Tampere
12 May, Wednesday
23° C

Proakatemian esseepankki

Tiiminrakentamisen jalotaito



Kirjoittanut: Julius Hirvonen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The Wolf of Wall Street
The Social Network
Fyre
Chris Smith
Jordan Belfort
Ben Mezrich
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Tiiminrakentamisen jalotaito
Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta

 

Arto Ala-Seppälä
Verneri Halttula
Julius Hirvonen

 

1       JOHDANTO

 

Voiko Jordan Belfortin perustamasta Stratton Oakmont firmasta löytää mitään hyvää? Vuonna 1996 konkurssiin mennyt yritys oli täysin korruptoitunut, syyllistynyt veropetoksiin ja rahanpesuun. Entä voiko vuoden 2017 Billy McFarlandin kehittelemästä Fyre-festivaalista löytää mitään positiivista? Kyseiset festarit olivat katastrofi.

 

Facebookin valtava menestys onkin eri asia. Yhteisöpalvelun perustaja Mark Zuckerberg on nuorin miljardööri, mutta tie menestykseen vaati uhrautumista ja Zuckerberg joutui jopa oikeuteen varastetusta ideasta. Tutkimme edellä mainittuja kertomuksia ja niistä tehtyjä kolmea eri elokuvaa tiimityöskentelyn, myynnin ja markkinoinnin näkökulmista. Kaikki elokuvat perustuvat tositapahtumiin.

 

Leonardo Di Caprion tähdittämässä elokuvassa ”The Wolf Of Wall Street” (2013) saamme selkeämmän kuvan Belfortin ja hänen yhtiökumppaneidensa sekoilusta. Viinaa, huumeita ja huoria esiintyi kyseisessä elokuvassa, joka perustuu Jordan Belfortin railakkaaseen elämään 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa. Belfortin menestyksekäs myyntiura pörssimeklarina johti Stratton Oakmontin perustamiseen, rikastumiseen, lainrikkomuksiin ja lopulta telkien taakse.

 

Elokuvassa ” The Social Network” (2010) kerrotaan Facebookin perustamisesta ja sen alkuvaiheista. Mark Zuckerberg ei välty draamalta, koska hän joutuu isoihin riitoihin Facebookin toisen perustajan Eduardo Saverin kanssa ja riita johtaa oikeudenkäyntiin, jossa ovat mukana myös Winklevossin veljekset. Netflixin dokumentti ”Fyre” taas kertoo vuoden 2017 pidetyistä luksusfestivaalista Bahaman saarella. Se oli härskisti markkinoitu vuoden hienoimmaksi festivaaliksi. Edesmenneen Pablo Escobarin omistama saari ei soveltunut yli 10 000 henkilön juhliin, festivaalit organisoitiin erittäin kehnosti, vaikka sosiaalisessa mediassa sitä hehkutettiin huolella. Dokumentissa kuvataan rikkaiden nuorten luksusfestivaalin suurtuhoa.

 

 

2       ELOKUVIEN PÄÄHENKILÖT

 

Elokuvien päähenkilöt elivät erilaisissa aikajanoissa, mutta he ovat varmasti kaikki vaikuttaneet nykymaailman myyntiin ja markkinointiin. Varsinkin Mark Zuckerberg, joka käytännössä loi sosiaalisen median. Häntä kuvataan tietokonenerona, jolta puuttui sosiaalisia taitoja. ”Sinä et ole mulkku, vaikka kovasti yrität olla”, todetaan Mark Zuckerbergistä elokuvassa ”The social network.” Toisaalta hänellä oli ystäviä Harvardin yliopistossa, kuten esimerkiksi Facebookin toinen perustaja, toimitusjohtaja Eduardo Saverin. Elokuvasta voidaankin huomata, että Zuckerberg ei ole mikään karismaattinen huippumyyjä, kun taas näissä kahdessa muussa elokuvassa olevat Jordan Belfort ja Billy McFarland ovat luontaisia johtajia, he molemmat osasivat vedellä oikeista naruista.

