Tampere
03 Dec, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Sukellus esseepankkiin



Kirjoittanut: Julius Honkanen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Valmentajamme Antti Vuento antoi tiimillemme haasteen kirjoittaa 2ep kommenttiesseet, joissa luemme ja kommentoimme yhteensä kuutta esseetä, kolmea Saawan sisäistä esseetä ja kolmea muuta Proakatemialaisen kirjoittamaa esseetä. Päätin valita Saawan ulkopuolisten esseiden aiheet samasta kategoriasta; markkinoinnista, ja Saawalaisten esseet sen mukaan mitkä vaikuttivat otsikon perusteella mielenkiintoiselta. Luin pääasiassa yksilöesseitä mutta Petra Hiltusen ja Jesse Järvensivun – Makia – matkalla suomalaisen muodin huipulle on akateeminen essee. Haasteen tarkoituksena oli, että kaikki Saawalaiset saavat tämän syksyn esseepistetilin avattua.

 

Rasmus Janakka – Facebook markkinointi pähkinänkuoressa.

https://esseepankki.proakatemia.fi/facebook-markkinointi-pahkinankuoressa/

Kommentti:

Hei Rasmus!

Kokonaisuudessaan essee oli hyvä. Markkinointi on todella mielenkiintoinen aihe ja esseestäsi saa hyvän peruskuvan Facebook markkinoinnista. Pidin myös esimerkistäsi rahattomasta markkinoinnista eli Facebook arvonnasta. Facebookissa on todellakin mahdollista tavoittaa suuria määrä ihmisiä ilman maksettua mainontaa. Toitkin esseessäsi esiin oman kokemuksesi mutta toinen hyvä esimerkki on Jounin Kauppa, joka on kerännyt suuren suosion Facebook arvontojen kautta ja on tänä päivänä yksi seuratuimpia suomalaissivustoja Facebookissa. Millaisia muita ilmaisen markkinoinnin keinoja Facebookissa voi hyödyntää? Olisin kaivannut vielä tietoa Business managerista, joka on tarkoitettu nimenomaan yrityksille, jotka tarvitsevat järeämpää alustaa Facebook-markkinointiin ja sivujen ylläpitoon. Esseestäsi jäi erityisesti mieleen ’’click to action’’ kehotus, joka saattaa monelta unohtua mainosta tehdessä ja jota itsekin pidän tärkeänä. Muutamia huomioita esseen rakenteesta. Lukijan näkökulmasta olisi selkeämpää, jos esseen sisältö olisi jaoteltu väliotsikoiden alle. Lisäksi teksti olisi hyvä lukea kertaalleen läpi ennen julkaisua ja tarkistaa oikeinkirjoitus. Virheitä ei kuitenkaan ollut paljon ja kirjoitustyylisi on selkää ja helppolukuista.

 

Iidaliina Manninen – Asiakaspalvelu on markkinointia

https://esseepankki.proakatemia.fi/asiakaspalvelu-on-markkinointia/

Kommentti:

Hei Iidaliina!

Asiakaspalvelu markkinoinnin näkökulmasta on todella mielenkiintoinen aihe ja en ole ennen osannutkaan ajatella sitä markkinoinnin välineenä. Lukiessani esseetäsi mieleeni juolahti myös omakohtaisia kokemuksia saamastani huonosta asiakaspalvelusta ja sen jälkeen jättämästä tunteesta. Olen itsekin tehnyt asiakaspalvelutyötä ja myönnän olleeni joskus asiakkaalle töykeä, en tarkoituksella vaan esimerkiksi kiireestä tai huonosta päivästä johtuen. Tämä essee kyllä pisti miettimään ja jatkossa kiinnitän varmasti entistä tarkemmin huomiota omaan toimintaani. Oli myös mielenkiintoista lukea Gartnerin sekä Microsoftin tekemistä tutkimuksista liittyen asiakaspalveluun. Mainitset esseen alussa ’’Tutkimusten mukaan huonosta asiakaspalvelusta kerrotaan kahdeksalle ihmiselle. Hyväksi koetusta palvelusta kerrotaan hieman harvemmalle, mutta sekin leviää.’’ Mihin tutkimuksiin tämä väite perustuu? Olen myös samaa mieltä siitä, että netissä tapahtuva asiakaspalvelu on ihan yhtä tärkeää kuin kasvotusten tapahtuva asiakaspalvelu, etenkin kun moni yritys laajentaa palveluitaan verkkoon. Siellä pitäisi ymmärtää, että vastaamatta jättäminenkin on vastaus sinällään. Essee oli kaiken kaikkiaan todella selkeästi kirjoitettu ja sitä oli mielekästä lukea. Lopuksi vielä kirjavinkki: Martti Vaalahden -Sanojen supervoima, joka mielestäni sopii hyvin aiheeseen.

