Tampere
12 May, Wednesday
23° C

Proakatemian esseepankki

Tiimioppimisen ilo markkinointia suunnitellessa



Kirjoittanut: Nea Systä - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tiimioppimisen ilo markkinointia suunnitellessa

 

Järjestimme tänään Wauren kanssa pajan Instagram ja TikTok markkinoinnista Tuijan johtamana. Saatiinpa mukaan myös yksi ristipölyttäjä! Paja oli niin inspiroiva, että päätinpä rustata esseen aiheesta, kun esseiden kirjoitus on muutenkin takkuillut stressin ja kiireen vuoksi.

Välillä tuntuu, että pajojen aktiivisuus ja keskustelun laatu ei ole priimaa ja tietyt henkilöt pääsevät ääneen. Tänään jo check-in kierros aiheutti positiivisen puheripulin, josta nousi innostus aihetta kohtaan entisestään. Olemme tiiminä siinä tilanteessa, että moni projekti vaatii sosiaalisen median sisällöntuotannon ja markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta, joten ajankohdaltaan tämän kaltainen paja oli loistava. Ennakkotehtävässä kävimme läpi tyyppejä, jotka ovat positiivisella tavalla jääneet mieleemme TikTok:ssa. Tästä heräsi monenmoista keskustelua ja oli myös mielenkiintoista huomata, kuinka paljon eri tyylistä sisältöä yksilöt tahoillaan tykkäävät seurata ja katsella. Osa pitää huumoripläjäyksistä, itse kiinnitän huomioni mm. muutostarinoihin ja jotkut ovat klikanneet seurattavakseen komeita uroksia, jotka pullistelevat flirttailevasti ilman sen kummempaa sisältöä. Tästä havahduin ajattelemaan sitä, että kuinka hyvin oikeasti tulisi tuntea oma kohderyhmänsä markkinoinnissa, jotta osaisi vastata juuri oman kohderyhmän suosikkisisällön tuottamiseen, pysyisi aallon harjalla ja vielä siihen, että miten ihmeessä sitä voisi olla edelläkävijä tuossa päivittäin muuttuvassa mediasisällön pyörremyrskyssä.

TikTok on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti myös yritysten markkinoinnin näkökulmasta. Feediä selatessaan huomaa mainosten vilisevän lähes yhtä kovaa vauhtia kuin swaippisormi vipeltää näytöllä. Tässä tuleekin pohtineeksi, että vaikka kuinka fiksu TikTokin algoritmi onkaan, niin onko mainokset silti kohdistettu oikein, kun itseäni ne eivät ole vielä saaneet pysähtymään. Aidot, realistiset, tosielämän video kylläkin, mutta viimeistellyt mainosvideot pomppaavat feedistä mielestäni negatiivisella tavalla erottuvasti esiin, eikä sanomaa tule sen kummemin tarkasteltua. Toki tässä voi olla mukana pienimuotoinen psykologinen peli, sillä Foodora on kyllä aktiivisesti pompannut esiin TikTokissani ja kas kummaa, myös tilaukseni Foodorasta ovat kasvaneet viimeisien kuukausien aikana. Onko se sitten TikTokin ansiota, omaa laiskuutta ruoanlaittoa kohtaan vai äkillinen näläntunnet tyhjän jääkaapin kera? Paha mennä sanomaan.

TikTok on markkinointikanavana samaan aikaan yksinkertainen ja toisaalta taas haastava. Videossa ei yksinkertaisesti voi olla mitään turhaa, sillä silloin swaippisormi heilahtaa ja lujaa ja viestisi menevät ohi, vaikka videossa jossain kohtaa saattaisikin tulla kyseistä katselijaa miellyttävää sisältöä. Lyhyet, ytimekkäät, visuaalisesti kivan näköiset ja koukuttavat videon pätkät kera musiikin ja tekstien sekä tietysti tehokas ohjaus esimerkiksi verkkosivuille toimivat. 60 sekuntia on toisaalta lyhyt, mutta toisaalta taas pitkä aika, jos mietitään koko sovelluksen käyttötapaa. (Tulos 2021.)

