Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Tavaramerkki tuotteelle tai palvelulle?



Kirjoittanut: Jesse Pihkanen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tavaramerkki ® (Trademark) on meille jokaiselle varmasti tuttu sanana, mutta mitä se todellisuudessa tarkoittaa ja miten siitä voi hyötyä?

Tavaramerkki toimii markkinoilla eräänlaisena erottautumisvälineenä, sillä tavaramerkin ansiosta yritys erottelee omat tuotteensa tai palvelunsa markkinoilla olevista kilpailevista tuotteista tai palveluista. Tavaramerkin haltijalla on yksinoikeus merkin käyttämiseen tavaran tai palvelun tunnuksena. Tavaramerkin täytyy olla selkeästi erotettavissa, jotta sen rekisteröinti onnistuu. Esimerkiksi pelkkien yleisten sanojen tavaramerkitseminen on mahdotonta. Olisi kohtuutonta myöntää tietylle toimijalle yksinoikeus käyttää sanaa ”nopea” tai ”halvin” tms. Toisaalta brändiin liittyvät sanat ovat mahdollisia merkitä, kuten Kesko Oyj:llä on hallussaan tavaramerkki Pirkka. Tavaramerkiksi ei voi rekisteröidä pelkkiä sanoja, jotka kuvaavat tavaran tai palvelun:

  • lajia
  • laatua
  • paljoutta
  • käyttötarkoitusta
  • hintaa
  • valmistuspaikkaa
  • valmistusaikaa

Tavaramerkityn sanan tai lauseen pitää siis olla erottamiskykyinen. On myöskin huomioitava, että tavaramerkittävää tavaraa tai palvelua ei voida sekoittaa aikaisempiin tavaramerkkeihin tai palveluihin, eli toimialan pitää olla toisistaan poikkeavat. Suomessa tavaramerkintää hallitsee PRH, jonka kautta yritys tai myös yksityishenkilö voi hakea tavaramerkkiä 225 euron hintaan. Yleisesti tavaramerkki on voimassa 10 vuotta kerrallaan.

Havahduimme joitakin viikkoja sitten, että Aglilla ei ole tavaramerkkiä kuoseihinsa, eikä myöskään nimeen. Agli toimii Promisian alla, pelkästään projektina, jota brändätään Aglin nimellä. Meille oleellista ja tärkeää olisikin tavaramerkitä Agli, jotta meillä säilyy oikeus käyttää kyseistä nimeä. Hankalaksi asian tekee kuitenkin mahdollinen osakeyhtiöittäminen tulevaisuudessa. Oikeus Agliin säilyisi Promisialla, joten osakeyhtiö ei pystyisi myymään Agli-nimellä sukkia. Aglin seuraavina askeleina asian parissa onkin osakeyhtiöittää Agli ja irtauttaa se aikanaan Promisiasta, jonka jälkeen tavaramerkintä muuttuu mahdolliseksi ja ajankohtaiseksi. 225 euroa on pieni raha kilpailuedusta sukkamarkkinoilla.

Mielestäni tavaramerkintä on tärkeää, kun yrityksen tuote tai palvelu alkaa kerryttämään asiakaskuntaa ja erityisesti jos kyseessä on ainutlaatuinen tuote tai palvelu. Tällöin kannattaa tietenkin harkita myös patentointia. Boco IP:N lakimies Laura Roselius suosittelee tavaramerkin hankkimista suoraan Euroopan tasolla ja tilanteiden mukaan myös koko maailman tasolla. Näin voidaan varmistua, että oikeus palveluun tai tuotteeseen säilyy oikealla yrityksellä. Roseliuksen mukaan prosessi voi olla melko pitkä, joten jo hakemusta täyttäessä suositellaan olemaan tarkkana, jotta prosessin pituus säilyy inhimillisenä. Normaalisti tavaramerkkien rekisteröinti kestää puolesta vuodesta kahteen vuoteen.

https://www.bocoip.com/blogi/miksi-rekisteroida-tavaramerkki/
https://www.prh.fi/fi/tavaramerkit/tavaramerkinhakijalle/mikaontavaramerkki.html

Aihetunnisteet:
Kommentoi