Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Syyskuinen blogiessee kokoelma



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Case: Portaalin perjantai kolmastoista markkinointitempaus

“Surprise is like crack for your brain”. Harvardbusinessreview artikkelissa Surprise is still the most powerful marketing tool, todetaan, nimensä mukaisesti että yllätys on paras markkinointikikka. Olemme ihmisinä tottuneet näkemään niin paljon markkinointia, että aivomme suodattaa siitä suurimman osan alitajuntaisesti. Yrityksen näkökulmasta tämä on tietysti suuri määrä hukkaan heitettyä rahaa.

Kasvatimme Portaalin pelivalikoimaa hiljattain lisäämällä valikoimaamme viihde, toiminta sekä kauhuelämyksiä. Halloween lähestyessä koimme, että olisi oivallinen aika saada etenkin kauhuelämysten avulla uusia asiakkaita liikkeeseen, joten päätimme tehdä markkinointitempauksen tällä ajatuksella. Sopivaksi ajankohdaksi sattui luonnollisesti perjantai kolmastoista päivä.

Heitimme verkot vesille ja akatemialta mukaan lähti 9 mahtavaa tyyppiä. Maskeerauduimme zombeiksi Portaalin liiketiloissa, josta lähdimme iltapäivällä flyerit kädessä liikkelle. Teimme pitkän ja hyytävän kävelyn rautatieaseman nurkalta koko hämeenkadun läpi keskustorille, josta suuntasimme proakatemialle. Stockmannilla oli sopivasti hullut päivät käynnissä, joten hämeenkatu oli täynnä ihmisiä koko matkalta. Näkyvyys saatiin näin maksimoitua.

Kaikki flyerit vietiin käsistä, useita kymmeniä videoita ja kuvia otettiin ja instagramin statistiikan pohjalta satoja ihmisiä löysi perjantaina tiensä Portaalinpoikien some kanaviin. Kaiken kaikkiaan siis vähintään näkyvyyttä saatiin valtava määrä ja koko tapahtumaan käytettiin 35euroa sekä lahjakortit kaikille osallistujille.  Ei hullummin hinnalla, jolla ei voisi ostaa edes roskismainosta vuorokaudeksi!

https://hbr.org/2013/05/surprise-is-still-the-most-powerful

Proakatemia vauvakouluna

Lapsen odottaminen on mielenkiintoista aikaa. Etenkin kun on ensimmäinen lähipiirissä, joka saa lapsen. Ympäriltä tulee paljon enemmän epäluuloja, pelkoa ja jännitystä kun mitä itse käyn puolisoni kanssa läpi. Kuulen jatkuvasti vitsailua tai kysymyksiä siitä, kuinka tulen selviämään tai tekemään mitään muuta, kun vauvan kanssa eläminen ei katso kelloa ja yhtäkkiä pitäisi osata kaikkea uutta, mihin kukaan ei ole opettamassa.

Lapsen saamisessa on tavallaan paljon yhteistä proakatemian kanssa, kun asiaa miettii tarkemmin. Kukaan ei akatemialla tule kertomaan mitä sinun kuuluisi tehdä, monelta sinun kuuluisi olla missäkin ja milloin teet liikaa töitä. Moni kärsii yliväsymyksestä, koska ei nuku tai tekee liikaa asioita välillä huomaamattaan. Tulee myös kokeiltua huonoja tapoja tehdä asioita, joita sitten jälkikäteen koittaa korjata. Usein pitää myös ihan lennosta koittaa tehdä jotain mistä ei ole mitään hajua ja vaikuttaa siltä kun tietäisi, vaikka vastaavanlaista tilannetta ei koskaan ole ollut edessä.

Kaikesta tästä on kuitenkin tähänkin asti selvitty, joten miksei siitä selviäisi vauvankin kanssa. Onhan minulla kuitenkin myös saatavilla se akatemiankin paras puoli. Tukiverkosto. Voin kysyä keneltä läheiseltäni vaan apua vauvan kanssa ja he varmasti jakavat omia kokemuksia ja viisauksiaan kanssani. Myös tämä on äärimmäisen tärkeä oppi, jonka olen akatemialta saanut. Apua voi aina pyytää ja lähes aina sitä saa. Bring it on baby, olen valmistautunut tuloosi tietämättäni jo pitkään!

http://raisingchildren.net.au/articles/parents_learning_video.html

Portaalinpojat on brändi

Toukokuussa istuin poikien kanssa tyhjässä liiketilassa aleksanterinkadun päässä ja pohdittiin, että mitähän tästä tulee. Vuokranantajan kanssa oli tehty sopimus, joka riippui ainoastaan siitä, että saadaan yrityslaina. Sieltähän se sitten tuli ja Portaali alkoi muuttua vain facebook sivusta ja huulenheitosta todellisuudeksi.

Toukokuussa tehtiin kuitenkin myös toinen iso päätös, jonka uskon olevan muutaman vuoden päästä merkittävämpi, kuin minkään liiketilan sijainti tulee olemaan meille. Päätettiin muuttaa meidän instagram sivun nimi. Portaalinpojat syntyi tänä päivänä. Silloin alettiin luomaan meidän brändiä. Emme olisi ainoastaan liike, jossa voi kokea virtuaalitodellisuuden, vaan olemme myös me; kuusi hassunhauskaa kundia, jotka pitää hauskaa itsensä ja muiden kustannuksella.

5 kuukautta myöhemmin tästä ollaan pidetty kiinni, vaikka kokoajan ei ole ollut paukkuja tuottaa sen ansaitsemaa materiaalia ja kuulen vähintään kerran viikossa positiivista palautetta meidän some imagosta. Ihmiset näkevät mitä meidän instagramissa tapahtuu ja tulevat liikkeeseen odottaen leppoista meininkiä ja jätkiä, joiden kanssa ei tarvitse jäykistellä. Ilmapiiri somen ja meidän liikkeen välillä on oikeasti välittynyt läpi ja tästä en voi olla kuin äärimmäisen onnellinen.

Seuraavaksi tavoitteena on iskeä isompi vaihde sisään ja vetää kieli poskella homma pidemmälle. Tuodaan enemmän meidän persoonaa ja näkyvyyttä esille, että isompikin määrä ihmisiä näkee millaista sakkia täällä on ja kiinnostuu meistä. Portaalinpojat on brändi, eikä pelkkä instagram käyttäjätili.

https://thecrownfox.com/blog/2015/10/4/understanding-branding-no-its-not-your-logo

Kommentit
Kommentoi