Tampere
16 Jan, Saturday
-13° C

Proakatemian esseepankki

Surullisen kuuluisa Fyre -festivaali



Kirjoittanut: Anna Lundberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Voiko ihan kaikkiin mainoksiin luottaa? Onnistunut palvelumuoitoilu on jokaisen menestyvän yrityksen kulmakiviä, johon myös suuresti linkittyy markkinointi ja myynti. Onnistunut palvelumuotoilu tarjoaa asiakkaalle juuri sen mitä hän tarvitsee ja haluaa. Palvelun tulee olla hyvin mietittyä asiakkaalle ja mahdollisimman helppoa toteuttaa asiakkaan näkökulmasta. Hyvin mietitty palvelumuotoilu tuottaa myös hyvin liikevaihtoa yritykselle. Esseessäni peilaan palvelumuotoilua ja erityisesti markkinointia Fyre festivaaliin. On ehkä jopa pelottavaa, kuinka helposti nykyään ihmisille pystytään luomaan mielikuvia pelkän markkinoinnin avulla. Fyre festivaali on täydellinen esimerkki täysin epäonnistuneesta palvelumuotoilusta, mutta taas aivan nappiin menneestä markkinoinnista.

 

 

Alun perin Fyre oli sovellus lippujen ostoon keikoille ja tapahtumiin. Syntyi kuitenkin idea ennennäkemättömistä musiikkifestivaaleista, joihin tulisi huippu artisteja esiintymään, julkisuuden henkilöitä juhlimaan ja kaikki mahdolliset luksuselämän herkut mitä toivoa saattoi. Festareiden tarkoituksena oli markkinoida Fyre sovellusta, mutta idea kasvoi ja syntyi idea ennennäkemättömistä festareista ja itse sovellus jäi taka-alalle. Festivaaleilla oli tarkoitus olla huviloita, jahteja ja pienemmän budjetin omaaville idyllisiä asuntoja ja telttoja. Festareiden sijainniksi ilmoitettiin Bahaman saari, joka jo itsessään näytti paratiisilta. Billy McFarland osti saaren Bahamalta, joka oli ennen Bablo Escobarin omistama, mutta entisestä omistajasta ei saanut mainita julkisuudessa. Ensimmäisessä markkinointivideossa kuitenkin mainittiin Escobarista ja kauppa purettiin ja festarit siirettiin Great Exumaan, joka ei ollut edes saari. Tarjolla oli huippukokkeja ja juhlimista eri julkisuuden henkilöiden kanssa. Esiintyjiä oli paljon ja isojakin nimiä, kuten Major Lazer ja Tyga. Lippuja oli joka lähtöön tuhannesta 250 000 dollarin hintaan, kalleimmat vip- liput sisälsivät miltei kaiken mahdollisen. Ajatuksen tasolla festivaalit kuulostivat täydellisiltä. Mutta mikä meni vikaan?

 

 

Markkinointiin panostettiin ja se sai paljon näkyvyyttä. Markkinoinnissa oli mukana malleja, tubettajia ja erilaisia julkisuudenhenkilöitä. Eri vaikuttajat jakoivat omilla Instagram tileillään oranssin täyteisiä kuvia, ilman mitään informaatiota, ainoastaan kuvatekstinä #fyrefestival. Kuvia julkaisi yli 400:t eri vaikuttajat, tätä myöden ihmiset alkoivat ihmettelemään kuvien tarkoitusta. Kuvat saivat paljon huomiota myös median keskuudessa. Pikkuhiljaa alettiin markkinoimaan myös erilaisilla tunnelmaa kohottavilla ja tunteita herättävillä videoilla ja kuvilla. Mallit lennätettiin Bahaman saarille juhlimaan ja pitämään hauskaa, kaikki tämä taltioitiin ja levitettiin nettiin ihmisten nähtäville. Mainosvideoiden julkistuksen jälkeen ne saivat paljon huomiota myös uutisissa, videoilla näkyvien huippumallien ansiosta. Fyren suosio ja näkyvyys alkoi paisua ja pian Fyre oli festari, johon kaikkien oli päästävä.  Voidaan siis todeta, että markkinointi tapahtumassa onnistui täydellisesti.

