Tampere
16 Oct, Saturday
5° C

Proakatemian esseepankki

TAULUKOI JA LISTAA – MENESTY



Kirjoittanut: Jonna Leiniö - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Stressivapaa johtaja
JP Jakonen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

En muista, milloin viimeksi olisin lukenut fyysisen kirjan kannesta kanteen. Äänikirjat ovat olleet suuremmassa kulutuksessa. Kannesta kanteen pääsin ehkä viimeksi lapsena kesämökillä, kun innostuin jostakin kirjasarjasta, jota sai lainata pikkukylän ”kirjastosta”. Nyt ehkä noin 13 vuotta myöhemmin, luin ensimmäistä kertaa kirjan kokonaan, enkä hyppinyt kappaleita tai kokonaisia lukuja. Tämän kirjan lukemiseen olin ajatellut menevän kolme viikkoa, mutta yllätin itseni ja luin sen alle viikossa. Kirjan rakenne oli sellainen, josta pidin ja johon minun oli helppo keskittyä. Se oli paloiteltu 52 eri aihealueeseen, joista jokaisesta oli tehty oma, noin 1,5–2 sivun mittainen lukunsa. Huonon keskittymiskykyni kanssa se oli oikein oivallinen tapa lukea kirjaa, sillä ”keskeytyksiä” tuli lyhyin väliajoin. Huomasin, että kirjan lukeminen oli oikeastaan helpompaa kuin äänikirjojen kuuntelu. Mikä sitten oli tämä kirja, joka muutti käsitykseni fyysisten kirjojen lukemisesta?

 

JP Jakosen teos Stressivapaa johtaja, on se kirja, jonka lukemisen jälkeen halusin aloittaa heti uuden kirjan lukemisen. Stressivapaa johtaja antaa 52 näkökulmaa itsensä johtamiseen, henkilökohtaiseen kasvuun ja viisaaseen elämään. Kirja kyllä todellakin herättää ajatuksia, antaa vinkkejä ja pohdittavaa juuri edellä mainittuihin aiheisiin, joita se kannessaan lupaa. Myönnettäköön, että tämä oli ensimmäinen kirja, joka todella sai minut kirjoittamaan omia tavoitteitani ja ajatuksiani paperille epäilemättä sitä, olisiko siinä oikeasti järkeä. En tiedä, mikä kirjassa sai minut toimimaan näin. Kuitenkin hyvä niin.

 

Havahdu kuolemaan

Ensimmäisen luvun otsikko kuuluu näin: Miten alkaisit elää, jos tietäisit että kuolet? Ensin pidin sitä outona. Kaikkihan tiedämme, että kuolemme joskus. Mutta olemmeko ajatelleet sitä, että oikeasti se voisi tapahtua heti huomenna tai pahimmassa tapauksessa jopa tänään. Kuinka muuttaisimme tapaamme olla ja elää? Mitä asioita tekisimme heti, emmekä vasta viikon tai kuukauden päästä? Eläisimme varmasti jokainen läsnä juuri siinä hetkessä, jossa olemme. Yrittäisimme kaikin keinoin nauttia siitä tai muuttaa sitä, mikäli siitä nauttiminen olisi mahdotonta. Kuitenkin tähän havahtuminen voi olla vaikeaa, sillä olemmehan jokainen heränneet tähänkin päivään. Monesti suuret terveydelliset asiat tai läheisen äkillinen kuolema saattaa vasta herättää meidät todellisuuteen siitä, että saatamme tänään elää viimeistä päiväämme. Mikä siis saisi muovattua mindsetin siihen tilaan, että tekisimme asioita joista nautimme ilman, että sairastumme ensin vakavasti ja sitten vasta havahdumme olevamme kuolevaisia? Varmasti tietoinen ajattelu ja harjoittelu.

 

Pienin askelin

Neljännessä luvussa kehotettiin muodostamaan yksinkertainen taulukko omien tavoitteiden mittaamiseksi. Taulukko on niinkin yksinkertainen, että jokaiselle viikonpäivälle on oma ruutunsa ja niitä tehdään allekkain niin monta viikkoa kuin kokee tarpeelliseksi. Päiväkohtaiset tavoitteet voivat olla kuinka pieniä tai suuria tahansa, kuten esimerkiksi jonkin kohteliaisuuden sanominen toiselle, pieni kävelylenkki, muutaman sivun lukeminen jne. Ei muuta kuin rasti ruutuun aina, kun olet saavuttanut päiväsi tavoitteen. Päiväkohtaisen tavoitteen on hyvä heijastua jotenkin suurempaan tavoitteeseen, jota kohti on menossa. Oma tavoitteeni on jutella päivittäin jollekin ihmiselle, jota en ole aiemmin tuntenut sen kummemmin. Sen ei tarvitse olla mitään sen ihmeellisempää keskustelua, kunhan sanon edes jotakin. Minulle siitä on tullut viime aikoina suuri kynnys jostain syystä ja haluaisinkin hypätä siitä kynnyksestä yli. Muille rupattelu helpottaa luontevuutta tulevaisuudessa rakentaa uusia tuttavuuksia ja verkostoja. Tätä kun jatkan tietoisesti ja ”tavoitteellisesti”, niin tiedän, että jonain päivänä se tuleekin itsestään ja tuntuu taas luonnolliselta.

