Tampere
21 Jan, Thursday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Summausta



Kirjoittanut: Joonatan Halonen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita
Useita
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vuosi 2017 oli elämäni käännekohta. Alkuvuodesta menin armeijaan ja kesäkuussa sain tietää, että pääsin sisään Proakatemiaan ja opinnot alkaisivat syksyllä. Olin onnellinen siitä, että ainakin seuraavat kolme ja puoli vuotta opiskelen tradenomiksi ja tulevaisuuteni näytti kirkkaammalta. Olin ottanut selvää Proakatemiasta aika heikosti ennen opiskelujen alkua ja moni asia tulikin yllätyksenä, kun opinnot alkoivat.

Ensimmäiset puoli vuotta TAMKin pääkampuksella antoivat minulle hyvät valmiudet aloittaa opiskelu Proakatemiassa. Sain hyvän mindsetin alun kursseilta ja ymmärsin, että ne asiat, joita opiskelemme tulevat auttamaan meitä jatkossa yrittäjinä. Tuossa vaiheessa en vielä tiennyt mitä tiimiyrittäminen oikeasti tarkoittaa.

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen saimme aloittaa opiskelut Proakatemialla ja meidät jaettiin n. 20 hengen tiimeihin. Jaon jälkeen ohjat annettiin meille opiskelijoille. Valitsimme joukostamme Business Leaderin, joka toimi yrityksemme kasvoina ja johti niitä tilanteita, joissa johtajaa tarvittiin. Mielestäni ensimmäinen Promisian BL osui meille kuin nenä päähän. Saimme tarvittavan alkusysäyksen ja innostuksen tiimiimme ja olimme erittäin sitoutuneita Promisian toimintaan. Alku meni siis yllättävänkin hyvin.

Tiina Koskiranta ja Jenna Mäkelä kertovat kirjassaan Proakatemia – laatupoikkeamasta esikuvaksi, että opintojen aikana Proakatemian opiskelija oppii monipuolisesti tiimityötaidoista, itseohjautuvuudesta, vuorovaikutustaidoista, luovuudesta, ja erilaisiin muutoksiin sopeutumisesta. (Koskiranta & Mäkelä 2019, 29.) Tiimityötaidot kehittyvät jokaisella Proakatemian opiskelijalla erittäin paljon ihan huomaamatta. Jokapäiväinen kanssakäyminen tiimin kanssa, johon kuuluu n. 20 muuta ihmistä pakottaa opiskelijan oikeasti miettimään sanomisiaan ja toimintatapojaan. Myös paine rahan tekemisestä ja projektien etenemisestä on jokaisella takaraivossa, joten mindset tiimin sisällä menee yhteen aika helposti.

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen Proakatemialla opiskelijat alkoivat löytämään omaa suuntaansa ja mielenkiinnon kohteita. Minulle ehdottomana ykkösenä oli kansainvälisyys. Pääsinkin mukaan yhteen kansainväliseen projektiin, joka myöhemmin poiki minulle mahdollisuuden päästä ulkomaille tekemään projektia. Sain tehdä edellä mainittua kansainvälistä projektia yhdessä vanhempien opiskelijoiden kanssa, mikä auttoi minua ymmärtämään Proakatemiaa ja tiimien vaiheita paljon paremmin. Tehdessäni töitä muidenkin tiimien kanssa sain lisää perspektiiviä opiskeluihimme ja toimintatapoihimme. Myös vuorovaikutustaitoni kehittyivät hyvin paljon, sillä opin vanhemmilta opiskelijoilta paljon bisnessanastoa ja vakuuttavuutta.

Itseohjautuvuus, luovuus ja erilaisiin muutoksiin sopeutuminen kehittyivät minulla Proakatemiataipaleen myötä. Itseohjautuvuus kehittyy omien aikataulujen suunnittelulla ja sillä, että kukaan ei ole kertomassa minulle mitä minun kuuluisi juuri nyt tehdä. Luovuus kehittyy paljon, kun keksii itselleen sellaista tekemistä, joka on järkevää ja kehittävää. Myös projektien sisällä pääsee käyttämään ja kehittämään omaa luovuuttaan esimerkiksi visuaalisissa tehtävissä.

Muutoksiin sopeutuminen on ollut minulla selkärangassa jo pienestä pitäen. En ole pelännyt muutosta, vaan olen aina yrittänyt löytää muutoksissa mahdollisuuksia. Oma persoonani vaikuttaa myös muutoksiin sopeutumiseen. Tykkään antaa virran viedä ja katsoa mitä tapahtuu ja olen valmiina vastaanottamaan uusia uutisia ja miettimään miten ne hoidetaan. Sanoisin, että rauhallisuus ja avoin mieli auttavat hyvin paljon uusien tilanteiden tullessa eteen. Turha stressaaminen ja panikointi eivät johda mihinkään, joten ennemmin toimin rauhassa ja tarkastelen ongelmaa monelta eri kantilta ennen kuin vedän johtopäätöksiä.

Monet eri artikkelit, jotka käsittelevät tulevaisuuden työelämätaitoja mainitsevat tunneälyn olevan tärkeä taito tulevaisuudessa. Tunneälyllä tarkoitetaan usein erilaisten tunteiden tunnistamista ja niiden käyttämistä ongelmanratkaisuun. Ennen Proakatemiaa en ollut kuullutkaan tunneälystä, vaikka tunteiden tarkasteleminen ja niiden tunnistaminen on ollut minulle aina luontaista. Tunnneälytaitoni olivat jo siis kohtuullisen hyvät ennen kuin edes tiesin mitä ne ovat.

Moniin asioihin pätee sama kaava. Proakatemian aikana olen oppinut hyvin paljon eri käsitteitä ja taitoja ja tajunnut, että olen jo valmiiksi aika hyvä niissä. Olenkin oppinut siis sanoittamaan osaamistani ja ymmärtämään omaa toimintaani paremmin. Kaiken kaikkiaan tunnen olevani valmis työelämään, sillä tulevaisuuden työelämätaidot ovat kaikinpuolin hallussa. On tämä kyllä aikamoinen koulu.

 

Lähteet:
https://www.studentwork.com/fi-fi/blogi/top-10-taidot-tulevaisuuden-tyoelamassa/
Koskiranta, T. & Mäkelä, J. Proakatemia – Laatupoikkeamasta esikuvaksi.

Kommentit
  • Henna Koivula

    Olipa hauskaa lukea koko taipaleesi Proakatemialla. TIimiläisenäsi hyvät vanhat muistotkin nousevat pintaan. Mainitsit esseessä, että vanhempien opiskelijoiden kanssa työskentely lisäsi perspektiiviä, tämä varmasti aivan totta. Sitä ei edes tule ajatelleeksi normaalisti arjessa, kuinka tärkeää se onkaan hyödyntää vanhempia opiskelijoita. Hyvin olit myös kuvaillut itseäsi, kun kerroit, että rauhallisuus on hyvästä ja turha panikointi ei auta. Monet kerrat muistaa, kuinka olet rauhoittelemassa muita. Ja ehdottomasti olet valmis työelämään! Tsemppiä tulevaan.

    16.12.2020
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close