Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

TAMPERE BUSINESS FESTIVAL PART. 2



Kirjoittanut: Petra Hiltunen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Osallistuin muutama viikko taaksepäin Tampere Business Festivaliin. Tapahtumasta tarttui mukaani paljon tietoa, oppeja ja oivalluksia. Esseessä kerron tapahtuman kulusta ja mieleenpainuvista puheista. Reflektoin oppejani ja analysoin myös puhujien tapaa puhua. Koska muistiinpanoja keräsin tapahtuman aikana paljon, jaan esseen kahteen osaan. Tämä essee on jatkoa edelliselle, eli part 2.

Siirryimme Oona Kankkusen puheen jälkeen pienryhmä tilaan, jossa paikalla oli Leadoon edustaja pitämässä luennon aiheesta: Kasvata verkkosivuston myyntiä konversioihin keskittymällä – 5 vinkkiä nopeisiin voittoihin. Paikalle menin uteliaana, sillä en ollut ihan varma mistä luennolla on kyse. Itse vierastin konversio-sanaa, sillä minulle ei muistunut mieleen sanan tarkoitus luennolle mentäessä. Tosiaan, konversio on yksi digimarkkinoinnin tärkeimmistä termeistä, joka tarkoittaa siis sivukävijän toivottua toimintoa ja mittaava arvo, jonka perusteella markkinoinnin tuloksellisuutta mitataan. Konversioseurantaa tarvitaan kaikenkokoisille yrityksille ja kaikenlaisille verkkosivuille. Puhuja, jonka niemeä en kirjoittanut ylös, oli erittäin mukava ja puhelias mies, joka otti huomioon kaikki paikalle saapuneet. Hyvää ja rentoa tunnelmaa puhuja loi jakamalla Leadoon logolla varustettuja sukkia, jotka naurattivat yleisöä. Fun fact – käytän näitä kyseisiä sukkia tätä esseetä kirjoittaessani, sattumalta.

Alkuun puhuja kertoi ostajan polusta verkkosivuilla dialla olevan visualisoidun polun avulla. Verkkosivut tulisi rakentaa niin, että alkuun on tunnistus-vaihe. Silloin tulisi tunnistaa onko kävijä ensimmäistä kertaa sivulla vai palaava kävijä, mitä yritystä mahdollisesti kävijä edustaa ja mikä on kävijän motiivi tai kiinnostuksen kohde. Tämän jälkeen tulee aktivointi -vaihe. Tässä tulisi auttaa kävijää navigoimaan ja löytämään asioita sivulta, tarjoamaan henkilökohtaista apua, aktivoida kartoituksilla tai testeillä sekä vastata etukäteen usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka voisivat olla oston esteenä. Tämän jälkeen tulee konvertoi-vaihe. Tässä tulisi auttaa valitsemaan oikea tuote, varmistamaan liidien laatu ja tarjota erilaisia mahdollisuuksia konvertoitumiseen. Lopuksi ymmärrys-vaihe, jossa tulisi ymmärtää millainen ostajan polku oli ja mitkä kampanjat/toimenpiteet vaikuttivat liidin saamiseen, sekä mitkä mainoskanavat tuovat tehokkaimmin liidejä.

5- vinkkiä, jotka Leadoon puhuja lupasi paljastaa, olivat mielestäni erittäin hyviä, jotain tulen varmasti käyttämään tulevaisuudessa. ensimmäinen vinkki oli: Personoi kävijän kokemus. Hän kertoi, että ostajat ja heidän motiivinsa ovat erilaisia, ja jos kävijä kokee saavansa personoitua apua juuri omaan ongelmaansa niin konversoitumisen todennäköisyys kasvaa. Puhuja esitti tutkimuksen, jonka mukaan 48% kuluttajista käyttää enemmän rahaa verkkosivuilla, jos kokemus on personoitu sekä 68% yrityksistä on thenyt personoinnista heidän liiketoimintansa prioriteetin.

Vinkki 2: Tarjoa useita erilaisia keinoja vuorovaikutukseen – aktivoi kävijät! Puhuja kertoi, että hintalaskurit, testit ja kyselyt sekä interaktiivinen tarveanalyysi ovat hyviä keinoja saada kävijä vuorovaikutukseen.

Vinkki 3: Älä yritä kasvattaa konversioita suuremmalla yhteydenottopainikkeella. Tämä välttääksesi, tulisi tarjota erilaisia konvertoitumisen mahdollisuuksia, esimerkiksi ilmaisen konsultaation, webinaarien ja oppaiden sekä varauskalenterin avulla.

