Tampere
01 Dec, Wednesday
-10° C

Proakatemian esseepankki

Tarjouksen tekeminen B2B myynnin edistämiseksi



Kirjoittanut: Annika Viiala - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Hyvä liiketoimintasuunnitelma
Johannes Hesso
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

TARJOUKSEN TEKEMINEN B2B MYYNNIN EDISTÄMISEKSI

Kirjoitimme yhdessä Nellyn kanssa soluesseen aiheesta tarjouksen tekeminen B2B myynnin edistämiseksi. Soluessee on palautettu valmentajalle kokonaisuudessaan, sillä pohdimme esseessä yrityksemme salassa pidettävää tarjousta, jonka teimme asiakkaalle elokuussa 2021. Olemme hyödyntäneet esseessä yrityksemme liiketoimintasuunnitelmaa sekä aiheeseen soveltuvaa kirjallisuutta. Pohdinnassa käymme läpi tarjouksen tekemiseen liittyviä vaiheita, neuvotteluita sekä jatkotoimenpiteitä.

Johannes Hesson kirjoittamassa kirjassa Hyvä liiketoimintasuunnitelma (2013) käydään läpi myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä ja kuinka kohderyhmä saadaan kiinnostumaan yrityksen palveluista. Hänen mukaansa kiinnostus herätetään monipuolisella markkinoinnilla sekä huolellisesti laaditulla liiketoimintasuunnitelmalla. Markkinoinnin tulee olla kustannustehokasta ja lisätä yrityksen yhteydenottoja. Se puhuttelee kohderyhmää ja herättää tunteita. Me olemme tehneet johdonmukaista markkinointia kesän 2021 ajan ja pyrkinyt panostamaan nettisivuilla nykyaikaisuuteen ja tarinallisuuteen. Huolellisesti laadittu markkinointi, laadukas työnjälki, erinomainen asiakaspalvelu sekä puskaradio lisäävät yritykseen tulevia yhteydenottoja sekä mahdollisia tarjouspyyntöjä. Seuraavaksi paneudumme enemmän tarjouksen tekemiseen liittyviin yksityiskohtiin.

B2B-myynnille on tunnusomaista kattavan, yksityiskohtaisen ja tarkan tuotetietojen välittämisen asiakkaalle, määrien ja kustannusten laskemisen sekä asiakaskohtaisten hintojen neuvottelun. Laadukkaasti tuotettu tarjous kertoo yritystoiminnan ammattimaisuudesta, sekä mahdollistaa yksityiskohtaisen selostuksen tarjottavasta palvelusta ja hinnoista. Sekä myyjä, että asiakas ovat koko ajan tietoisia, mistä asioista neuvotellaan. Tarjousten tekemiseen liittyy usein räätälöitävien eli asiakkaiden tarpeen mukaan rakennettavat tuoteratkaisut, sekä väärinymmärrysten välttämisen. Hyvän tarjouksen tekemiseen liittyy asiakkaan tarpeen ymmärtäminen, innovatiivisten ratkaisujen esittäminen, lisäarvon tuottaminen, asiakassuhteen rakentaminen sekä auttaminen asiakkaan ostopäätöksen tekemiseen. Tarjouksen tekemiseen liittyy myös yhteistyön rakentaminen oman organisaation sisällä. Yrityksessä koko porukan on puhallettava yhteen hiileen, jotta myynti on johdonmukaista ja yrityksen arvoihin pohjautuvaa. Lisäksi yhteistyö auttaa ymmärtämään paremmin sitä, miten asiakasta voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla.

 

LÄHTEET

Hesso, J. 2013. Hyvä liiketoimintasuunnitelma. Vantaa: Hansaprint Oy.

Myynnin maailma. Uusasiakashankinnan myyntiprosessin luominen b2b-yrityksessä. Luettu 17.9.2021. https://www.myynninmaailma.fi/blogi/uusasiakashankinnan-myyntiprosessin-luominen-b2b-yrityksess%C3%A4.

Aihetunnisteet:
Kommentit
  • Elina Merviö

    Luettuani Annikan ja Nellyn esseen aiheesta, voin lämpimästi suositella heitä joka tiimin pajaan kertomaan tarjouksenteosta ja siitä, miten jo siinä vaiheessa pystytään asiakkaalle viestimään arvojen mukaisesti.

    20.10.2021
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close