


Täydellinen pitchaus
Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Tulipa käytyä viime viikolla vähän inspiroitumassa Slushissa. Tapahtuma oli tuotannoltaan huikean hyvin järjestetty ja tarjosi kahden päivän ajan juuri sitä mitä odotinkin eli sitä kuuluisaa ”pöhinää”, aiettä! Paikalla oli valtavasti mielenkiintoisia startup yrityksiä, jotka esittelivät väsymättä tuotteitaan ja tarinaansa kaikille kiinnostuneille. Puhujakattaus oli erinomainen ja tarjosi mielenkiintoista kuultavaa ja oppeja monelta eri yrittäjyyden osa-alueelta. Suosittelen vahvasti kaikille käydä edes kerran kokemassa Slush itse paikan päällä.
Yksi parhaiten mieleen jääneistä puheenvuoroista oli piilaaksossa toimivan sijoitusyhtiön toimitusjohtajan Jillian Manusin ”How to deliver the perfect pitch?”. Hän on omien sanojensa mukaan kuullut tuhansittain pitchejä, joten hänellä on vahva kokemus siitä millä keinoin sijoittajat saadaan vakuutettua. Slushin yhtenä isona osana on startuppien pitchaus-kilpailu, jonka ensimmäisessä vaiheessa 100 yritystä pitchaa ideaansa tuomareille ennen virallista tapahtumaa, sen jälkeen 15 parasta pääsee itse tapahtuman kakkoslavalle semifinaali vaiheeseen ja koko Slushin huipennuksena kolme parasta pääsevät vielä kilpailun finaaliin tapahtuman päälavalle esittelemään ideaansa tuhansien kiinnostuneiden seuratessa suurella mielenkiinnolla yleisössä. Kilpailun voittajalle on tarjolla loistava paketti käytännön apua suoraan alan huippuosaajilta muun muassa markkinoinnin, brändäyksen ja lakiasioiden kanssa, sekä matka San Franciscoon tapaamaan pääomasijoittajien kermaa. Jillianin puheenvuoro ennen kilpailun semifinaalivaihetta sopi siis teemaan loistavasti. Tässä pari mieleen jäänyttä koppia mitä hänen mielestään vaaditaan täydelliseen pitchaukseen.
What is your hello?
On ratkaisevan tärkeää, miten pitchauksensa aloittaa. Jo ensimmäinen sana eli yleensä se, miten tervehtii yleisöään voi vaikuttaa suuresti koko loppuosan vakuuttavuuteen. Ensimmäisten sanojen pitää olla selkeästi esitetty ja viestiä itsevarmuutta. Alun on tarkoitus toimia sytykkeenä, jolla innostetaan sijoittajat kuulemaan lisää itse tuotteesta. Mitään roolia ei kuitenkaan kannata vetää vaan lava pitäisi ottaa haltuun omana itsenään ja sijoittajat haluavat nähdä pitchauksessa nimenomaan pitchaajan omaa luonnetta. Kerää siis rohkeutesi, astu itsevarmana lavalle ja sitten vain Jillianin sanoin ”Rock the room!”
Why?
Tämä on koko pitchauksen tärkein osa. Ei mitä. Eikä miten. Vaan miksi. Miksi esittelemäsi tuote on tärkeä sinulle? Miksi se sopii omaan arvomaailmaasi? Miksi siitä hyötyisivät käyttäjät? Pitchauksen tarkoitus ei ole ensisijaisesti esitellä tuotteen ominaisuuksia vaan syytä sille miksi tuote on olemassa ja miksi siihen pitäisi sijoittaa rahaa. Vastaa pitchauksessa myös kysymykseen siitä, miksi sinä ja tiimisi olisitte sijoittamisen arvoinen kohde. Sijoittajat eivät etsi vain hyvältä kuulostavia tuotteita vaan myös hyviä tiimejä, jotka saavat minkä tahansa tuotteen menestymään.
Don’t say that you are the only one
Yksi pahimmista virheistä mitä pitchauksessa voi tehdä on väittää tuotteen olevan niin ainutlaatuinen, ettei sillä ole kilpailijoita. Jokaisella yrityksellä on joko suoria tai epäsuoria kilpailijoita ja muun väittäminen on vain itselleen valehtelua. Yrittäjän on tärkeää tuntea kilpailijansa ja analysoida markkinoiden tilanne, jotta pystyy erottumaan edukseen. Sijoittajia ei kiinnosta kuulla, että tuote on ainoa alallaan vaan miksi se on alansa paras.