Tampere
23 Jan, Saturday
2° C

Proakatemian esseepankki

Toimiiko sähköpostimarkkinointi vuonna 2020?



Kirjoittanut: Arttu Hilli - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Building a StoryBrand
Donald Miller
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Sähköpostimarkkinointi on vaikuttanut täysin kuolleelta. Olen ajatellut, että ”ei kukaan lue mainossähköposteja, ei ne toimi” – ”ei kukaan osta, jos laitat sähköpostia”. Käytännön kautta olettamukseni on osoittautunut vääräksi. Jos tekee asiat oikein, tuntee asiakkaansa, tietää millaiset asiat häntä kiinnostaisi ja miltä on myyjänä näytettävä, on onnistuminen mahdollista.

Kirjassa ”Building a story brand – Donald Miller (2017)” käsitellään brändin muotoilua. Kirjan ajatustapa on mielestäni todella hyvä, sillä siinä nähdään brändi enemmän työkaluna kuin ”meta-asiana”. Yksi suurimmista pointeista pohjustetaan elokuva-alalla menestymisellä. Kirjassa kerrotaan, että ”elokuva on huono, jos siitä ei heti selviä: kuka on sankari, kuka pahis, mihin sankari haluaa päästä, ja mitä tapahtuu jos hän epäonnistuu” (Miller 2017). Näiden asioiden on selvittävä asiakkaalle pikimmiten myös sähköpostimarkkinoinnissa. Jos asiakas joutuu tekemään paljon ”aivotyötä” ymmärtääkseen yrityksen toimintaa, on hyvin todennäköistä, että asiakas menetetään. ”If you confuse, you lose”(Miller 2019).

Sähköpostin on siis vastattava yksinkertaisesti ja selkeästi asiakkaan kysymyksiin joita herää, kun hän vastaanottaa sähköpostin: miksi minulle, miksi nyt, mitä minä hyödyn, kuka lähettäjä on, mitä minulta toivotaan jne. Jotta näihin kysymyksiin on helppo vastata, on tärkeää, että kohderyhmän ajatusmaailma ja tarpeet ymmärretään sekä osataan yksinkertaistaa oman tarjonnan ydinviesti.

Kohderyhmää oppii ymmärtämään aloittamalla sen rajauksella. Rajaus voi tapahtua sähköpostimarkkinoinnissa esimerkiksi: toimialan, ostaja persoonan, ostoprosessin vaiheen sekä vastaanottajan ja yrityksen yhteisen historian perusteella (Hirvonen 2015). Kun kohderyhmä on rajattu, voi sen ymmärtämiseen käyttää omaa ja netin avointa dataa, muiden toimijoiden ja suoraan kohderyhmän ajatuksia, niin suoraan kysyttyinä kuin lähteistä kaivettuina. On siis tärkeää, ettei suin päin mene lähettämään sähköposteja laajoille ostetuille listoille, joiden sopivuutta kohderyhmään ei voida todentaa. Tämä on epätehokasta ja pahimmillaan antaa yrityksestä spämmäävän kuvan, sillä viesti ei ole kohdennettu ja sisältö ei välttämättä tue vastaanottajan motiiveja.

Asiantuntevaa sisältöä painotetaan valtavasti nykypäivänä. Sen merkitys tulee esiin varsinkin asiakaskunnan ylläpidossa ja yhteystietojen keräyksessä. Yhteystietojen keräyksessä oppaat ja uutiskirjeet ovat ainakin henkilökohtaisesti ahdistavia, jos niihin on lisättävä omat yhteystiedot. Kuitenkin, jos opas tai uutiskirjeet kuulostaa priimalta ja niin mielenkiintoiselta, ettei siitä halua jäädä paitsi, haihtuvat ennakkoluulot nopeasti. Erään digitaalista markkinointia tarjoava yritys mainosti uutiskirjettään ”Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa”. Tämä on melkein malliesimerkki: uutiskirjeen tiedosta saadaan kiehtova ”hiljainen tieto” ja asiakas tietää mitä saa, kun antaa yhteystiedot ”2 kertaa kuussa”. Muita mahdollisuuksia kerätä yhteystietoja ovat esimerkiksi kohderyhmää kiinnostavat webinaarit (joihin ilmoittaudutaan) sekä yhteydenotto- ja tarjouspyyntölomakkeet.

 

AdvanceB2B kertoo nettisivuillaan rungon sähköpostin selkeään muotoiluun (Viinamäki 2017):

  • Viestin aihe: Ei-mainosmainen, lyhyt, suoraviivainen, tärkeimmät sanat alussa.
  • Lähettäjä: Ei ikinä noreply-osoitetta! Jos vastaanottajalla on tietty yhteyshenkilö yrityksessäsi, voi olla hyvä idea lähettää viesti hänen nimissään.
  • Esikatselu-teksti: Ajattele tätä emailin meta-tekstinä tai mainoksena, joka saa vastaanottajan avaamaan viestin.
  • Teksti: Käytä otsikoita, korostuksia ja luettelomerkkejä, sillä ne tekevät viestistä silmäiltävän. Vähemmän tekstiä on yleensä parempi. Huomioi, että moni vastaanottaja lukee viestisi puhelimen pieneltä ruudulta. Ole juuri niin ihana kuin viestintäsi muutenkin.
  • Kuvat: Yksi kuva voi olla kiva, useampi vain sotkee viestiä. Älä jätä viestin välittymistä kuvan varaan, sillä jotkut vastaanottajat lukevat plain text-version.
  • Can-spam: jokaisessa viestissä on oltava lähettäjän yhteystiedot ja helppo tapa poistua postituslistalta.