 

”Ahneella on paskainen loppu” on opettavainen sanonta, joka kuvaa hyvin Leonardo Di Caprion esittämää Jordan Belfortia. Kunnianhimoinen Belfort loi tyhjästä muiden perustajien kanssa kolmen miljardin liikevaihdoltaan olevan Stratton Oakmontin. Tämä kertoo Jordan Belfortin osaamisesta ja menestyksestä liikemiehenä. ”The Wolf Of Wall Street” -elokuvassa Belfort toteaa myös olevansa seksi- ja huumeaddikti. Nämä olivat liikaa Belfortille, joka joutui oikeuden eteen ja menetti lähes kaiken.

 

Fyre-festivalin kehittäjä Billy McFarlandia kuvattiin Fyre- elokuvassa luotettavana, menestyksekkäänä ja kunnianhimoisena liikemiehenä, joka ei antanut tuumaakaan periksi. Kuten Belfort, myös Billy McFarland osasi ottaa rennosti, ja Fyre-festivaalin henkilökunta biletti monta viikkoa Bahaman saarella ennen festivaaleja. McFarland uskoi viimeiseen asti siihen, että festivaali tulevat toimimaan, vaikka hänelle toistuvasti ehdoteltiin festivaalien lykkäämistä. Jääräpäinen McFarland ei kuunnellut järkipuhetta, mutta hän ei silti ole yksin syypää festivaalien floppaukseen.

 

 

3       TIIMINÄKÖKULMA

 

Tiimeihin liittyen kolmen elokuvamme pohjalta tiimityön tärkeys tuli esille huomattavan hyvin elokuvissa. Fyre-elokuvassa ongelmia aiheutti kuitenkin tiimin sisällä koituneet kommunikaatiovirheet, jotka johdattivat työntekijät ja projektin toimihenkilöt epätietoisuuteen sen hetkisestä talous ja aikataulutilanteesta.

 

Vastavuoroisesti Facebook leffassa Mark Zuckerbergin tiimi oli loistavasti organisoitu ja kaikki oli naputeltu matemaattisesti ja ajanhallinnaisesti täysin oikein. Erimielisyyksiä aiheutti tiimissä kuitenkin luottamuspula ja tiimiläiset puukottivat yhtä tiimin jäsentä julmasti selkään osuuksien jaossa jäädyttäessään vain omat tilinsä.

 

“The Wolf of Wall Street” -elokuvassa Jordan Belfortin luotsaama porukka ja heidän tiiminsä pohjautti koko yhteistyönsä luottamukselle ja saivat kahteen edeltä mainittuun tiimiin verrattuna parhaan ryhmän kasaan. Biletys ja virkistystapahtumat olivat suuressa osassa Jordanin tiimin rakentaessa tukiverkkoa toistensa välille. Itse pidin Jordanin tiimiä toimivimpana, koska kaikki luottivat toisiinsa ja organisoitu hyvä tekeminen ja ammattimaisuus ei aiheuttanut ylimääräisiä konflikteja tiimin välillä. Kaikki tiesivät tasan tarkkaan missä mennään. Vai tiesikö kukaan?

 

 

3.1       Tiimirakentaminen

 

Fyre leffassa tiimin rakentaminen oli huomattavasti erilainen kuin kahdessa muussa verrattavissamme. Billy McFarlandin porukka sai päähänpistona rakentaa isoimmat festarit, jonka jälkeen haalivat projektiin kymmenittäin eri alan ihmisiä hommiin. Suurimmalla osalla projektin jäsenistä ei ollut mitään kokemusta tapahtumien järjestämisestä. Tiimi kasvoi ja muuttui matkan varrella porukan ottaessa lopputiliä ja huomatessaan toimimattomuuden järjestelyissä. Festari olikin täysin katastrofi huonosti organisoidun porukan, huonon johdon ja informatiivisuuden vuoksi.

 

Mark Zuckerbergin vetämä Facebook tiimi koottiin Markin ansiosta ja lopullisessa tiimissä ei ollut omistajajäseniä kovinkaan paljoa. Markin luodessa omaa visiotaan, oli matkan varrella kuitenkin paljonkin erilaisia tiimejä ja porukkaa. Elokuvan sanojen mukaan nörteistä kertynyt ydinporukka oli Facebook tiimissä mukana. Tiimin ollessa pieni, se mahdollisti työtehtävien jaon helposti ja Markilla oli kaikki narut mistä vetää. Mark oli persoonalta jo sellainen, että avun pyytäminen ja sosiaaliset taidot eivät olleet hänelle luontaisia.

