Tampere
24 Jan, Sunday
1° C

Proakatemian esseepankki

Tehtaita ja sopimuksia



Kirjoittanut: Kerttu Kanerva - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Chackrit Duangphastra, PhD – Cross Border Transport Chulalongkorn University 2020
Ashok Sadhwani
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Yksilöessee: Kerttu Kanerva

Tehtaita ja sopimuksia

 

Kaikki on sujunut edelleenkin hyvin Thaimaassa ja rohkeampia päätöksiä on tullut tehtyä, kun valmentajani Suomen puolella järjesti minulle verkostojensa kautta ammattilaisottelun Krabilta Ao Nangin uudelta stadionilta huhtikuussa. Vähän jo hermostuttaa, koska kyseessä on tositoimet, mutta tästä ottelusta minun on mahdollista voittaa rahaa ja ihmiset voivat lyödä puolestani myöskin vetoa ja suojia ei ole, paitsi hanskat ja hammassuojat, joten riski todellakin on suurempi, mutta en ole mitään muuta niin kauan odottanut elämässä, kuin ottelua Thaimaassa. Toinen asia, mikä, hyvällä vauhdilla edistynyt täällä on Lucy`s ja tässä esseessäni kerronkin, miten asiat ovat edenneet valmistajan kanssa ja International trade – kurssini kanssa, sen ainoan, joka on oikeasti kiinnostava kurssi täällä. Ensiksi minun täytyy tunnustaa, että suomeksi kirjoittaminen tuottaa minulle hankaluuksia tällä hetkellä yllättävänkin paljon, joten pyydän anteeksi kirjoitusvirheitäni.

 

Pan – group factory

 

Ryhmäni jäsenet International trade – kurssilta, löysivät tehtaan nimeltä Pan-Group täältä Bangkokista ja googlailujeni jälkeen huomasin, että Pan-Group on Thaimaan yksi suurimpia kenkävalmistajia. Yritimme ottaa yhteyttä Pan- Groupiin monia kertoja sähköpostin välityksellä, mutta turhaahan se oli, sillä he eivät meille vastailleet. Tong (ei ehkä hänen oikea nimensä, mutta en osaa sitä muutenkaan sanoa) soitti tehtaalle vielä kahdesti ja toisella kerralla tehtaalta vastattiin. Tong soitti tehtaalle aamulla klo.8.00 ja tehtaalta vastattiin, että he ovat kaikki kokouksessa tällä hetkellä, joten voisimmeko soittaa klo.13.00 aikaan uudelleen. En välttämättä ihan usko tätä kokous tarinaa, mutta väliäkö sen, olimme kuitenkin suunnitelleet käyntiä tehtaalla kyseisenä päivänä.

 

Lähdimme K.K:n kyydillä, minä ja ryhmätoverini K.K ja Tong kohti Pan-Groupia ja hämmästykseni huomasin, että tehdas sijaitsee ihan keskellä kaikkea ja itseasiassa se oli todella lähellä thainyrkkeilysalia, jossa käyn treenaamassa. Tehtaalla oli monta eri rakennusta ja se ei itseasiassa ollut niin iso, mitä kuvittelin, eikä todellakaan lähelläkään mitään tehdas aluetta. Olen tottunut, että Suomessa tehdasalueet ovat suuria ja harmaita laitoksia, mutta tämä tehdas oli melkein keskellä, jotain ruokatoria ja tehtaan sisälle, jopa näki, sillä ovet oli auki ja vartijat vain oleskelivat pihoilla tupakalla. Meillä oli Chulan univormut yllämme ja yksi vartijoista kuulemma totesi, että ”nyt on tosi diilit meneillään, kun on Chulalongkornista väkeä paikalla”

 