Viimeisenä vinkkinä puhuja jakoi, että myyjien tulisi tietää, mitä verkkosivuilla tapahtuu. Tähän puhuja heitti ajatuksia, että myyjien tulisi tietää ketkä verkkosivuilla käyvät ja milloin sekä mitkä yritykset käyvät heidän verkkosivuillaan. Hänen mielestään verkkosivujen käyttäjädata on liian pitkään ollut vain markkinointipuolen tiedossa, vaikka myynti ja markkinointi tulisi kävellä käsikädekkäin. Puhuja tiivisti puheensa hyvin viimeisessä diassaan, jossa kehotti luoda verkkosivut, jotka tulisi muovata vastaamaan muuttuneen ostamisen vaatimuksia. Hän myös painotti, että konversio-ongelmaa ei ratkota investoimalla lisää rahaa mainontaan.

Se mitä jäi parhaiten käteen luennosta, oli oivallus siitä, miten verkkosivuilla kannattaa tehdä ongelmanratkaisemisesta helpompaa ja saumatonta, jotta mahdollinen kauppa syntyy. Tulisi huomioida muuttuva ostaminen ja diginatiivien kehittyneet tarpeet. Aktivoimalla verkkosivuilla kävijät, luodaan kiinnostusta ja vähennetään kitkaa.

Viimeisempänä puhujana lavalle asteli Riikka Tanner. Bonfire.fi sivustolla häntä kuvaillaan johdon neuvonantajaksi ja strategiksi, joka suhtautuu intohimoisesti tulevaisuuteen ja liiketoiminnan trendeihin.Tapahtumassa hänen puheensa aiheena oli: miten tarttua tulevaisuuden ilmiöihin. Kyseiset ilmiöt, joita hän nosti puheessaan, olivat erittäin mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä. Ensimmäiset nostot olivat, että työn tuottavuus sellaisenaan kuin olemme tottuneet sitä ajattelemaan, tulee elinkaarensa päähän. Myös monet yrityksistä aikovat parantaa tuottavuutta vuonna 2023 operatiivista johtamista ja prosesseja tehostamalla. Seuraavana nostona oli, että tekoäly ei vie työpaikkaasi, mutta henkilö, joka osaa käyttää tekoälyä, tulee sen tekemään. Tämä ainakin itsessäni herätti paljon ajatuksia, sillä itse en ole käyttänyt tekoälyä missään tekemisessäni. Tekoäly pelkkänä sananakin aiheuttaa pientä jännitystä, olen ehkä liikaa katsonut elokuvia siihen liittyen. Tämä lause tietenkin laittoi minut miettimään, että pitäisi tutustua enemmän tekoälyyn ja sen tuoviin mahdollisuuksiin. Samaan aikaan miten, että esimerkiksi tehdessäni vaikka esseetä tuntuisi kusettamiselta, jos apuna käyttäisin tekoälyä joka samalla syrjäyttäisi oman ajattelun ja luovuuteni. Olen lukenut sitran megatrendeistä, joissa yhtenä trendinä oli, että tekoälysovellukset läpäisevät yhteiskunnan. Siellä mainittiin, että itseajavista autoista, koneille puhumisesta, räätälöidyistä suosituksista ja muista tekoälysovelluksista tulee yhä yleisempiä. Algoritmeille annetaan yhä enemmän päätäntävaltaa, jolloin myös kysymykset datan keruusta, läpinäkyvyydestä ja vastuusta korostuvat. Tärkeää on myös ymmärrys tekoälyn käyttämän tiedon vinoumista.

Täysin alusta loppuun en pystynyt Tanneren mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää puhetta kuuntelemaan. Hänen puheensa innosti minua pureutumaan enemmän megatrendeihin sekä työelämän trendeihin. Niitä mielestäni olisi hyvä tutkia, jotta pystyy reagoimaan mihin suuntaa kannattaa itse mennä, esimerkkinä ”tekoäly ei vie työpaikkaasi, mutta henkilö, joka osaa käyttää tekoälyä, tulee sen tekemään”. Kyseisen puheen jälkeen lähdin kotiin monien hyvien oppejen ja oivallustan kanssa. Vaikka verkostoitua en päässyt, silti käteen jäi paljon.

Lähteet:

https://bonfire.fi/author/riikkatanner/

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mika-konversio

https://www.sitra.fi/app/uploads/2023/01/megatrendikortit-2023.pdf

Kommentoi