 

Jordan Belfortin tiimi rakentui kokonaan Jordanin omien kokemuksien pohjalta ja osasi löytää itselleen hyvän porukan mitä kehittää. Jordanin kokemus meklarina ja työtavat edellisistä firmoista auttoivat Belfortia eteenpäin tiimin johtamisessa. Aluksi myyntitiimiin kuului noin kahdeksan jäsentä, mutta tiimin kehittyessä ja firman kasvaessa myyjiä oli useita satoja töissä. Alkuperäiset jäsenet olivat siirtyneet johtotehtäviin ja kouluttivat nyt uusia myyjiä. Uskoisin, että luottamuksen vuoksi tiimi kehittyi hyvin. Kaikilla oli hyvin tilaa ja turvallinen alusta kasvaa liikemiehenä ja kehittyä tiiminä. Yhteisöllisyys tuli hyvin ilmi tässä elokuvassa.

 

 

3.2       Tiimivisio

 

Fyre-elokuvassa tiimivisio jäi vähän kyseenalaiselle tasolle, koska kukaan ei oikein tiennyt päämäärää alusta alkaenkaan. Lupauksia ja suunnitelmia oli paljon, mutta puoliakaan ei saatu toteutettua, ja osaa ei edes ollut ilmeisesti edes tarkoitus toteuttaa. Ydin porukalla, jotka suunnittelivat eniten, oli käsitys festareista aluksi ainakin. Tietysti projektin vetäjä Billyllä oli jokin käsitys tapahtuman kokonaisuudesta, mutta se ei auennut muille tarpeeksi hyvin.

 

Kahdessa muussa elokuvassa tiimivisio pysyi kokoajan aikalailla samana. Markin sekä Jordanin tiimi kasvoi ja laajensi toki matkan varrella, mutta kummassakin tiimissä säilytettiin alkuperäinen idea hyvin – toki pienillä muokkauksilla. Markin tiimissä Facebookia kehitettiin pitkälti käyttäjien toiveiden mukaan paremmaksi, ja tiimin osaava koodariporukka osasi tehdä alustasta juuri sopivan asiakkaita ajatellen. ”The Wolf of Wall street” -elokuvassa myyntivisio ja tuotteet eivät vaihtuneet, mutta yrityksen kasvaessa niin nopeasti, oli kapasiteetti henkisellä tasolla koetuksella koko tiimillä. He kuitenkin säilyttivät idean ja laajensivat tarvittaessa henkilöstöä.

 

 

3.3       Tiimiytyminen

 

Elokuvan ”The Wolf of Wall Street” menoa oli välillä pelottavaa seurata lukuisten virkistyksien ja jokapäiväisen aineiden käyttämisen kantilta, mutta ainakin jäsenet näyttivät onnellisilta ja näyttivät tietävänsä mitä tekee. Heillä oli rahaa, eivätkä pelänneet käyttää sitä henkilökunnan hemmotteluun. Tiimi oli elokuvassa kyllä kaikki kaikessa. En usko, että kukaan jäsenistä vaihtaisi ketään pois.

 

”Fyre” -elokuvassa idea kehiteltiin pienen vitsin kautta, mutta sitä lähdettiin sitten ihan tosissaan suunnittelemaan. Malleista otetut kuvaukset saarella toimivat hyvänä mainostuksena tapahtumalle ja siellähän sitä sitten juhlittiinkin kuvauksien jälkeen. Elokuvan ydintiimi näytti kyllä olevan toistensa kavereita ja tosissaan mukana, mutta todellisuus ei ollut aivan sitä. Projekti tuhoutui informaation puutteen ja suunnittelun heikkouden vuoksi. Taloudelliset haasteet antoi oman osansa soppaan.

 

Zuckerbergin luotsaamalla porukalla vapaa-ajan meno oli huomattavasti rauhallisempaa. Tilanne pidettiin koko ajan hallinnassa ja töitä tehtiin jopa yöllä. Tällä porukalla tuntui olevan homma aika tasaista nousua alusta asti. Kaikki pelinappulat olivat koko ajan käsissä, ja kasvu oli nopeaa ja noususuhdanteista. Töitä tehtiin monesti yhdessä samoissa työtiloissa koneen ääressä, mutta virkistysiltoja ei oikeastaan pidetty.