 

Nykyään kun keskitytään asiantuntevaan sisältöön markkinoinnissa, on tärkeää tarjota asiakkaalle mahdollisuus tutustua lisää aiheeseen (ohjaa asiakasta asiakaspolulla eteenpäin johonkin suuntaan). AdvanceB2B:n pointeistakin tulee ilmi, että sähköposti on tärkeä pitää tiiviinä, jotta se on helppo silmäillä läpi. Niin kuin tietosisältöä, on yrityksen kannattavaa tarjota mahdollisuus tutustua lähettäjään. Tämä luo viestiin henkilökohtaisen tunnelman ja kasvattaa luottamusta merkittävästi varsinkin kylmissä sähköpostiviesteissä. Jos lähettäjänä on yksilö eikä yritys, kasvaa konversioprosentit merkittävästi. Tämä pohjautuu täysin siihen, että ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset paljon enemmän kuin yritykset. Viestin voi luoda henkilökohtaisemmaksi esimerkiksi lisäämällä sähköpostiin lähettäjän kuva, linkin linkedin-profiiliin ja siistin sähköpostiallekirjoituksen.

Kehittymistä varten on tärkeä asettaa mittareita toiminnan seurantaan. Tärkeitä mittareita sähköpostimarkkinoinnissa ovat esimerkiksi: avaus- ja klikkausprosentit, tilauksen peruneiden määrät sekä kampanjan tuottamat konversiot (Hirvonen 2015). Näiden avulla saadaan melko syventävä kuva siitä, miten toteutettu sähköpostikampanja on toiminut. Mittareiden arvottamiseen vaikuttaa vahvasti tehdyn sähköpostimarkkinoinnin tavoitteet. Jos tavoitteena on vain tarjota asiakkaille mielekästä tietoa, mittareiksi voi riittää vain avausprosentti ja tilauksen peruneiden määrä. Jos taas tarkoituksena on luoda liikennettä tai liikevaihtoa kasvaa merkittävästi klikkausprosenttien merkitys. Mieti aina etukäteen, mitä linkin suuri tai pieni klikkaus määrä tarkoittaa. Tähän vaikuttaa suuresti sähköpostin sisältö ja se mihin linkki sähköpostista johtaa.

Muista! Sähköpostissa on kerrottava selkeästi, mitä tahtoo asiakkaan tekevän seuraavaksi. Jos haluaa asiakkaan ostavan, on pyydettävä häntä suoraan ostamaan. Kuvitellaan tilanne, jossa henkilö x on kysymässä pariltaan kihloihin menoa. Ei se toimi, jos kiertelee, kaartelee ja koittaa ohi mennen nostaa asiaa esiin. On sanottava suoraan: ”Mennäänkö naimisiin?”, se toimii!

Markkinointia varten on lukuisia toimivia (ja vieläpä ilmaisia) sovelluksia, jotka helpottavat markkinoijan työtä sähköpostimarkkinoinnissa. Tässä muutama esimerkki:

  1. Canva – Visuaalisten pohjien tekoon
  2. Prezi – Koulutus- ja esiintymismateriaalien tekoon.
  3. Mailchimp – Sähköpostikampanjoiden luontiin ja niistä syntyvän datan seurantaan. Sovelluksessa on mahdollista myös tehdä yksinkertaisia ”ländereitä” ja jopa kirjeitä!
  4. Grammarly – ”Kielioppi poliisi”, jos kirjoitat markkinointitekstejä englanniksi.

Sähköpostimarkkinointi on aikanaan toiminut todella hyvin. Sen suuren käytön vuoksi on kasvanut yleiskäsitys, ettei se toimisi. ”Ihmiset ovat kännykän vuoksi 24/7 sähköpostin ulottuvuudella” (Hirvonen 2015).

Sähköpostimarkkinointia ei todennäköisesti toimi yhtä hyvin kuin aikanaan, mutta kyllä sillä on mahdollisuus saada tuloksia aikaiseksi, jos tekee oikeita asioita. Jos saa aikaan ilmoituksen jonkun kännykkään, on aina mahdollisuus onnistua. On huomioitava, että viestitään tarkkaan mietitylle kohderyhmälle selkeästi, läpinäkyvästi ja arvoa luovasti jo asiakkaan ”seuraava step” mielessä pitäen. Yleisillä, ilmaisissa markkinointi sovelluksissa usein valmiina olevilla mittareilla saa hyvää ja relevanttia tietoa oman toimintansa tehokkuudesta. Ennen kuin on kokeillut, oppinut ja parantanut, ei kannata väittää, ettei jokin tapa markkinoida toimi.

 

 

Lähteet:

Miller, Donald. “Building a story brand”. 2017. Thomas Nelson Publishers.

Viinamäki, Pia. 13.1.2017. ”Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, kun teet nämä oikein”. Luettu 28.4.2020. https://www.advanceb2b.com/fi/blog/sahkopostimarkkinointi-on-tehokasta

Hirvonen, Elsi. 29.12.2015. ”6 tapaa epäonnistua sähköpostimarkkinoinnissa”. Luettu 28.4.2020. https://www.powermarkkinointi.com/blogi/6-tapaa-epaonnistua-sahkopostimarkkinoinnissa

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close