Olemme tiiminä huomanneet eri projektien testaillessa TikTokia, että se todellakin toimii! Testimuotoisilla videoilla, jotka eivät periaatteessa edes sovellu TikTokin maailmaan saavutettiin kuitenkin jo runsaasti katselukertoja ja tilauksia tuotteillemme. Vaikka testailu ja satunnaiset sisällöt eivät ole se järkevin tapa lähteä rakentamaan sosiaalisen median sisältöä, voi siitä olla kuitenkin hyötyä projektin alkuvaiheessa jo kohderyhmääkin miettiessä. Koskaan ei ole liian myöhäistä rakentaa strategiaa ja selkeää suunnitelmaa markkinoinnille ja lähteä kasvattamaan sisältöä brändin mukaiseksi. Jostain on aina aloitettava!

Puhuin inspiroivasta pajasta heti teksin alussa. Pajan ehdoton suosikkihetkeni oli se, kun jakauduimme pienryhmiin ideoimaan tämänhetkisten projektien somesisältöä. 20 minuuttia yhdessä ajattelua ja uusien ideoiden pallottelua toi sellaisen innostuspuuskan ainakin itselleni, että en meinannut housuissani pysyä. Tämä saattaa ehkä osittain johtua myös siitä, että somemarkkinointi on aiheuttanut itselleni suurta päänvaivaa kokemuksen ja ideoiden puutteen vuoksi. Tässä kohtaa tiimin tärkeys nosti jälleen päätään. Lyhyessä ajassa saimme markkinointisuunnitelmaamme runsaasti uusia ideoita ja täysin laatikon ulkopuolelta tuotuja ajatuksia projektimme markkinointiin. Kalenterit ovat välillä niin täynnä, että yksittäisille projekteille tai muutamille projekteille ei jää aikaa ottaa lavaa haltuun. Näen kuitenkin hyvin tärkeänä sekä tiimioppimisen että projektien kehittymisen kannalta, että tiimin kanssa yhdessä työstettäisiin asioita eteenpäin. Vauhti oli heti päätä huumaava, kun asiaan vain tartuttiin ja lähdettiin työstämään ideoita yhdessä eteenpäin. Tällöin yhteisestä ajasta ja ideoinnista hyötyy koko tiimi, kun projektit saavat tiimiltä tukea ja tulta purjeisiin.

Millaisia johtopäätöksiä itse tein tämän päivän pajan pohjalta liittyen somemarkkinointiin?

  • Mene aina asiakas eikä tuote edellä
  • Luo mielenkiintoista, sinulle luontaista sisältöä
  • Tiedä ja tunne kohderyhmäsi ja keskustele heidän kanssaan
  • Käytä tiimiäsi ideoinnissa ja suunnittelussa sekä arvioinnissa, tiimin aivot ovat kultaakin kalliimpaa!
  • Uskalla olla erilainen, käytä rohkeasti uusia kanavia, vertaile, seuraa ja suunnittele
  • Luo strategia ja selkeä suunnitelma
  • Älä taistele ideoinnin kanssa yksin, avarra näkemystäsi muiden avulla
  • Hyödynnä kokemuksia keskustelun avaamisessa

Tulos 2021. TikTok-markkinointi – Mitä se on ja kenelle se sopii? Kaisa Aarnio 8.2.2021

Luettu: 15.4.2021. Luettavissa: https://www.tulos.fi/blogi/tiktok-markkinointi

Paperplanes 2021. TikTok-mainonta. Luettu 15.4.2021. Luettavissa: https://www.paperplanes.fi/palvelut/digimarkkinointi/tiktok-mainonta/

Kommentit
  • Jonna Leiniö

    Hyvä essee Nekku, innostus ihan tarttuu! Ihanaa että sait pajasta inspiraatiota niin projektiin kun esseen kirjoittamiseenkin <3 Hymyilin kun luin tätä!!

    15.4.2021
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close