 

 

4       TIIMIMYYNTI

 

Elokuvia vertaillessa on huomattavissa myyntikanavien muuttuminen vuosikymmenten välillä. ”The Wolf of Wall Street” tarina sijoittuu 90- luvun alku puolelle, jolloin ehkä tärkeimpiä markkinointikanavia olivat sanomalehdet, televisiot ja erilaiset painotuotteet. Itse myynti tehtiin voimakkaasti suoramyyntinä kylmillä puhelinsoitoilla. Yksi elokuvan merkityksellisimmistä kohtauksista on, kun Jordan Belfort rikkoo kaikki myyntiennätykset yhdellä puhelinsoitolla astuessaan senttiosake välitys firman palkkalistoille. Elokuva ihannoi raakamyyntiä ja sen ammattilaisia, vaikka se antaa tahraisen kuvan myyntihenkilöstölle. Toisaalta pitkän myyntiuran omaavana voin kyllä kertoa, että tässä piilee myös pieni totuuden siemen.

 

Kirjautuessani aikoinaan Facebookiin en olisi ikinä osannut arvata sitä, kuinka merkityksellisesti se mullistaisi tämän maailman ja erityisesti markkinoinnin. ”The Social Network” -elokuvan ajanjakso sijoittuu 2000-luvun alkupuolelle, kymmenen vuotta jälkeen Belfortin tarinan. Mark Zuckerberg tunnisti sivustonsa markkina-arvon jo hyvinkin aikaisessa vaiheessa, mutta tiesi ettei sen aika ollut vielä. Tuohon aikaan verkkokaupat toimivat jo voimakkaasti, mutta Facebookin vaikutus mainonnalle, suosittelu- ja vaikuttajamyynnille on ollut aivan merkityksellinen. Elokuvaa voisi kuvata sosiaalisen median synnyksi ja uuden markkina-aikakauden alkamiseksi. En osaa edes nimetä mitään muuta sosiaalisen median kanavaa missä käyttäjät ja kauppiaat on tuotu näin nerokkaasti yhteen – osaatko sinä? Elokuvassa korostuu asioiden yksinkertaisuuden voima. Esimerkkinä tästä on Markin oivallus parisuhdetilan lisäämisestä profiilin ja sen markkina-arvosta käyttäjämäärien lisäämiseen.

 

Elokuva Fyre on loistava esimerkki siitä, kuinka hyödyntää juuri tätä sosiaalista mediaa, sen kanavia ja vaikuttajia. Billy McFarland tiimeineen oivaltavat myynnilliseksi arvoksi tarjota sosiaalisen median kanavilla sitä mitä ihmiset haluavat nähdä. He luotsaavat ison porukan huippumalleja, mainostavat isoja artisteja ja luksuslomailua Bahaman saarilla. Näillä kaikilla keinoilla he aiheuttavat ilmiön ja kohun mediassa, mikä herättää ison yleisön huomion ja kiinnostuksen. Mystiikan voimaa lisää vielä oranssi laatta sosiaalisen median alustoilla, eli täysin pelkistetty oranssin värinen kuvajulkaisu. Myynnillisesti kaikkia näitä elokuvia ja henkilöitä yhdistää se, että he osaavat oivallisesti käyttää hyödyksi ajan hengessä olevia työkaluja, sekä ymmärtävät yksinkertaisuuden voiman.

 

 

4.1       Markkinointi

 

Elokuvien pohjalta voisi sanoa, että Jordan Belfort, Mark Zuckerberg ja Billy McFarland ovat kaikki loistavia visionääriä. He osaavat luoda tiimilleen mielikuvan tulevasta, päämäärän ja niiden väliaskeleet. He rakentavat tiimilleen mission ja rekrytoivat kaikki muutaman hengen tiimeistään satapäisen henkilöstön. Tämä vaatii jokaiselta heistä tietyn laista neroutta, vaikka lähtökohdat toiminnalle ovat voineet olla hieman kyseenalaiset.

