Tampere
25 Nov, Wednesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Täydellisen somepostauksen metsästys



Kirjoittanut: Jesse Eskelinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Sosiaalinen media, internet 2.0, some… rakkaalla lapsella on nimiä varmasti yhtä paljon kuin erilaisia kanavia ja mahdollisuuksia. Esimerkiksi Facebookin algoritmit ja myös ominaisuudet kuitenkin muuttuvat jatkuvasti, joten sosiaalisen median mahdollisuuksien täysimääräinen hyödyntäminen vaatii todellista perehtymistä asiaan.

Omassa elämässäni sosiaalinen media on ollut tiukasti läsnä aina vuodesta 2009, jolloin liityin Facebookin jäseneksi. Myöhemmin olen hallinnoinut lukuisten sivujen ja ryhmien kanavia, viimeisimpinä oman, tuoreen tiimiyrityksen ja mavi-tiimin kautta myös Proakatemian kanavat, ja viime kesänä jopa työskennellyt täysipäiväisesti Turvallisuus- ja kemikaaliviraston sosiaalisen median kanavien parissa.

Vasta viimeisen vuoden aikana olen alkanut hahmottaa, että tästähän voisi oikeasti saada rahaakin. Omia sometaitoja on pitänyt lähinnä itsestäänselvyytenä, eikä minään taitona ensinkään. Kuitenkin tutustuminen erilaisten yritysten ja myös yksityishenkilöiden omaan somepreesensiin on antanut kokonaiskuvaa siitä, että oma, oikeastaan vahingossa kehittynyt taito onkin aika hyvällä tasolla.

Tämän syksyn aikana olen alkanut miettiä, että tämähän saattaisi olla se juttu, jota tahdon tehdä sitten “isona”. Koen kuitenkin, että osaamisen kaupallistamiseen vaaditaan myös vahvaa teoriatietoa esimerkiksi algoritmeista, ja sitä olen pyrkinytkin tänä syksynä hakemaan ja viemään käytäntöön.

Liikkeellehän on lähdettävä jokaiselle markkinointia tehneellekin tutusta segmentoinnista, teki somemarkkinointia sitten omalle tai jonkun muun yritykselle. Sen jälkeen mietitään, mistä kanavista segmentti löytyy, ja kuten aboad.fi-sivuston blogi hienosti toi esiin, haluaa tulla löydetyksi ja tavoitetuksi.

Kuluttajille markkinoinnin somessa voi nähdä monin tavoin helpommaksi, kuin B2B-markkinoinnin. Löytyvätkö yrityksen päättäjät vaikkapa Facebookista vai onko LinkedIn parempi? Entäpä jos he suosivat perinteisempää mallia elämänhallinnassaan, ja tahtovat erottaa tiiviisti työ- ja vapaa-ajan. Tällöin somea ei juuri käytetä työaikana, ja vapaa-ajalla mainokset usein vain ärsyttävät, eivätkä illalla nähdyt mainokset oikeastaan edes enää muistu mieleen seuraavana aamuna. Useimmiten edellä mainitut segmentit voi myös nimetä toisin, ihan vain yrittäjiin ja työntekijöihin. Kanavien valinta vaatii siis taustatutkimusta tavoitellusta kohderyhmästä: Kuka tekee päätöksiä ja milloin?

Oivallinen apu kohderyhmien valintaan ja markkinoinnin kohdentamiseen on Facebookin tarjoama, kattava analytiikka. Tilastot tarjoavat dataa grafiikoina ja tekstinä esimerkiksi siitä, millainen tai milloin julkaistu päivitys on tavoittanut yleisöä, mistä on tykätty, mitä on jaettu, monestiko päivitys on johtanut siinä esitellyn linkin klikkaamiseen, millaiset ihmiset niistä tykkäävät… Esimerkiksi Google Analytics puolestaan antaa mahdollisuuden seurata sitä, mitä kautta yleisö on sitten löytänyt verkkosivuillesi.

Sitten itse päivityksiin. Niissä merkitystä on alustan lisäksi julkaisuajalla, sisällöllä, kuvilla tai videoilla…

Ainakin tämänhetkiset algoritmit oikeastaan kaikissa kanavissa suosivat kuvia ja erityisesti videoita. Videot pitää kuitenkin upottaa suoraan kanavaan, esimerkiksi Facebook ei arvosta kilpailijan omistamasta Youtubesta linkattuja videoita ja ne sysäävät näkyvyyden alas. Myös LinkedIn-päivityksissä kannattaa välttää linkkejä, ja monet käyttäjät ovatkin kiertäneet tätä laittamalla linkin vasta kommenttikenttään. Hyvänä nyrkkisääntönä on kohdistaa markkinointi riittävän kapealle segmentille, jolloin julkaisuista on mahdollista tehdä riittävän personoitu, että se herättää potentiaalisen asiakkaan mielenkiinnon ja erottuu valtavassa informaatiotulvassa. Mahdollisimman suuri tavoittavuus ei siis välttämättä olekaan se itseisarvo, jos tavoite on saada kohde painamaan ”osta”-painiketta verkkosivuilla.

Tekijä käyttää hyvään somepostaukseen runsaasti aikaa, mutta suurin osa sen näkevistä ihmisistä vain murto-osasekunnin. Siksi jokaiseen postaukseen kannattaa panostaa niin, että se myös tuottaisi jotain. Somessa ei pidä olla, koska ”kaikki ovat siellä”, vaan ottaa irti ihan kaikki mahdollinen hyöty. Erityisesti yrittäjälle sosiaalinen media on mahdollisuus tavoittaa asiakkaita rahallisesti edullisesti. Aikaa se kuitenkin kiireiseltä yrittäjältä vie, joten tässä on kuin onkin se tekstin alussa pohdittu mahdollisuus oman osaamisen kaupallistamiseen!

Lähteet:

https://www.aboad.fi/blog/onko-facebookista-hyotya-b2b-markkinoinnissa/

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/b2b-facebook-markkinoinnin-perusteet

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close