ovat oikeastaan jokaisen liikeidean tärkeimmät kysymykset ja ennen kuin idea viedään käytäntöön ja liiketoimintasuunnitelmaa aloitetaan rakentamaan täytyy näihin kysymyksiin löytyä vastaukset. Validointi myös useimmiten vastaa tärkeään kysymykseen ”Onko tämä idea kannattava vai haudataanko idea vai olisiko siinä kenties jotain muutettavaa?”

 

Digivallankumouksen H. Liljeroosin kirjoittamassa artikkelissa kiteytyy liikeidean prosessi lyhyesti seuraavalla tavalla:

 

Seuraamalla näitä kolmea askelta, muutat ideasi konkreettiseksi tuloksi:

 

  1. Ideoi: Ensimmäiseksi ideoit pitkän listan bisnesideoista. Monet ideoista voivat olla sinulle alunperin vieraitakin.

 

  1. Validoi ideat: Kun olet saanut kaikki liikeideasi listattua, suodatat niistä parhaat. Tässä vaiheessa testaat ideoitasi, kunnes jäljellä on vain aivan paras.

 

 

  1. Hanki ensimmäiset asiakkaat: Kun sinulla on käsissäsi liikeidea, jonka olet jo edellisessä vaiheessa validoinut markkinoilla, on aika alkaa oikeaan työhön. Ensimmäisen 100:n euron jälkeen seuraava 1000 euroa onkin jo huomattavasti helpompi ansaita.

 

 

Tehokkaimmat validointi keinot ja työkalut

 

Apajassa lähti pyörimään tänä syksynä kaksi suurempaa projektia, joihin koko tiimi on osallisena. Tiimimme jaettiin kahtia ja puolet porukasta lähti työstämään projektipäälliköiden johdolla Olohuone projektia, jossa tarkoituksena on luoda baari/kahvila/oleskelu paikka Pirkanmaalle ja toinen projekti on nimeltään Stufur, jossa ajatuksena on myydä käytettyjä huonekaluja kierrätysperiaatteella, jotka entisöitäisiin ja kunnostettaisiin tarvittaessa. Itse kuulun jälkimmäiseen Stufur projektitiimiin ja sain ensimmäiseksi tehtäväkseni hoitaa projektin validointia.

 

Lähdin Stufur projektissa liikkeelle survey monkeylla tehdyn kyselyn kautta ja loin kyselyn koskien huonekaluja. Tiimissämme pyörineen ELE projektin pohjalta tiesin, ettei sosiaalisissa medioissa kyselylinkin jakaminen ole välttämättä se kaikkein tehokkain keino, sillä harvemmin ihmisillä on aikaa ja mielenkiintoa nykypäivänä vastailla kyselyihin netissä, joten ajattelimme projektitiimin kanssa, että teen kyselyn mahdollisimman selkeäksi ja ytimekkääksi ja seuraavaksi pohdimme, missä meidän mahdollinen kohderyhmä pyörisi ja päädyin jakamaan kyselyä Tori.fi alustalla, jossa huonekalujen myyjät ja ostajakunta pyörii. Validoinnissa on tärkeää kysyä ja testata ideaa ainakin 10 eri ihmisillä aluksi ja kysely tavoitti 8 vastausta, joten 2 vastausta jäi uupumaan. Validointia on kuitenkin järkevin tehdä niin paljon kuin mahdollista, sillä mitä enemmän on dataa sen parempi.

 

Kyselytutkimukset ovat toki todella järkeviä, sillä niiden avulla pystytään saamaan konkreettista dataa ja tarkat analyysit, kuinka monta prosenttia vastaajista on esim. naisia ja miehiä, ikähaarukka, ammatti, kansalaisuus jne. mutta muita todella kannattavia keinoja validointiin on lähteä kyselemään ihmisiltä ihan face to face suoraan livenä.

 

Validointi ei pelkästään ole kohderyhmän kartoittamista, vaan validointia voi myös tuottaa hankkimalla tietoa samantapaisilta jo markkinoilla olemassa olevilta yrityksiltä ja verkostoilta. Kilpailijat ei luonnollisesti luovuta ideaansa ja tietojaan kilpailijalle, mutta siitä ei olekaan kysymys vaan tarkoitus on hankkia apua ja tietoja niin paljon kuin mahdollista ihmisiltä, joilla on jo kokemusta alalta. Ideaa ei myöskään ole järkevintä kysyä tutuilta ja perheenjäseniltä vaikka se toki helpoin tapa olisikin, sillä he todennäköisesti kehuvat ideaa kertomatta täysin rehellistä mielipidettään ja tästä syystä validointia on tehtävä tuntemattomilla ihmisillä ja asiasta jo tietävien menestyjien kautta.

