Tampere
05 Dec, Saturday
2° C

Proakatemian esseepankki

Tapojen muuttamisen tuska



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikä on ensimmäinen asia, jonka teet aamulla kun heräät?

Entäs, mihin kätesi menee ensimmäisenä, kun astut hissiin?

Jos vastaus näihin kysymyksiin liittyy puhelimeen ja etenkin facebookin tai instagramin räpeltämiseen, olemme samassa veneessä. Tämä täysin automaationa tekemäni toiminto, josta yritän nyt kovin päästä irti tunkeutui ikävän kirkkaasti tietoisuuteeni luettuani Tapojen voima(Charles Duhigg, 2012) kirjan.

 

Duhigg vie lukijansa matkalle syvälle ihmismielen sisään ja antaa syyn sille, miksi joku polttaa, toinen ylensyö ja kolmas käyttää aamuisin pepsodentia elmexin sijaan. Hyvin pitkälti käytännön esimerkkeihin rakentuva kirja käsittelee tapojen muodostamista ja niiden manipulointia.

On mielenkiintoista kuinka vahvasti niin negatiiviset kuin positiivisetkin riippuvuutemme ovat lähes täysin kiinni tavasta. Esimerkiksi päihteillä itsellään on yllättävän vähän merkitystä tavan muodostumisen ja toistumisen kannalta. Kirjailija tarjoaakin äärimmäisen hyödyllisiä vinkkejä siihen, miten tapoja voi muuttaa tai esimerkiksi epäterveellisen ruokailutottumuksen voi korvata terveellisellä ruoalla.

Tätä olenkin laittanut käytäntöön jo tämän pitkän ja tehottoman lukuprosessin varrella. Olen koittanut aloittaa uutta tapaa, tekemällä to do listaa joka päivä ja palkitsemalla itseni viivaamalla tehdyt askareet yli. Täytän seuraavan päivän askareet vihkooni joka ilta, jonka jälkeen palkitsen itseni unella. Tässä olen menestynyt nyt kolmen viikon ajan itselleni hyvällä 80% suoritumisasteella.

Toiseksi olen yrittänyt poistaa huonoja tottumuksia, eli jatkuvaa facebookin ja instagramin tarkistusta. Tunnistettuani sen ahdistavan tarpeen aina katsoa onko joku tykännyt tai kommentoinut ymmärsin, että tämä on erittäin negatiivinen tapa, josta haluan päästä eroon. Poistin siis puhelimestani kyseiset sovellukset, jotta voisin antaa enemmän aikaa ympäristölleni ja ihmisille. Kuten kirjassa hyvin todetaankin, tulin huomanneeksi, että tapojen poistaminen tosiaan on äärimmäisen haastavaa. Koitin siis turvautua jälleen tavan muuttamiseen ja sijoitin facebookkiin ja instagramiin käyttämän aikani Linkedinissä aktivoitumiseen. Tekemistäni muutoksista tämä on ollut toistaiseksi hyödyllisin, koska jo muutaman viikon aktiivisuuden seurauksena olen saanut ja kolme työpaikkavinkkiä. Prosessi on vielä kesken, mutta on selvää, että tapojen muuttaminen on omalla tavallaan yksinkertaista, mutta niiden poistaminen on lähes mahdotonta.

Yhteenvetona tästä itseni kehittämisprosessista koen toistaiseksi tietynlaista voimaantumista, koska tiedostamalla negatiiviset tapani voin parantaa suorituskykyäni ja onnellisuuttani merkittävästi.
Kääntöpuolena on kuitenkin hieman raskasta tiedostaa kuinka iso osa elämää on oikeasti tapojen alaista toimintaa ja kuinka helppoa on muodostaa negatiivisa tapoja, joista irtautuminen on prosessi, joka ei koskaan tule valmiiksi.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close