 

Näistä tiedän päiväni onnistuneen

Tein lukemisen aikana useampia listoja, milloin mistäkin kirjassa kehotetusta aiheesta. Yksi kehotuksista oli luvussa 22 ”Tiedä mistä tiedät, että sinulla on ollut hyvä päivä”. Tein listan kahdeksasta asiasta, joiden toteuduttua tiedän, että minulla on ollut hyvä päivä. Tässä listaamani asiat:

  1. Herään aikaisin ilman herätyskelloa.
  2. Kuuntelen musiikkia ja fiilistelen sitä.
  3. Ulkoilen, edes sen 15 minuuttia.
  4. Saan edistettyä opintojani.
  5. Syön säännöllisesti päivän aikana.
  6. Pidän yhteyttä perheeseen ja ystäviin ja sanon jotain kivaa heille.
  7. Kotini on järjestyksessä.
  8. Pääsen arkena ajoissa nukkumaan.

Vaikka nämä kaikki kahdeksan eivät toteutuisikaan yhden saman päivän aikana, mutta kun saan näitä ominaisuuksia jokaiseen päivääni, tarkoittaa se minulle sitä, että ne ovat onnistuneita päiviä.

 

Menestykseni mittarit

Luku 39 kehottaa kirjoittamaan ylös ne asiat, joista tietää olevansa menestynyt. Ja minähän kirjoitin:

  1. Pystyn itse hallitsemaan ajankäyttöäni.
  2. Voin harrastaa ja tehdä ystävien kanssa mitä huvittaa, miettimättä rahapussini tilannetta.
  3. Herään aikaisin aamulla virkeänä ja odotan ”tavallista” arkipäivää innolla.
  4. Mahdollisuus nähdä maailmaa ja lomailla.
  5. Nautin aidosti siitä työstä, mitä teen.
  6. Olen ostanut ensiasuntoni.
  7. Ystävät ja perhe ovat osa jokaista päivääni.
  8. Tunnen merkityksellisyyttä ja onnellisuutta päivittäin.

Tässä on muutamia asioita, joita listaltani löytyi. Osa näistä toteutuu parhaillaan ja niistä haluan pitää kiinni, kun taas osaa kohti vielä tavoittelen. Toiset listaamani asiat ovat konkreettisia, toiset taas mielenmalleja ja elämäntapaa. Omat menestyksen mittarit muuttuvan varmasti elämäntilanteen mukaan, eivätkä pysy aina samoina. Toisaalta, jos teen näistä check list -in ja saan jokaiseen kohtaan täpin, on minulla jo siinä vaiheessa varmasti uusia tavoitteita menestyksen kannalta.

 

Vuosi 2021

Kirjassa on 52 asiaa, joista jokainen voi varmasti oppia jotakin tai ainakin saada uutta näkökulmaa omaan olemiseen ja tekemiseen. Sain uusia oivalluksia ja ajatuksia sekä mustaa valkoiselle tämän kirjan luettuani. Kirjoitin omia tavoitteitani tälle vuodelle, tässä niistä muutamia: Aloitan uusia asioita alkuvaikeuksista huolimatta (tämä on itselleni hankalaa, sillä vahvuuteni on asioiden viimeistelyssä, ei aloittamisessa). Luen fyysisiä kirjoja 1/kk. Aloitan sijoittamisen.

Tähän tekstiin on hyvä palata vuoden kuluttua ja katsoa, olenko jo kenties päässyt joihinkin menestykseni mittareihin tai ovatko ne ehkäpä muuttuneet. Kuinka tämä vuoden tavoitteideni kävi: miten sijoittamiseni sujuu ja olenko pysynyt 1kirja/kk tahdissa.

 

 

Kiitos ystävälleni Sannille, joka tyrkkäsi tämän kirjan käteeni yllättäen. <3

 

 

LÄHTEET

 

Jakonen, JP. 2015. Stressivapaa johtaja – 52 näkökulmaa itsensä johtamiseen, henkilökohtaiseen kasvuun ja viisaaseen elämään. Helsinki: Basam Books Oy.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close