Tampere
06 Dec, Sunday
3° C

Proakatemian esseepankki

Tarinoita yritysten nimistä



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Moni meistä on joutunut miettimään yrityksen nimeä ja se on aika hankala prosessi. Mikään ei tunnu hyvältä ennen kun se oikea tulee mieleen ja se on siinä. Monesti nimiin sisältyy jokin tarkoitus tai se muodostuu joidenkin sanojen yhdistelmästä. Esimerkiksi oman työpaikkani Elisa Oyj:n nimi muodostuu tällä tavalla. Elisa on ollut aikanaan sisäisen sähköpostijärjestelmän nimi, vielä silloin kuin Elisa oli Helsingin puhelinyhdistys. Silloin kun sähköpostijärjestelmälle oli mietitty nimeä, niin eräs työntekijä oli vääntänyt sen sanoista ELektroninen Integroitu SAnomanvälityspalvelu.

Nimen saaminen ei myöskään ole itsestään selvyys, vaan siihen pitää saada lupa patentti- ja rekisterihallitukselta. Nykyään nimelle on entistä tärkeämpää löytyä myös vastaavanlainen domain. Nimi kannattaa myös miettiä tarkkaan, ettei sen käyttämisestä tule myöhemmin ongelmia. Nimen käyttämisestä yritys voidaan haastaa oikeuteen. Esimerkkinä tästä yhdysvaltalaisen Goya Foodsin haastama suomalainen kännykkäpusseja valmistava Golla. Goya foods haastoi Gollan oikeuteen sen takia, koska Goya lausutaan espanjaksi samalla tavalla kuin Golla. Tai toinen esimerkki kun aikanaan suomalainen vaatealan yritys IVANAhelsinki sai haasteuhkauksen jenkeistä nykyisen presidentin Donald Trumpin ex vaimolta Ivana Trumpilta hänen nimellään ratsastamisesta.

Kirjassaan Merkilliset nimet Timo Leppänen avaa yritysten nimien taustoja mielenkiintoisella tavalla käyden läpi nimien syntymistä usein pitkienkin ideariihien lopputuloksena. Useimmiten nimiehdotuksia on kysytty myös julkisesti nimikilpailuissa, joissa paras keksintö palkitaan jollain tietyllä summalla rahaa. Ihmiset ovat olleet innokkaita keksimään yrityksille osuvia nimiä ja monesti melko huvittaviakin. Yhdessä  yrityksen järjestämässä nimikilpailussa yksi osallistuja oli lähettänyt 500 nimiehdotusta voitonkiilto silmissään, mutta sekään ei ollut riittänyt voittoon. Usein nimi kuitenkin päätetään yrityksen sisällä ja aika villejäkin ehdotuksia harkitaan vakavasti. Vaikea uskoa, että Saunalahden nimeä päätettäessä pöydällä oli vaihtoehtona Nettitiikerit. Samoin on melko huvittavia nimiehdokkaita on ollut pöydällä kun suomalaisten suosikki alkoholijuoman Jaloviinan nimeä on ideoitu. Joku oli keksinyt ehdottaa esimerkiksi viinan ainesosista muodostettua nimeä Viikonvesi, koska jallu sisältää Viinaa, konjakkia ja vettä. Muita yhtä hyviä nimiehdotuksia olivat esimerkiksi Surunsurma tai Eloneste.

Saattaapa näistä jotkut kukkahattutädit mielensäkin pahoittaa. Suomessahan se ei ole mikään ihme. Kerran on ollut sellainen tapaus, että pari kaverusta keksi alkaa valmistamaan Ron Jeremyn nimellä rommia. Tästä tuli Ron De Jeremy –rommi ja etikettiin painettiin Ron Jeremyn naama. Kun tätä rommia alkoi tulla Suomeen, niin kukkahattutädit heräsivät tähän kauhistellen, että eihän tuollaista voi olla, jos pullossa on Ron Jeremyn naaman kuva, niin siitä välittyy sellainen tunne, että alkoholia nauttimalla saa enemmän naisia ja sehän lisäisi viinan juontia. Niinpä pullon etiketistä piti poistaa kuva, jos sitä haluttiin myydä Suomessa.

Suomesta löytyy paljon tarinoita siitä miten yrityksen nimistä on jouduttu kiistelemään oikeudessa. Esimerkiksi Stockmann on haastanut Maskun oikeuteen, kun Masku oli käyttänyt mainonnassaan slogania Hullut Ale päivät. Stockmann on haastanut myös Tokmannin oikeuteen ja vaatinut nimen käytön lopettamista, mutta Stockmann hävisi kuitenkin nämä molemmat haasteet. Tokmannin perustaja oli lisäksi valmistautunut jo etukäteen tähän ja rekisteröinyt Okmanni –aputoiminimen, jolloin hävittyään nimikiistan Tokmannin perustaja olisi vain poistanut ensimmäisen kirjaimen kaikista valomainoksistaan.

Joskus nimet aiheuttavat sekaannuksia ja väärästä nimen valinnasta on liiketaloudellista haittaa, näin kävi Lahden puukalusto Oy:lle aikanaan, joka tunnetaan nykyään huonekalukauppa Iskuna. Nimi oli peräisin ns. iskuartikkeleista, joilla vedettiin asiakkaita kauppaan sisään. Yritys halusi muuttaa nimen Isku Oy:ksi, mutta se ei ollut helppoa, koska nimi oli jo käytössä niin monella. Sitten yhtiö ehdotti patentti- ja rekisterihallitukselle nimeä Isku-Yhtymä Oy, mutta sekään ei kelvannut. Ei auttanut muu kun ruveta raivaamaan muita Isku-nimeä käyttäviä yrityksiä pois rekisteristä. Ensin yhtiö osti Isku-lehden, sitten Sähköliike Iskun, sitten polkupyöräliike Iskun eikä siltikään saanut nimeä läpi. Yhtiö sai kuitenkin vaihdettua nimen Iskun Tehtaat Oy:ksi ja 17 vuoden päästä luvan lyhentää nimi Isku Oy:ksi.

Kirja oli viihdyttävää luettavaa ja opin siitä hyviä ideoita oman firman nimen suunnitteluun. Nimen suunnittelussa täytyy ottaa huomioon monia seikkoja sen toimivuudessa yrityksen nimenä ja varsinkin kansainvälisten nimien suunnittelussa täytyy olla tarkkana, ettei astu minkään muun yrityksen varpaille käyttämällä samanlaista nimeä. Kirjan otin luettavaksi, koska oman firman nimen suunnittelu voi tulla ajankohtaiseksi hyvinkin pian valmistumisen jälkeen.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close