 

 

Palvelumuotoilun kannalta Fyre oli totaalinen epäonnistuminen. Ihmiset pidettiin tiedottomana vielä pari päivää ennen tapahtuman alkua, kukaan ei tiennyt miltä majoitus näyttäisi tai milloin lento tulisi Bahamalle. Kyselyitä sateli Fyren Instgramiin, mutta ne vain poistettiin ja jätettiin huomioimatta.  Ensimmäinen erä ihmisiä saapui paikalle ja näky oli kamala. Koko festarialue oli vielä kesken ja edellisenä yönä riehunut myrsky oli kastellut festariteltat läpimäriksi. Matkatavarat saapuivat vasta illalla ja monella oli matkatavarat hukassa, alueella vallitsi lievästi sanottuna kaaos. Kaikille ihmislle ei edes riittänyt nukkumapaikkoja, luvatuista huviloista puhumattakaan. Luvatuista huippukokeista ei ollut tietoakaan ja ihmiset olivat nälissään, vihdoista viimein heille tarjottiin täytettyjä voileipiä monien tuntien odottelun jälkeen. Onnistuneessa palvelumuotoilussa myös yritys hyötyy liiketoiminnallisesti, mutta fyressä tämäkään puoli ei mennyt niin kuin piti. Rahat saatiin kyllä asiakkailta, mutta festareiden todellisen luonteen paljastuttua Billy ja muita haastettiin oikeuteen ja tapahtumasta tehtiin joukkokanne. Billy tuomittiin kuudeksi vuodeksi ehdottomaan vankeuteen ja miljoonien eurojen korvausvastuuseen.

 

 

On todella huolestuttavaa, kuinka nykyään pelkän sosiaalisenmediassa tehtävän markkinoinnin avulla voidaan luoda ihmisille tarve ja halu johonkin tiettyyn palveluun. Fyre festivaali ei ollut puoliksikaan valmis ja suurin osa lipuista oli jo myyty. Ihmiset eivät nähneet minkäänlaisia kuvia paikasta tai majoituksesta ennen kuin pääsivät paikalle. On pelottavaa, kuinka sokeasti ihmiset uskovat varsinkin omien lempi julkisuudenhenkilöiden päivityksiä. Somen voima on tänä päivänä aivan valtava ja se on syytä muistaa. Ihan jokaista julkaisua ei kannata uskoa. Itse olen kaikenlaiselle markkinoinnille hyvin kriittinen, mutta huomaan sen, että julkisuudenhenkilöiden mainostamia tapahtumia ja tuotteita on helpompi uskoa kuin suoria mainoksia.

 

 

Fyren kautta on helppoa ymmärtää sosiaalisen median voima. Fyre saatiin kaikkien huulille ja bucket list:eille pelkän markkinoinnin avulla ja tuhottiin lopullisesti yhdellä julkaisulla. 400 seuraajaa Instagramissa omaava poika ja hänen yksi twiitti sai viimeisen naulan fyren arkun kanteen. Poika lisäsi julkaisun Twitteriin, jossa oli kuva fyren tarjoamasta ateriasta ja twiitti levisi minuuteissa. Tässä todiste siitä, kuinka pystytään helposti luomaan suuri juttu pelkästään markkinoinnilla, mutta kuinka helppoa on myös romuttaa tällainen tapahtuma. Fyre on hyvä opetus, että ei kannata markkinoida mitään mitä ei pysty toteuttamaan, sillä asiat selviävät ennemmin tai myöhemmin.

 

 

Lähteet:

 

  1. Smith, C. Dokumentti: Luksusfestivaali, joka lässähti. Netflix.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close