Tampere
16 Jan, Saturday
-14° C

Proakatemian esseepankki

Taistelu Facebookia vastaan



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Opittiin Aten kanssa kantapään kautta Facebookin säännöistä. Katsos, tuossa muutama viikko takaperin päätettiin aloittaa pieni markkinointikampanja Facebookin kautta. Toiveissa oli tämän meille rakkaan Jyryn elvyttäminen. Tarkoituksena oli ottaa nopeasti semi huvittavat markkinointi kuvat ja kirjoittaa tekstit pilke silmäkulmassa. Kaikki ei tapansa mukaan voinut mennä niin helposti, kuin mitä odotimme.

 

Yllätykseksemme Facebookilla on tietyt säännöt mainoksissa. Ei voida tyrkyttää mitä tahansa porukan nenän eteen ja naureskella menemään. Kyllähän me sen verta asiaan perehdyttiin, että tiedettiin Facebookin syrjivän korona aiheisia mainoksia, sillä ne merkataan vääräksi tiedoksi. Meidän mestari ideammehan aluksi oli meemailla koronalla. Onneksi Atte päätyi ehdottamaan aiheeksi klassista kuvaa Michelangelon kuvaa The Creation of Adam. Eli siis kyseessä kuva, missä Jumalan ja Aatamin sormet koskettavat.  Toki maustettuna pienellä Jyryllä. Meidän versiossamme Jyry ojentaa hanskat henkilölle, joka näyttää keskisormen muodossa asennettaan Jyrylle. Hihitettiin sitten ihan kunnolla tälle mestariteokselle Aten kanssa.

 

Sitten tuli aika julkistaa tämä meidän ylpeyden aiheemme. Yllätykseksemme tämä täydellinen teos pääsi Facebookin seulasta läpi ja saimme mainoksemme näkyviin. Tulokset olivat hyviä. Mainoksen tavoitteena oli saada Jyrylle näkyvyyttä ja saimmekin hyvän määrän näyttökertoja ja klikkauksia. Kuitenkin muutaman päivän kuluttua tapahtui jotain odottamatonta.

 

”Mainoksenne on hylätty.”, toivotti Facebook sähköpostin välityksellä. Ajateltiin, että tosi kiva juttu. Mitä ihmettä nyt tällä kertaa? Aloitettiin asian selvitteleminen. Nopeasti kävikin ilmi, että mainoksemme sisältää Facebookin kieltämää sisältöä. Tarkemmin sanottuna rienaamista, vihjailevaa rienaamista tai loukkaavaa kieltä. Niille ketkä eivät tiedä mitä rienaaminen on (en ainakaan itse tiennyt) voin kertoa sanan määritelmän. ”rienaus – jumalanpilkka, pilkka, hävyttömyys. No ehkä siinä saattoi olla jotain sellaista.

 

Me kuitenkin pääteltiin, että ongelmana oli keskisormi. Täähän me päätettiin korjata omasta mielestämme oveltasti lisäämällä musta laatikko sormen päälle. Ja se toimi. Kokonaiset kolme tuntia! Facebook pääsi taas jäljillemme. Nopeasti meille vihjattiinkin, että Facebookin mainonnassa ei saa ns. kiertää asioita peittämällä ne. Selvispähän sekin.

 

Lopulta päätettiin nöyrtyä Facebookin edessä ja muuttaa mainos tylsemmäksi. Korvattiin keskarikäsi samanlaisella kädellä kuin alkuperäisessä teoksessa oli ja tekstistä poistettiin huvittava kehotus vetämään käteen. Uskon silti, ettei meidän taistelumme tätä suurta tahoa vastaan ole vielä lopussa. Eiköhän me keinot keksitä tehdä just meidän näköisiä mainoksia!

 

Lähteet:

Facebook mainoskäytännöt. Luettu 12.5.2020. https://www.facebook.com/policies/ads/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close