 

Johannes Mansikka-Aho – Sissimarkkinointi

https://esseepankki.proakatemia.fi/sissimarkkinointi-5/

Kommentti:

Hei Johannes!

Päätin tutustua tarkemmin sissimarkkinointiin esseesi avulla sillä sissimarkkinointi ei ole minulle entuudestaan kovinkaan tuttua. Tuot esseessäsi hyvin ilmi mitä sissimarkkinointi on ja vertailet sitä hyvin eri esimerkkien muodossa isoilla budjeteilla tehtyyn markkinointiin. Opin esseesi myötä erottamaan minkälainen markkinointi on sissimarkkinointia ja mikä taas suuremman koneiston kalliimpaa tuotantoa. Minulle tuli mieleen vuoden 2017 Burger Kingin nerokas 15 sekunnin Whopper mainos, jossa BK:n myyjä pitää whopper burgeria kädessään ja kysyy kameralta: Okay Google, what is the whopper burger? Tämän seurauksena Google Home aktivoitui sadoissatuhansissa kotitalouksissa, joissa se oli käytössä ja alkoi kertomaan whopperin Wikipedia sivuilta yksityiskohtaista tietoa suositusta burgerista. Oli myös kiinnostavaa lukea omista sissimarkkinoinnin ideoistasi Rainan suhteen ja olisi mukava kuulla veittekö koskaan näitä ideoita toteutukseen?

 

Jesse Järvensivu ja Petra Hiltunen – Makia – matkalla suomalaisen muodin huipulle.

https://esseepankki.proakatemia.fi/makia-matkalla-suomalaisen-muodin-huipulle-2/

Kommentti:

Moi Petra ja Jesse!

Vaateala sekä brändäys kiinnostaa itseäni ja siitä syystä päätin lukea teidän kirjoittaman esseen Makiasta. Makia brändinä ei ole itselleni kovinkaan tuttu enkä tiedä sen historiasta paljoakaan, joten oli avartavaa tutustua brändiin esseenne kautta. Essee on kirjoitettu todella selkeästi ja sitä oli mukava lukea. Itseasiassa uppouduin esseeseen niin syvälle että olisin toivonut sen vielä jatkuvan. Jesse vinkkasikin minulle, että jos haluan tutustua Makiaan vielä tarkemmin niin kannattaa katsoa Vimeosta Makian dokumentin. Jessen suosituksen seurauksena etsinkin dokumentin käsiini ja aloitin sen katsomisen. Esseen rakenteesta sen verran, että koska kyseessä on akateeminen essee olisi tekstisisältö hyvä jakaa otsikoituihin kappaleisiin, joka tekisi siitä vielä selkeämmän. Lähteitä on käytetty hyvin ja tekstistä erottuu selkeästi, mikä on lainattua ja mikä omaa tuotosta.

 

Jenni Rupponen – Prokrastinaation lähteillä

https://esseepankki.proakatemia.fi/prokrastinaation-lahteilla/

Kommentti:

Moi Jenspa!

Selailin esseitä joita olit kirjoittanut, kunnes kyseisen esseen otsikko osui silmääni ja mietin, että mitä ihmettä prokrastinaatio tarkoittaa. Muistin hämärästi sinun joskus puhuneen asiasta, mutta en ollut silloin lähtenyt tutustumaan aiheeseen tarkemmin. Nyt kuitenkin luin esseesi prokrastinaatiosta ja ONNEKSI päätin lukea sen. Se oli nimittäin todella hyvä ja kamppailen itsekin prokrastinaation kanssa päivittäin. Teitkö koskaan tuota prokrastinaatio testiä, josta mainitset esseen alussa? Itsenikin on esimerkiksi hankala päästä Saawan laatimaan välidedikseen sillä siihen vaadittava työmäärä on liian vaikea hahmottaa. Niinpä olen pilkkonut meidän välidediksen itselleni vielä pienempiin osiin, jotta tiedän kuinka paljon esseet vaativat viikkotasolla työtä. Täytyy itsekin alkaa kiinnittämään huomiota niihin syihin miksi viivyttelen joissakin asioissa. Tästä inspiroituneena aion lukea lisää prokrastinaatiosta.

