Tampere
05 Dec, Saturday
3° C

Proakatemian esseepankki

Stressin lievitys



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Näin syksyn paahtaessa kovaa vauhtia kohti talvea, huomaa monella ihmisellä töiden kasaantuvan päälle. Monet valittelevat kiirettä ja töiden isoa määrää. Itse aiheutettuahan tämä on mutta stressi tuntuu olevan jonkin lainen mittari akatemialla ja yleisesti siinä, kuinka kova yrittäjä status ihmisellä on. On muistettava, että stressikin voi olla hyvälaatuista. Hyvänlaatuinen stressi ajaa monia ihmisiä tekemään asioita tehokkaammin, mutta siitä ei usein puhuta.

 

Pahalaatuinen stressi on enemmän puheenaiheena ja sitä käsittelen esseessä. Monet kuitenkaan eivät tunnista itsessään omia stressin lähteitä tai yritä kontrolloida niitä. Pidin pajan aiheesta stressinlievitys, jossa samalla kun pidimme neljän tunnin ryhmäterapiaa, otin nimettömästi ylös kommentteja ja kokemuksia stressistä ja sen hallinnasta. Kokoan ne teorian avulla tähän esseeseeni. Toivon lukijan miettivän näitä asioita omalla kohdalla ja kannustan ehdottomasti tunnistamaan ja nimeämään omia stressin lähteitä ja hallitsemaan niitä.

 

Stressiin liittyy henkisiä ja fyysisiä oireita. Fyysisiä oireita voi olla esimerkiksi rintakehän puristus tai yöunien menetys. Henkiset oireet ovat useammin puheenaiheena. Henkiset oireet liittyvät usein väsymykseen ja uupumiseen, jolloin työt voidaan kokea hyvinkin epämielyttävinä. Kysyinkin pajassa kanssaihmisiltäni, että miten stressi heillä ilmenee. Monien vastaukset liittyivät jollain tapaa kesken jätettyihin työtehtäviin. Tehtäviin, jotka kummittelevat taustalla, mutta niille ei välttämättä ole aikaa tai kiinnostusta. Näistä tehtävistä muodostuva syyllisyys aiheuttaa stressiä.

 

  • Stressi voi ilmentyä epäselvyytenä. Ei saada oikein mistään työtehtävistä kiinni. Ei tiedä mistä aloittaa tai työkalut aloittamiseen tai jatkamiseen puuttuvat.
  • Elämänhallinta romuttuu. Yksi esimerkki oli, että kaikki vapaanajan harrastukset ovat jääneet. ”Ei ole ollut muka aikaa mennä.” Elämänhallinnan romuttuminen voi myös näyttäytyä siivoamattomana kotina.
  • Edelliselle vastakohtana on, että kohdistaa resursseja väärin. Esimerkiksi monet alkavat siivota, kun pitäisi oikeasti tehdä jotain. Siirretään käytettävissä olevat voimavarat toiseen tehtävään, millä ei ole mitään merkitystä.
  • Aletaan unohdella asioita
  • Syrjäytyminen/eristäytyminen. Stressiä alkaa olla niin paljon, ettei jaksa edes tulla paikalle.

 

Nämä olivat viisi eniten esille nostettua stressin ilmentymää. Syitä stressille voi kuitenkin olla monia:

  • Työn hallinnan puute
  • Kohtuuttomat vaatimukset (akatemialla usein lähtöisin itsestä)
  • Tuen puute
  • Ihmissuhdeongelmat (töissä tai kotona)
  • Epäreilu kohtelu
  • Arvostuksen tai vastavuoroisuuden puute
  • Epämääräinen työnjako

 

 

Terveyskirjasto kuvailee stressin määrittelyn seuraavasti:

”Stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät.” 1

 

Kannustankin jokaista miettimään ja tunnistamaan omat stressin lähteet, koska tunnistettua ne, niitä on helppo alkaa lievittää.

Monet tietävät, että uni, säännöllinen liikunta ja ravinto auttavat hallitsemaan stressiä. Mutta kuinka moni on oikeasti miettinyt, että miksi? Faktatietojahan ne kyllä ovat. Tarkoitankin perusteluja. Perustelkaa itsellenne, että miksi juuri ravinto on teille se juttu. Näin sanahelinästä muodostuu taas jotain konkreettista teille. Itselleni Thai nyrkkeily on paras stressin lievitys. Siinä ei yksinkertaisesti pysty ajattelemaan mitään muuta. Kaikki ajatukset ovat hetken poissa. Toisille auttaa metsässä kävely. Kolmas virkkaa. Kaikki keinot ovat sallittuja, kunhan ne eivät liity itse asiaan, mikä stressaa.

 

Terveyskirjasto kertoo oivan 10 kohdan listan, missä on paljon hyviä pointteja.

 

  • Huolien jakaminen
    1. Puhu läheisille ja pohdi, miten he voivat auttaa
  • Vatvomisen vähentäminen
    1. Liiallinen vatvominen altistaa masennukselle
    2. Se myös heikentää itseluottamusta ja ongelmanratkaisukykyä
  • Akkujen lataaminen
    1. Tee lista kymmenestä asiasta, jotka lataavat sinun akkuja ja kirjaa ylös myös syyt
  • Liikunta
  • Vältä alkoholia
  • Hoida ihmissuhteitasi
  • Hyvät teot
    1. Kokeile viikon aikana tehdä yksi hyvä teko (Hymyile tai pidä tuntemattomalle ovea)
  • Työoloihin puuttuminen
    1. Mieti teetkö pakosta töitä vai oletko motivoitunut
  • Huumori
  • Tieto siitä, että kaikki päättyy aikanaan.

 

Yksi hyvä keino, mitä olen Huuran Jaakon kanssa pohtinut, on oman kodin siivoaminen. Tietysti siinä tilanteessa, kun et käytä resursseja väärin. Jokainen uusi alku elämässä on helppo aloittaa sillä, että siivoaa oman kodin. Kun koti on järjestyksessä, on helppo laittaa elämän muut osa-alueet järjestykseen. Tästä lähtien aina, kun aloitan jonkun muutoksen, aloitan sen siivoamalla oman kodin kunnolla.

 

Kaikki tuntemukset ovat henkilökohtaisia ja jokaisen kannattaa kehittää omat keinot stressinlievitykseen. Jos ei kuitenkaan tiedä mistä aloittaa, niin tässä on muutamia Jokisen eväitä helpottamaan alkua

 

 

  1. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close