Tampere
17 Apr, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Steve Jobs



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Katsoin dokumentin ”Billion Dollar Hippy” ja muutaman haastattelun Applen perustajasta, miehestä nimeltä Steve Jobs. Dokumentin ja haastattelut katsottuani jäin miettimään Jobsia ihmistyyppinä ja hänen polkuansa menestykseen. Mies aloitti uransa autotallista kasaten piirilevyjä, jotka hän koki paremmiksi ja edistyksellisemmiksi kuin mitä markkinoilla siihen aikaan oli. Jobs halusi jakaa tietotaitoaan muille ja päätti myydä kustannuksiltaan 20 dollarin piirilevyjä 40 dollarilla eteenpäin. Hänen kumppaninsa kyseenalaisti toiminnan kannattavuuden mutta Jobs halusi perustaa yrityksen ja näki tämän olevan siihen ensimmäinen askel. Ensimmäinen tilaus oli 50 kappaletta, hän myi partnerinsa kanssa omaisuuttaan, jotta sai rahat varaosiin piirilevyjen kasaamista varten. Alunperinkään raha ei ollut Jobsin intohimo vaan hän halusi tehdä asioita joista oli kiinnostunut, hän halusi tehdä mahdottomasta mahdollista ja sitä myötä muuttaa maailmaa.

 

Ollessaan vasta 12-vuotias Jobs soitti HP:n perustajalle Bill Hewlettille ja pyysi varaosia taajuuslaskimeen jota rakensi. Pojannulikka Jobs jutteli Hewlettin kanssa 20 minuuttia, sai varaosat sekä ensimmäisen työpaikkansa Hewlettin yrityksessä. Tämä kertoo siitä, kuinka Jobs oli jo hyvin nuorena askeleen muita edellä ja tietoinen alastaan. Tietotaidon hän hankki tekemällä ja oppimalla itse autotallissaan projektiensa parissa. Hewlettin yritys oli ensimmäinen yritys johon Jobs tutustui ja näki sekä oppi ko. yrityksen toimintatavat. Jobs muisti vielä kahdenkymmenen vuoden päästä yrityksen perinteen klo 10 kahvitauoista, jolloin yrityksen kahvipöytään kannettiin laatikoittain donitseja. Hän oppi ymmärtämään arvostusta työntekijöitä kohtaan.

 

Apple oli miljoonan arvoinen yritys Jobsin ollessa 21-vuotias. Siitä kolmen vuoden päästä yrityksen arvo oli kymmenkertaistunut ja siitä vuosi eteenpäin yrityksen arvo oli jo 100 miljoonaa. Haastattelussa ”The Lost Interview” Jobsilta kysyttiin rahan merkitystä. Hän sanoi, että raha ei ollut syy tehdä asioita, raha mahdollisti sijoitukset ideoihin, jotka eivät maksaneet itseään heti takaisin. Hän ymmärsi valinneensa alan, jossa nopea kasvu oli mahdollista ja halusi edesauttaa kehitystä intohimoisesti, hän tiesi tekniikan ja internetin kehittymisen olevan päivänselvä asia. Jälkeenpäin todettuna Jobs tiesi mistä puhui.

 

Mikä teki Applesta yhden maailman johtavista brändeistä? Mikä Applen laitteissa on erityistä? Jobs sanoi muun muassa Microsoftin ongelmaksi sieluttomuuden. Apple halusi, että käyttäjä kiintyy heidän tuotteisiinsa ja kokee tunnearvoa laitteita kohtaan. Apple halusi olla ihmisläheinen yritys tuotteidensa kautta. Lisäksi Jobs halusi esteettisyyden olevan kunnossa, karrikoidusti ”rumaan ei voi rakastua”. Tämä näkyi myös Applen brändissä myymälöistä lähtien. Jobs halusi, että liikkeiden ulkonäkö ja ostokokemus tukevat brändiä. Hän haki patentin jopa lasiportaiden muotoiluun, sillä koki sen olevan osa yksilöllistä brändiä. Jobs sanoi myös monien yrityksien ongelmaksi tuotteiden huonouden, jota yritykset eivät edes ymmärrä. Yritykset laittavat lisää pökköä pesään ja tekevät tuotteesta uuden version, vaikka pohjimmiltaan tuote on huono. Jos Jobs koki, että muut eivät uskoneet kehitykseen, hän kyllästyi ja teki sen itse mihin muut eivät uskoneet.

 

Jobsin ajatusmaailmaan kuului ajatus arvokkuudesta. Kallis on arvokasta, ja mitä vähemmän on tarjolla sitä arvokkaampaa se on. iPodin liikkeellepano tehtiin varovasti, laitteita valmistettiin ja myytiin vain sen verran kuin niitä ostettiin. Saman arvon Jobs näki tuotannossa; ”Teemme enemmän jos teemme vähemmän”, joka kuvaa hyvin työnteon tehokkuutta.

 

Jobsin suunnitelmat ja visio muuttuivat kehityksen mukana, sillä teknologian kehittyminen mahdollisti koko ajan enemmän. Apple loi ensin iPodin musiikin kuuntelua varten mutta pian huomattiin, että musiikkia voitaisiin myydä iPodin kautta. Tämä oli musiikin kuuntelulle iso askel, joka alkuun pelotti musiikin tekijöitä ja loppupeleissä vei musiikin kuuntelua huimasti eteenpäin. Samantyyppisiä asioita tapahtui muidenkin Applen laitteiden kohdalla.

 

Steve Jobs oli mies, joka muutti todellisuutta ja kehitti teknologiaa pelottavan paljon. Hän oli visionääri, sekoitus karismaa, paskanjauhantaa, itseluottamusta, itsepetosta ja mieletöntä kunnianhimoa. Hän oli perfektionisti, nöyrä, röyhkeä ja lahjakas. Hänellä oli jo pienestä pitäen visio muuttaa maailmaa ja hän toteutti sen. Hän on, ikävä kyllä, kuollut esimerkki siitä, kuinka asenne ratkaisee.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close