Tampere
14 Jun, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

Tiimidiili 2021



Kirjoittanut: Nelly Lähteenmäki - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Palvelumuotoilun bisneskirja
Mikko Koivisto
Johanna Säynäjäkangas
Sofia Forsberg
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Revena oli henkinen voittaja, muistan kun loppupäivästä joku meistä sanoi, että jos voitaisiin pitchata meidän tiimin fiilis voitettaisiin – oon aivan täysin samaa mieltä.

Revenan kasvu tiiminä vuodessa on jotain ihan huikeeta, tavallaan tiimidiili toimi siinä meille mittarina sillä vuosi sitten ei homma mennyt ihan putkeen. Kyseessä saatto olla hieman asenneongelmaa, motivaatio pulaa, dialogitaitojen puuttumista sun muuta perussettiä mutta tänä vuonna Revena toimi tiiminä, ja vitsi kuinka hauska päivä meillä olikaan.

Tiimi toimi hyvin yhdessä mutta se ei kuitenkaan riittänyt voittoon, miks ei?

Tiimidiilin seuraavana päivänä käytimme pajan siihen, että kävimme päivän läpi yhdessä. Annoimme palautetta toisillemme suorituksistamme, mikä hoidettiin tiiminä hyvin ja missä taas olisi ollut parantamisen varaa. Kävimme päivää läpi akvaariomallin mukaan ja kun kaikki olivat, saanet puhua, päädyimme yhdessä siihen lopputulemaan, että me kiirehdimme ja hyppäsimme tärkeiden askelien yli innovoidessamme. Vuosi sitten kaikki Revenalaiset osallistuivat Palvelumuotoilun kurssille missä kävimme läpi nämä askeleet, mutta todellisuus on se, että jos et pidä osaamistasi yllä se herkästi unohtuu. Käytännössä Revena hyppäsi määrittele ja kehitä kohdan yli, rakastuimme omaan ideaamme ja unohdimme kysyä miksi, miksi, miksi.

Me emme Revenassa ole tehneet juurikaan innovointeja tiimidiilit poissulkien, puhetta on ollut kyllä ja yritystä myös mutta aina sitten on jotain tapahtunut eikä innovointia ole järjestetty. Meidän tuleekin korjata nyt tämä asia ja palauttaa mieliimme palvelumuotoilun kurssin opit sillä 24h tulee nopeammin kuin uskoitkaan.

24H

24 h tunnin haaste, jossa Proakatemialta valmistuvat opiskelijat saa tilaisuuden näyttään taitonsa koko yhteisön seuratessa. Samalla ollen yksi niistä harvoista asioista, joista Proakatemialta valmistuvat opiskelijat saavat arvosanan todistukseensa. Ja kuten opimme ei Innovointi ole Revenan vahvuus vielä tällä hetkellä mutta nyt meillä on vielä hyvin aikaa valmistautua ja kääntää se meidän vahvuudeksemme.

 

Miten tästä eteenpäin?

Kuten mainitsin kaikki Revenassa on käyneet palvelumuotoilun kurssin, joten meiltä tiimistä varmasti löytyy osaamista meidän vaan pitää kaivaa se tuolta takaraivosta ja palautella mieliin. Voisimme esimerkiksi käyttää palvelumuotoiluun kokonaan yhden pajan ja selvittää yhdessä, mitkä ovat palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja minkälaisia menetelmiä voimme päivän aikana käyttää tukeaksemme prosessia sekä miettiä miten voimme hyödyntää belbiniä innovoidessamme?  Palasin palvelumuotoilun kurssin moodle kansioon ja siellä oli heti kun yksi lause mikä iski.

”Muutama varoittava sananen lienee jo tässä vaiheessa paikallaan. Kurssi saattaa aiheuttaa turhautumista, yllättäviä oivalluksia suhtautumisessa asioihin sekä luvatonta iloittelua raakaan työntekoon tottuneelle opiskelijalle. Kurssin tehtävät tehdään OIKEASTI elävässä elämässä, ei vain itsekseen istuksien koneen ääressä. Miksi? Siksi, että palvelumuotoilu on testaamista ja tekemistä, ei vain periaatteista, työkaluista ja tuloksista lukemista.”  Tanja Verho 2020.

Näinhän se on, kyllä Tirri tietää. Nyt pelkästään selaillessani näitä tehtäviä ja Tirrin lisäämiä linkkejä tulee väkisin itselle hieman tyhmä olo, miksi en mennyt tänne silmäilemään ennen tiimidiiliä?

Viime syksynä myyntipäivien lähestyessä Revena käytti tiiminä paljon aikaa päivän suunnitteluun ja tiimiytymiseen, mielestäni meidän tulisi tehdä samoin innovoinnin suhteen koska uskon sen maksavan käytetyn ajan takaisin. Mietin jopa, että tulisko meidän muodostaa samalailla tiimi innovointiin niin kuin teimme myyntipäiville?

Valmentajamme Elina lupasi järjestää meille innovoinnin syksylle – lähdemmekö soitellen sotaan vai laitetaanko tavoitteeksi vitonen ja tehdään tämän eteen hieman töitä?

Pohdinta

Tajusin tätä esseetä kirjoittaessani löytäneeni uutta motivaatiota ja kiinnostusta palvelumuotoilua kohtaan, se ei tullut siitä, että palasin työkalujen ja prosessien pariin, ei nämä tiesin jo, ne oli vain unohtuneet. Motivaationi kasvoi, kun huomasin olevani osa tiimiä, jolla on mahdollisuus muuttaa palvelumuotoilu hauskaksi päiväksi. Kun huomasin olevani osa tiimiä missä luotan siihen, että kaikki kantaa kortensa kekoon yhteisen hyvän vuoksi. Kun tajusin että me olemme tiiminä kasvaneet niin paljon, että meillä on mahdollisuus yhdessä rokata innovoinnissa! Kiitos Revena.

LÄHTEET
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja
Palvelumuotoilu palo, 2018. Luettu 27.4.2021. Palvelumuotoilun prosessin vaiheet — Palvelumuotoilu Palo Oy – Paremman palvelun Palo!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close