 

Brändin merkitys esitellään ”The Wolf of Wall Street” -elokuvassa hyvinkin opettavaisesti. Voiko korjaamohallissa työskentelevät ja pikeepaitoihin pukeutuneet myyntimiehet koskaan muuttua miljonääreiksi. Belfort tietää, että brändi on muutettava yrityksen sisältä käsin ja kaikki laitetaan uusiksi. Yritykselle luodaan uusi nimi ja houkuttelevampi logo. Ajatus myydään oman henkilöstön sisälle ja kohta pikeepaidat vaihtuvat kauluspaitoihin ja kravattiin. Työntekijät kokevat oman tekimisen arvon nousun ja he saavuttavat suurempia myyntituloksia, mikä tietenkin johtaa henkilöstön kasvuun, sekä parempien toimitilojen saavuttamiseen.

 

Siinä missä Belfortin myyntikoulutettavat myyvät mielikuvaa senttiosakkeilla rikastumiseen, McFarland myi festariasiakkailleen mielikuvaa ainutlaatuisesta elämyksestä. Fyre Festival brändi on rakennettu nerokkaasti mielenkiintoa herättäväksi ja mystiseksi. Samaan aikaan henkilöstölle luodaan mielikuva siitä, että nyt ollaan luomassa jotain ainutlaatuista ja uutta historiaa tapahtumatuotannossa. Nämä mielikuvat vaativat erityistä markkinointi ja myyntiä taitoa jokaiselta heistä. Zuckerberg markkinointi oli ehkä hieman yksinkertaisempi, mutta nerokas ja tehokas – yhteyden rakentaminen ihmisten välille kaikkiin maailman kampuksiin. Tämä idea onkin sitten muovautunut moneksi muuksi Facebook tuoteperheen sisällä.

 

 

4.2       Tarinoiden yhtäläisyydet

 

Elokuvien tapahtumista voi ensimmäisen nousta kyseenalainen vaikutelma. Belfortin tiimi johtaa asiakkaita harhaan ja viettävät rietasta elämää toisten lompakolla. McFarland myy asiakkailleen olematonta ja pumppaa sijoittajilta rahaa yrityksen ”edustuskuluihin.” Zuckerberg varastaa Facebookin ydin idean opiskelija tovereiltaan, kerää käyttäjätietoja ja rakentaa kokonaisen imperiumin, mikä on tullut jäädäkseen maailmaan. Jos kuitenkin osaa katsoa näiden kyseenalaisten asioiden taakse, niin löytyy sieltä hyvin paljon ammattimaista tiimijohtamista, markkinointia, huippumyyntitaitoa ja nerokasta vision rakentamista.

 

Belfortin myynti taidot ovat kuin suoraa pitkän linjan suoramyyntiyrityksen tiimirankentajan oppaasta. McFarlandin karisma ja ihmissuhdetaidot ovat vertaansa vailla luodessaan mielikuvaa tulevasta. Zuckerberg ei ehkä ollut ihmissuhdetaidoissa niin taitava, mutta hän tiesi kuitenkin, että missä naruista vetää tavoitellessa suuria massoja sivustolleen. ”Nerouden ja hulluuden raja on hyvin häilyvä” olen kuullut sanottavan ja mielestäni jokaisessa elokuvassa näiden kolmen persoonassa se on hyvin havaittavissa.

 

 

5       POHDINTA

 

Kaikki henkilöt nauttivat tiimin tuesta viimeiseen hetkeen asti, vaikka osalla tiimeistä olisi ollut syytä perääntyä jo hyvinkin aikaisessa vaiheessa, erityisesti puhuttaessa Fyre Festivaalista. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että visio on myyty saavutettavaksi porukalle. Se on myyty niin hyvin, että isompienkin vastoinkäymisten äärellä tiimi ei peräänny. Elokuvat opettavat paljon myynnistä, markkinoinnista, sekä tiiminjohtamisesta. Kuitenkin ne antavat myös varoituksen, että ahneella on köyhäloppu. Heistä jokainen joutui lopulta lain eteen ja joutuivat maksumiehiksi isoilla summilla. Periksiantamattomuus ja usko omaan tekemiseen on avain menestykseen.

 

 

6       LÄHTEET

 

Belfort, J., Scorsese, M. & Winter, T. 2013. The Wolf of Wall Street. Elokuva. Paramount Pictures

 

Mezrich, B., Sorkin, A. & Fincher, D. 2010. The Social Network. Elokuva. Columbia Pictures

 

Gabai, D., Purzycki, M. & Smith, C. 2019. Fyre. Dokumentti. Vice Media

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close