 

Kun idea on uusi ja se on validointi vaiheessa se on järkevä pitchata mahdollisimman monelle eri ihmiselle ja kysyä miltä idea heistä kuulostaa, sekä kysyä mahdollisia negatiivisia tai kehitettäviä puolia. Mitä enemmän saa uutta näkökulmaa idealle sen parempi ja aina jokaiselta löytyy jotain uutta puolta ideaan ja monesti todella tärkeitä juttuja, joita ei ole tullut edes ajatelleeksi. Myöskin mahdolliset sijoittajat ja yhteistyökumppanit löytyvät helpommin kun heille pitchaa idean huolella ja kysyy apua. Avun pyytäminen jo olemassa olevilta yrityksiltä on enemmän kuin kannattavaa ja kaikki kehitysideat on otettava kiitollisena ja nöyränä vastaan. Tietysti on aina ihmisiä, jotka haluavat ampua kaikki ideat alas ja muutenkaan kaikkia ideoita ei tarvitse lähteä toteuttamaan tai kehittämään omassa projektissa, mutta jokainen palaute on kuitenkin tärkeää. Ideaa on turha alkaa salailemaan, vaikka se olisi kuinka huikea tahansa, kukaan ei varasta ideaasi ja läpinäkyvyys on tänä päivänä tärkeää niin asiakkaille kuin verkostoille.

 

Apajassa voisimme entisestäänkin kehittää pitchaus ja verkostoitumistaitojamme. Toki lukuisat yritysvierailut ja seminaarit, sekä Triben kanssa toimiva yhteistyö on tänä syksynä luonut Apajalle näkyvyyttä ja kontakteja, mutta ymmärrys verkostoitumisesta ja niiden hyödyntämisestä ei välttämättä ole vielä täysin tuttu käsite meille. Verkostoituminenkin on työtä ja tapahtumissa, joista löytyy mahdollisia yhteistyökumppaneita, on tärkeää päästä tuomaan projekteja esille ja saada hyödyllistä, sekä myöskin tarjota hyödyllistä informaatiota, jotta kontakti ei jäisi vain LinkedIn kaveruuden tasolle vaan siitä olisi hyötyä käytännössä. Pelkkä smalltalk ja bissen juonti ei johda muuhun kuin krapulaan, mutta tietysti sillä on hyvä lämmitellä keskustelua ja osata kääntää keskustelu oikeaan suuntaan ovelasti ja päättäväisesti henkilön kanssa, josta voi hyötyä (niin tökeröltä kuin se kuulostikin) on se verkostoitumisen tarkoitus.

 

Lähteet:

 

Miten löytää ensimmäinen kannattava liikeidea H. Liljeroos

https://www.digivallankumous.fi/kannattava-liikeidea/

 

Liikeidea

https://www.tyontulevaisuus.fi/liikeidea/

 

Liikeidean kehittäminen ja testaaminen

https://yrityksen-perustaminen.net/liikeidea/

 

Hioit sitten liikeideaasi kopissa – jos validointi unohtuu on moni tekemäsi asia turhaa (2019)

https://accelerando.fi/2019/09/hioit-sitten-liikeideaasi-kopissa-jos-validointi-unohtuu-on-moni-tekemasi-asia-turhaa/

 

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä M. Esa (2019)

https://y-studio.fi/yrityksen-perustaminen/minustako-yrittaja/vinkit-ideasta-hyvaksi-liikeideaksi/

 

Liikeidea

http://www.innetti.com/index.php/valikko/jasenyytta-harkitsevalle/sittenkin/yrittajaksi/listaus/15-omayritys/matskua/37-yksinkertainen-liikeidea.html

 

Liikeidea – Opi hyvän liikeidean perusteet 5 minuutissa H. Johansson

http://www.tuotantotalous.com/liikeidea-tuottava-liikeidea/

 

3 Reasons It’s So Hard to “Follow Your Passion” Jon. Jachimowiz

https://hbr.org/2019/10/3-reasons-its-so-hard-to-follow-your-passion

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close