Tampere
25 Nov, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Tehkää parempaa digimarkkinointia!



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

http://oppejajaoivalluksia.blogspot.fi/2017/11/tehkaa-parempaa-markkinointia.html

Etsin netistä tietoa siitä, miten voin mitata, arvioida, kyseenalaistaa ja jatkojalostaa omia ideoitani ja päädyin Digivallankumoksen-sivuille lukemaan artikkelia-kannattava liikeidea. Alku katsauksella artikkeli näytti hyvältä ja selkeältä, jakoja oli Facebookkiin, Twitteriin ja Linkediin, alta löytyi ihmisten kommentteja arvokkaasta tiedosta ja mallikkaasta jäsentämisestä. Ajattelin, että tämä on hyvä ja lisäksi tästä voi vielä ladata pdf-tiedoston + työkirjan omaan sähköpostiini. Tilasin setin, onneks roskaposteille tarkoitettuun osoitteeseeni ja jäin lukemaan artikkelia odotellessa, että pääsen näkemään ”kattavamman” setin. Ja mitä, sekä pdf:ssä että työkirjassa olivat aivan samat setit kuin artikkelissakin, ei mitään enempää, paitsi työkirja lokerot, joihin voisi merkitä hommat tehdyksi, mutta ei kuitenkaan, koska pdf-muodossa se ei onnistu. Miten tämä hyödytti minua tai edes heitä? He saivat minun sähköpostini ja yhden hämmentyneen “asiakkaan” tai siis he menettivät yhden kuluttajan kiinnostuksen yritystä kohtaan. Minä sain artikkelista ihan perus matskua, pettymyksen odotetusta lisämateriaalista ja kiukun läpitunkevasta tv-shop mainonnasta. Sain ja tulen saamaan roskapostia, josta heti ensimmäinen oli, ”henkilökohtainen” viesti jossa luki jotakuinkin näin:

Haluamme toivottaa sinut tervetulleeksi sisäpiiriin…todella innoissamme ja kiitollisia, että päätit liittyä mukaan.…tämä tulee todella mullistamaan näkemyksesi Internet-bisneksen mahdollisuuksista riippumatta siitä, millä tasolla olet nyt… lähetämme sinulle sitä, tätä ja tota…kuulostaako hyvältä, kiva juttu. Tee nämä, että pääset liikkeelle…lisää sähköpostit suosikeiksi, jos sähköpostit eivät tule, menetät tärkeät päivitykset…tässä ohjeet siihen miten saat roskapostin ensisijaiseen postiisi…tykkää facebookissa, jos et, voit menettää jotakin…jos haluatte olla yhteydessä, se kannattaa tehdä twitterillä…seuraavat pari päivää tuntuvat aivan joululta, sillä saat heti huomenna top kolme artikkelit…parhaat artikkelit…pysy mukana, koska tämä tulee avaamaan ajatuksiani…

Kyllä, pää tulee räjähtämään, jos joudun vielä kerran lukemaan tämmöistä markkinointi liipalaapaa. Harvoin tulee jotain noin limaista setti vastaan, että ainoa mitä oikeesti enää toivoo lähetettäväksi, on roskapostin silppuri-sovellus, johon voisin ohjata nämä ”hienot markkinointi konstit”. Yritin vielä antaa toisen mahdollisuuden ja mennä katsoo heidän nettisivuja, jos sieltä löytyisi jotain hyvää, mutta joku hiton mainos ponnahti niin monta kertaa naamalle, että anti olla. Tässä on mielestäni hyvä esimerkki siitä minkä takia väkisin tuputtaminen ei toimi! Tehdään me akatemialla markkinointi paremmin, löydetään oikea asiakaskunta ja annetaan sitä lisäarvoa, jota asiakas odottaa saavansa.

No käydään kuitenkin läpi se mitä sain artikkelista irti. Artikkeli oli aika perus höttöö, mutta löytyi sieltä muutamia hyviäkin huomioita.

Tässä pointit pääpiirteittäin:

  • Ideoi:
    • Pistä kaikki ideat/ajatukset paperille
    • Mieti niistä mahdollisia palveluita/tuotteita
    • Mieti lisää
  • Validoi ideat:
    • Kerää ”hyvät ideat”
    • Kuka on haluka s ja kyvykäs maksamaan tuotteesta, eli mistä raha tulee
    • Olenko itse halukas ja kyvykäs toteuttamaan tuotteen?
      • Jos vastaat johonkin näistä kysymyksistä ei, kannattaa liikeidea viivata yli

Mä mietin, että mitä ihmettä? Jos mulla ei oo kykyä toteuttaa jotain tuotetta, niin ei muuta, kun etsimään se jolla on tai jos asiakkaalla ei oo halua, ni kehitä tuotetta, muuta kohderyhmää. Mut seuraava pointti oli hyvä, joka on itseltä unohtunut aivan täysin.

  • Validointi asiantuntijoilla
    • Keskustele asiantuntijoiden kanssa, esimerkiksi potentiaalisten asiakkaiden kanssa

Heille voi esittää esimerkiksi tällaisia kysymyksiä:

“Mikä on isoin murheesi tai turhautumisen syy tähän aiheeseen liittyen?”

“Oletko joskus maksanut jostain vastaavasta palvelusta?”

“Kuinka paljon tyypillisesti maksat tällaisista tuotteista?”

“Jos sinulla olisi käytössä taikasauva, niin mitä muuttaisit?” Tämä on itse asiassa yksi parhaista kysymyksistä, jonka kautta selviää yllättäviäkin asioita, joista olisi iso hyöty asiakkaillesi.

Hyvänä muistutuksena tuli myös pointti kysyä potentiaaliselta asiakkaalta seuraavaa asiakasta, joka taistelee saman ongelman kanssa.

  • Hanki ekat asiakkaat, hanki eka satanen
  • Suoramyynti, jälleenmyynti
  • Ja sitten vain myy!

Mitään älyttömiä työkaluja en saanut millä voisin viedä ideoitani eteenpäin, mutta ainakin opin millaista markkinointia haluan välttää.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close