Esseetäsi oli erityisen mielekästä lukea ja omaat hyvät kirjoitustaidot. Esseessäsi säilyi punainen lanka läpi tekstin ja siinä oli selkeä aloitus ja lopetus.

 

Pyry Paaso – Toisinajattelun edelläkävijä

https://esseepankki.proakatemia.fi/toisinajattelun-edellakavija/

Kommentti:

Moi Pyry!

Luin esseesi toisinajattelun edelläkävijä, jossa käyt lyhyesti läpi Merja Scharlinin uran. Scharlin oli todella toisinajattelija ja oman alansa huipputekijä. Esseesi oli muuten hyvä, mutta siitä puuttuu selkeä aloitus, joka pohjustaisi lukijaa siihen mitä esseessäsi aiot kertoa. Itselleni tuli hieman yllätyksenä, että essee on Scharlin urakatsaus. Odotin jotakin muuta, en edes tiedä miksi 😀 Lisäksi esseestä puuttuu selkeä lopetus, jokin yhteenveto kirjoittamastasi tekstistä. Olisi myös ollut mukavaa lukea sinun omaa reflektointiasi aiheesta. Huomasin että olet käyttänyt tekstissäsi lähteenä EXIT kirjaa, mutta lähdeviittaukset sekä lähdeluettelo puuttuu kokonaan. Tekstistä on hankala erottaa mikä on omaa tekstiäsi ja mikä on kirjasta lainattua. Ennen esseen julkaisua olisi myös hyvä lukea teksti kertaalleen läpi ja tsekata oikein kirjoitus. Näillä pienillä muutoksilla tekstistäsi tulee mukavampaa luettavaa ja tekstiisi syntyy automaattisesti selkeä runko, jossa punainen lanka säilyy läpi esseen. Kaiken kaikkiaan tarina oli mielenkiintoinen ja opin että toisinajattelu kannattaa.

 

Pohdintaa

Kaikki lukemani esseet olivat mielestäni todella hyviä ja mielenkiintoisia. Myönnän että en ole ollut kovinkaan aktiivinen esseiden lukija mutta päädyin tämän haasteen myötä lukemaan useamman kuin kuuden henkilön esseitä. Toisten esseiden lukeminen oli oikeastaan aika mukavaa ja pyrin jatkossa olemaan aktiivisempi tämän asian suhteen.  Proakatemian esseissä huomaa suuren eron kokeneiden ja kokemattomien kirjoittajien välillä. Samaa aihetta käsitteleviä esseitä oli laadukkaista vähemmän laadukkaisiin, mutta kaikista oppi kuitenkin jotain uutta. Tiedostan ettei omatkaan esseet ole mitään priimaa, mutta huomasin kuinka pienillä muutoksilla tekstistä tulee mukavampaa luettavaa ja kuinka esseessä saadaan säilytettyä punainen lanka alusta loppuun.

Valitsin tarkoituksella Saawan ulkopuoliset esseet samasta kategoriasta ja halusin tätä kautta syventyä markkinoinnin eri keinoihin. Markkinoinnista pelkästään on kirjoitettu yli 1600 esseetä Proakatemialla joten jos aiheesta haluaa jotakin oppia niin tietoa löytyy kyllä. Saawalaisten kohdalla halusin lukea esseitä sattuman varaisesti ilman asetettua kategoriaa. Valitsin esseet sen mukaan mitkä vaikuttivat otsikon perusteella mielenkiintoiselta. Erityisesti näistä kuudesta kommentoiduista esseistä mieleen jäi Jenni Rupposen essee Prokratinaation lähteillä. Vahva essee suositus kaikille, sillä uskon että kyseinen aihe koskettaa minun ja Jennin lisäksi montaa muutankin Proakatemialaista. Jennin tapa kirjoittaa on mukaansa tempaava eikä teksti poukkoile. Suosittelen muitakin lukemaan toisten kirjoittamia esseitä esseepankista ja antamaan palautetta. Näin voimme jokainen kehittyä paremmiksi lukijoiksi ja kirjoittajiksi.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close