Tampere
27 Nov, Friday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Tasapainoa elämään



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

Monien suosittelujen jälkeen valitsin luettavaksi Aki Hintsa – Voittamisen Anatomia -kirjan. Valinta osoittautui heti alusta alkaen loistavaksi. Kerronta on todella mukaansatempaavaa, mutta toisaalta en yllättynyt luettuani aikaisemmin Oskari Saaren kirjan Alkemisti, jota käsittelin aikaisemmin soluesseessä. Voittamisen Anatomia kirjassa selkeytetään Aki Hintsan filosofiaa ja näkemystä kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Hintsa toimi 11- vuotta F1- lääkärinä ja -valmentajana. Hyvinvointimalli, jonka Hintsa kehitteli, on yksinkertainen. Yksinkertainen ei tietenkään tarkoita, että jokaisen on helppo sitoutua tällaiseen hyvinvointia parantavaan tai ylläpitävään elämään. Hyvinvointimalli on luotu paperilla niin yksinkertaiseksi, että jokaisen pitäisi pystyä elämään hyvinvointimallin mukaisesti, mikäli löytyy sopiva tahtotaso. Hintsan menestyksen ympyrä koostuu kuudesta eri osa-alueesta, joiden kaikkien osioiden toiminta on merkityksellistä tavoiteltaessa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Nämä kuusi osa-aluetta ovat biomekaniikka, yleinen hyvinvointi, ravinto, uni, henkinen energia ja aktiivisuus. Ytimen menestyksen ympyrälle muodostaa kolme kysymystä: Kuka olet? Mitä haluat elämältä? Kontrolloitko omaa elämääsi?

Pohdinta

Kirjaa lukiessa on hyvä ottaa aikaa itselleen ja peilata omaa elämää ja sen laatua Hintsan menestyksen ympyrän avulla. Onko joitakin asioita, mitä voimme omassa elämässä muuttaa, jotta voisimme paremmin? Tarvitseeko ylipäätään tehdä mitään muutoksia? Hintsan mukaan, kun kaikki kuusi osa-aluetta ovat kunnossa kaikki sujuu hyvin, mutta onko vaarallista, mikäli joku osa-alue on heikompi, kuin toinen. Lyhyellä aikavälillä lievä unettomuus kuuluu varmasti jokaisen elämään jossain vaiheessa, mutta se ei vielä yksistään onnistu romuttamaan muuta terveyttä. Puolestaan pitkällä aikavälillä unettomuus ja vähäinen uni vaikuttavat todella negatiivisesti arkeen sekä muihin hyvinvoinnin osa-alueisiin. Sama pätee esimerkiksi ravinnossa, mikäli syöt rasvaisen ja maukkaan hampurilaisen, ei se yksistään riitä horjuttamaan hyvinvoinnin tasapainoa. Kun rasvaisesta ja epäterveellisestä ruuasta tulee enemmän tapa kuin poikkeus, alkaa se jo näkymään unen laadussa ja sitä kautta väsymyksenä. Väsymys johtaa laiskuuteen, josta seuraa aktiivisuuden puute, mikä taas voi välillisesti vaikuttaa henkiseen energiaan ja sitä kautta yleiseen hyvinvointiin. Nämä kaikki yhteen summattuna aiheuttavat hormonaalisia muutoksia kehossa, jotka vaikuttavat mm. nälän- ja kylläisyyden tunteeseen. Mikä voi näkyä vyötäröllä myöhemmin. Pitkällä aikavälillä ylipaino puolestaan vaikuttaa väistämättä biomekaniikka horjuttavasti ja herkästi aiheuttaa ylimääräistä rasitusta nivelille, jänteille ja kalvorakenteille. Ymmärsittekö pointin? Kohtuus on hyvä muistaa kaikessa. Kunhan pitää langat omissa käsissään, eikä lähde laiminlyömään liiaksi jotain hyvinvoinnin osa-alueita, pärjää vallan hyvin elämässä. En halua esittää Hintsan mallia ainoaksi oikeaksi, mutta myönnän, että siinä on paljon elementtejä, jotka pystyn allekirjoittamaan.

Kirjaa lukiessa huomasin pysähtyväni miettimään, mitä oikeasti haluan elämältä, uralta ja kuinka pystyn vaikuttamaan siihen, että jonain päivänä pääsen näihin tavoitteisiin. Hintsa aloitti jokaisen asiakkaan kanssa samoilla kolmella kysymyksellä. Kuka olet? Mitä haluat elämältä? Hallitsetko omaa elämääsi? Lyhyitä, mutta ytimekkäitä kysymyksiä. Kysymyksiin vastaaminen ei ole maailman helpoin juttu. Kuka olet? Sosiaalisista suhteista ja auttamisesta voimaa keräävä henkilö. Pyrin olemaan rakennuksen tukipilari, joka on aina paikalla, vaikka muut rakenteet pettäisivät. Tähän ainakin haluaisin päästä. Mitä haluan elämältä? Haluan olla hyvä ystävä, tulevaisuudessa hyvä aviomies ja isä. Haluan myös saada työpaikan, missä pystyn auttamaan ihmisiä, jotka apua tarvitsevat. mietin viimeistä kysymystä pitkään, sillä aluksi tuntui, etten ymmärrä, mitä kysymyksellä tarkoitetaan. Lopulta pitkän mietinnän jälkeen vastaisin myöntävästi kolmanteen kysymykseen: Kontrolloitko omaa elämääsi?

Lähteet:

O, Saari. 2015. Aki Hintsa – Voittaminen Anatomia. Helsinki: WSOY

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close