Alku oli yhtä kaaosta ja meitä ohjailtiin paikasta toiseen ja odottelimme huoneissa ja milloin missäkin. Vihdoin kuitenkin pääsimme ilmeisesti oikeaan paikkaan ja tiellä oli kauhea kasa jotakin moottoriöljyä ja haju oli aivan järkyttävä. Kysyin K.K:lta mitä tiellä on? ja hän vastasi, että jokin rakennelma oli jäänyt kesken kadulla, koska kun Thaimaassa palkataan väkeä 100 ihmisen edestä niin todellisuudessa vain 30 prosenttia tekevät työn ja loput eivät saa työtä, koska korruptio. K.K myöskin kertoi, että Thaimaassa ei pääse mihinkään ilman kontakteja ja suhteita. Jos esim. moni henkilö hakee työpaikkaa, valitaan työhön ensisijaisesti ne, jotka tuntevat jonkun henkilön jostain ja hakemuksilla ei juurikaan ole mitään väliä. Tämän vuoksi K.K ja Tong ei kumpikaan haluaisi asua Thaimaassa ja molemmat haluavat muuttaa pois heti kuin vain mahdollista. Thaimaa on kuulemma hieno paikka lomailla, mutta asuminen on asia erikseen. Olen sen myöskin välillä itse oivaltanut, kun olen törmännyt jo nyt thainyrkkeilyn saralla ongelmiin salien ja valmentajien kanssa ja välillä itsekin on turhautumisen partaalla epäluottamuksen kanssa saanut taistella, mutta silti jostain syystä olen kuitenkin kerrankin 100 prosenttisen onnellinen.

 

Henkilö, jonka kanssa pääsimme vihdoin keskustelemaan saapui paikalle ja hän oli nuorehko mies, joka puhui hyvin sujuvaa englantia ja oli oikeastaan aika ujo, mutta vaikutti mukavalta. Kerroimme kouluprojektistamme ja kerroin myöskin Lucy`sista ja mahdollisuuksista yhteistyöhön. Tietoomme tuli, että Pan-Group omistaa yhden oman brändin, joka on nimeltään Pan ja brändi koostuu oikeastaan urheilukengistä ja vientiä heillä on Aasiaan ainoastaan tällä hetkellä. Tehdas on kuitenkin valmistanut kenkiä Timberlandille ja Nikelle, joten tietoa Euroopan markkinoista ja Eurooppalaisesta tyylistä, sekä jalan mallista heiltä myöskin löytyy.

 

Minulle tuli uutena tietona, että kengän hinta koostuu kahdesta eri osasta, jotka ovat pohja ja päällinen ja hinta myöskin vaihtelee kenkien välillä, siitä riippuen minkälaista pohjaa ja päällistä tuote vaatii ja joudutaanko se ompelemaan kiinni vai toteutetaanko tuote liimaamalla. Tehtaalta ei löydy valmista katalogia kengistä, vaan heille on näytettävä kuvan kera minkälaista tuotetta toivomme ja heiltä löytyy erikseen design-osasto, joka suunnittelee kengän alusta – loppuun asti. Tämä uutinen oli positiivinen kannaltamme, sillä meillähän ei tietenkään ole minkäänlaista osaamista kenkien suunnittelemisesta, yksi asia minua kuitenkin askarrutti ja se oli hinta. Ajattelin, että suunnittelu toisi tuotteelle paljonkin lisähintaa, mutta hinnat olivat seuraavat:

 

  • 1 pari talvikenkiä (nilkkureita) on suunnittelun kera noin. 500B eli 14,69 €
  • 1 pari avokkaita tai sandaaleja on suunnittelun kera noin. 300B eli 8,82 €
  • Minimi, jonka tehdas suostuu tuottamaan on 600 paria kenkiä.
  • Karkeasti laskettuna 600 paria kenkiä eri väreissä ja kokoluokissa olisi karkeasti laskettuna, jos puhutaan pelkkien talvikenkien hinnoista: 60000B eli 8000 ja risat €

 

