Tampere
12 May, Wednesday
23° C

Proakatemian esseepankki

Tarkkailtava työmehiläinen



Kirjoittanut: Tea Kivinen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Essee julkaistu osoitteessa: https://teukanmatkakohtiyrittajyytta.blogspot.com/2021/04/tarkkailtava-tyomehilainen.html

 

Aloitin päiväni tekemällä ”kuinka stressaantunut olen” -testin. Istun junassa matkalla kotikotiin, sillä kaiken tekemisen keskellä minulla on myös muutto aivan nurkan takana ja ajattelin käyttää aikani hyödyksi kirjoittaen stressistä ja siitä, millaista roolia se tällä hetkellä näyttelee elämässäni. Testi antoi tulokseksi, että olen ”tarkkailta työmehiläinen”. Eli testin mukaan merkkejä stressaantuneisuudesta on ilmassa. Minun tulisi muistaa levätä riittävästi sekä pitää huolta myös harrastuksista tai niin sanotusta vapaa-ajasta, sekä niistä asioista, jotka tuovat vastapainoa työlle. Tiedetäänhän me kaikki se, kuinka palautuminen on tärkeää.

 

Tiedostan heti yhden asian ja se on se, että stressi aiheutuu suurilta osin siksi, että jätän liikaa lautaselle näin kevään tullessa vauhdilla ja lukukauden päätös on ihan nurkan takana. Priorisointi, asioiden aikataulutus ja yleinen elämänhallinta tuntuu katoavan kokonaan, kun kiire iskee ja tekemistä on välillä enemmän, mitä on aikaa. Inhottaa tässä on se, että tämä sama kaava toistuu jo toistamiseen, eikä viime kevään saman kaltaisesta tilanteesta ole selvästikään opittu mitään ja jos on opittu niin asioille ei ainakaan ole tapahtunut mitään muutosta.

 

Lyhyesti selitettynä stressi siis tarkoittaa sitä tilannetta, kun ihmiseen kohdistuu paljon haasteita ja vaatimuksia ja samaan aikaan voimavarat ovat tiukoilla. Tutkijat myös uskovat, että muutokset (niin myönteiset, kuin kielteisetkin) voivat vaikuttaa yksilöön stressaavasti ja tästä minä ainakin tunnistan itseni vahvasti. En voi sietää muutoksia juuri siksi, että tiedän niiden aiheuttavan minulle ahdistusta ja stressiä, oli muutos sitten mikä tahansa. (Mattila, 2018). Tästä voin itse oman elämän lääkärinä todeta, että sietokykyni ärsykkeille on heikko.

 

Onneksi Mattila oli kuitenkin kirjoittanut, että kaikki stressi ei ole haitallista ja keskeisintä on se, onko se tilapäistä vai jatkuvaa. Minulla stressi tulee aina kausittain ja yleisimmin juuri tähän kyseiseen aikaan, eli silloin, kun olen jättänyt asioita viimetinkaan niin paljon, että tekemistä on enemmän kuin aikaa löytyy. Kirjoituksessa Mattila myös kertoi, kuinka lyhytaikainen stressi saa ihmisen tekemään parhaansa eikä se yleensä aiheuta ongelmia. Niin no, korkeintaan muutaman harmaan hiuksen ja rypyt otsalle, mutta ne ei onneksi menoa hidasta :D.

 

Asia, mikä minua häiritsee, on se, että olen saanut kommenttia siitä, kuinka vaikutan negatiiviselta tai että asenteeni näyttäytyy negatiivisuutena. Se ei todellakaan ole tarkoituksellista ja välillä ihmettelenkin, että olenko se oikeasti minä, joka on negatiivinen, vai otetaanko sanomiseni väärällä asenteella. En tiedä ja kumpikaan ei kuulosta toistaan paremmalta vaihtoehdolta. Onneksi valoa on aina tunnelin päässä ja asioilla on tapana järjestyä tavalla tai toisella.

 

”Terveys 2000 -tutkimuksessa noin neljäsosalla aikuisväestöstä oli stressiä merkkinä psyykkisistä kuormitusoireista.”

 

 

Stressi kokemuksena on psykologinen, mutta sen vaikutukset ovat yleisesti fyysisiä. Ratkaisevaa terveyskirjaston mukaan on yksilön oma arvio tilanteesta. (Mattila, 2018). No, minun arvioni itselleni on se, että tilanne ei ole aivan toivoton, mutta odotan stressitasoni silti laskevan tai helpottavan miten sen nyt haluaakaan sanoa. Vaikka stressi aiheuttaa usein fyysisiä oireita, tuntuvat ne ainakin minun kohdallani enemmän olevan psyykkisiä oireita, kuten ärtymys, levottomuus ja jonkin lainen yleinen ahdistus. Stressi voi näkyä mm eristäytymisenä muista ihmisistä, mutta sitä ongelmaa minulla ei onneksi ole, sillä pyrin kuitenkin parhaani mukaan pitämään kiinni ihmissuhteista ja nauttimaan vapaa-ajasta sen, minkä kerkeän. Sekin tietty aiheuttaa ahdistusta välillä, kun tulee se tunne, että ”ainiin piti muistaa tehdä tämä ja se ja tuo homma ja ainiin unohdin tämän ja tuon asian voi perC”.

 

 

Nyt tätä tekstiä kirjoittaessani mietin omaa asennettani ja ajatusta siitä, että olenko negatiivinen ja näkyykö stressi minusta ulospäin? Varmasti, mutta pyrin parhaani kuitenkin suoriutumaan ja pysymään aikataulussa, sekä hoitamaan kaiken tarvittavan. Stressiä voi helpottaa muutamalla keinolla ja yksi niistä on huolien jakaminen. Olen kiitollinen siitä, että minulla on ihmisiä, kenelle voin jakaa murheitani, kuten tiimini, joka kannustaa minua ja tarjoutuu auttamaan vähentääkseen minun omaa taakkaani. Tutkimuksen mukaan huolien vatvominen ja murehtiminen voi olla haitallista, joten siitä on pyrittävä eroon. ” Se altistaa masennukselle ja ahdistukselle ja voi johtaa liialliseen syömiseen ja juomiseen.” (Mattila, 2018).

 

Stressiä voi vähentää myös liikunta ja siitä minä haluan pitää kiinni varsinkin nyt ilmojen parantuessa. On ihanaa, kun joku jaksaa soittaa ja pyytää mukaan frisbeegolfaamaan päivän päätteeksi ja minähän menen. Huumori auttaa aina ja sitä minulta onneksi löytyy. Noniin stressi sikseen kyllä se aurinko sieltä paistaa tähänkin risukasaan.

 

 

https://www.ttl.fi/tyopiste/tee-testi-stressaantunut/

 

 

Terveyskirjasto. Stressi. Lääkärikirja Duodecim. Mattila, A.S. 20.5.2018. Luettu 22.4.2021

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00976

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close