Hinta on siis oikeastaan todella edullinen, sillä suunnittelu tehdään kokonaan ja meidän ei siihen tarvitse koskea. Uutena yllätyksenä minulle myöskin tuli, että tehdas joutuu suunnittelemaan Eurooppalaiselle jalalle erilaiset jalkineet, mitkä he suunnittelevat Aasialaiselle jalalle. Tehtaan henkilö vaikutti kiinnostuneelta yhteistyöhön ja kouluprojektimme kautta autamme heitä ilmaiseksi heidän oman Pan brändinsä viennissä Amerikkaan, Iso-Britanniaan, sekä Ruotsiin, jonka kautta toivon, että voisin saada myöskin alennusta tai etuja Lucy`sin kannalta.

 

Tutkimuksia Euroopan jalkinemarkkinoista

 

Kuten lupasimme tehtaalle, teemme tutkimuksia tietyistä kohteista kenkien suhteen ja otin tehtäväkseni ottaa selville Ruotsin markkinat ja sain seuraavaa tietoa Ruotsin markkinoista.

 

Massamarkkinoiden urheilujalkineiden segmentti on kasvamassa. Kiinassa kasvavien työvoimakustannusten vuoksi Euroopan ostajat haluavat olla vähemmän riippuvaisia ​​Kiinasta urheilujalkineiden hankintakeskuksena. Tämä on tärkein syy siihen, miksi monet heistä etsivät vaihtoehtoisia lähteitä tästä segmentistä, etenkin halvemmissa maissa. Kilpailukykyiset hinnat ja toimitusajat tarjoavat hyvät vientimahdollisuudet, varsinkin jos yhdistää nämä arvonlisäykseen (esimerkiksi tarjoamalla monia eri värejä).

 

  1. Tuotteen Kuvaus

 

Massamarkkinat urheilujalkineet ovat valtaosa segmentti, jonka tuotteet on mallinnettu löysästi urheilumuotiin. Joissain tapauksissa urheiluteknologiaa voidaan lisätä, mutta suorituskyky on huomattavasti pienempi kuin hinta näille päivittäisille kengille. Joukko urheilujalkineet voidaan jakaa useisiin luokkiin:

 

  1. Juoksukengät
  2. Koripallokengät
  3. Tenniskengät
  4. sisä ja ulko-jalkineet

 

Country Share of European footwear consumption in 2014
Germany 21%
Italy 17%
France 16%
United Kingdom 14%
Spain 8%
Austria 4%
Poland 3%
Portugal 3%
Romania 3%
Sweden 2%
Others 10%

 

 

Nämä tutkimukset ovat lähinnä tehty Pan-Group tehtaalle heidän Pan brändin laajentamisen avuksi. Olen siis periaatteessa työstämässä toimeksiantoa yritykselle, mutta ainut ero Proakatemian opiskelumallille, on se, ettei tästä tutkimustyöstä makseta mitään, mutta uskon, että tämä tehtävä auttaa minua ymmärtämään paremmin maahantuontia, sekä auttaa minua saamaan jalkaa oven väliin Aasian tehtaille. Kysyin tehtaan johdolta myöskin lupaa käydä kierroksella tehtaassa varmistaakseni eettiset olosuhteet ja he suostuvat kierrättämään minut kierroksella ensiviikolla. Varmaa ei todellakaan vielä ole päädymmekö kyseiseen tehtaaseen, sillä tämä oli vasta ensimmäinen kohde ja olen saanut neuvoja ammattilaisilta, että ensimmäiseen korteen ei kannata tarttua vaikka se olisikin hyvä.

 

Lähteet:

 

CBS Ministry of Foreign Affairs https://www.cbi.eu/market-information/footwear/mass-market-sports-footwear/

 

BBA Chulalongkorn University – International Trade 2020 R. Ashok

 

Statista report https://www.statista.com/study/48863/footwear-report-athletic-footwear/

 

Chackrit Duangphastra, PhD – Cross Border Transport Chulalongkorn University 2020

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close