Tampere
24 Jun, Friday
14° C

Proakatemian esseepankki

Sosiaalisen median markkinointi



Kirjoittanut: Erika Niemi - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

MARKKINOINTI SOSIAALISESSAMEDIASSA

 

Sosiaalisessa mediassa markkinointi on lähivuosina kasvanut huimaa tahtia ja kasvattanut suosioonsa noususuhdanteisesti. Tämä ei toki ole edes ihme, koska sosiaalisen median avulla voit tavoittaa satoja, tuhansia ja jopa miljoonia ihmisiä vain napin painalluksella, sekä markkinointi on suhteellisen edullista mm. Instagramin ja Facebookin omilla markkinointi työkaluilla.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on monimuotoista, eikä ole vain yhtä oikeaa tapaa markkinoida. Instagramilla ja Facebookilla on yritysprofiileissa omat maksulliset markkinointi työkalut, joita voidaan käyttää itselle halutulla rahamäärällä.

Instagramin markkinointityökalussa voit mainostaa julkaisua kolmella eri tavoitteella, ”lisää vierailuja profiilissa, lisää vierailuja sivustolla tai lisää viestejä”. Seuraavaksi tulee määrittää kohderyhmäsi, joko luomalla se itse muutamiin kohtiin vastaamalla tai käyttää Instagramin valmiiksi tarjoamaa automaatti kohderyhmää.

Muutama hinta/kattavuus esimerkki Instagramin yritysprofiilin markkinointityökalusta, kaikissa esimerkeissä on käytetty viikon (7 päivää) kestävää markkinointi jaksoa. Rahasumma on aina päiväkohtainen eli 1 € päivässä markkinointiin, viikon jaksolla on yhteensä 7 €:

  • 1 € = kattavuus 1800–4900 profiilia (yhteissumma 7 €)
  • 5 € = kattavuus 9200–24000 profiilia (yhteissumma 35 €)
  • 10 € = kattavuus 18000–49000 profiilia (yhteissumma 70 €)
  • 50 € = kattavuus 92000–240000 profiilia (yhteissumma 350 €)
  • 100 € = kattavuus 180000–490000 profiilia (yhteissumma 700 €)
  • 1000 € = kattavuus 1000000–2700000 profiilia (yhteissumma 7000 €)

Kuten esimerkki hinnoista huomaa, niin Instagram markkinointi on suhteellisen edullista ja sillä kattaa suuren määrän käyttäjiä.

Facebookin markkinointityökalun käyttäjä kattavuus on suhteessa pienempi kuin Instagramin. Facebookissa viikon (7 päivää) tarkkailujakso, jossa päivittäin käytetään 10 € markkinointiin, yhteissumma 70 €.

Oheisilla tiedoilla Facebookin arvioitu määrä tavoitetuista tileistä on vain 464-1300 käyttäjää, toisin kuin Instagramissa vastaavilla spekseillä kattavuus on 180000-49000, eli huomattavasti isompi kattavuus.

 

 

Sosiaalista mediaa käyttäessäsi et pääse markkinointia pakoon mitenkään, sillä nykypäivänä lähestulkoon kaikissa sosiaalisenmedian alustoissa on useamman tyylistä markkinointia. Monesti et välttämättä edes kiinnitä huomiota esimerkiksi Instagramissa markkinointiin, sillä sitä on monessa muodossa ja toiset ovat selkeästi näkyvämpiä tapoja kuin toiset.

Vaikuttaja markkinointia näkee Instagramissa paljon, tämä voi pitää sisällään kokonaisia postauksia, stooreja, merkintä kuvassa, maininta postauksessa. Markkinoinnin näkyvyys on aina sovittu vaikuttajan ja asiakasyrityksen välillä, montako, miten ja mitä tehdään. Jokainen meistä on varmasti törmännyt sosiaalisessa mediassa ”kaupallinen yhteistyö” postaukseen, jossa vaikuttaja kertoo asiakasyrityksen tuotteesta tai palvelusta ja usein vaikuttajilla on myös antaa seuraajillensa alennuskoodi kyseisen yrityksen tuotteisiin/palveluihin.

 

Vaikuttaja markkinoinnin maailma ei kuitenkaan ole kovin mustavalkoista, koska valtaosa vaikuttajista tekee yhteistyötä vain yritysten kanssa, joiden arvojen ja tuotteiden takana pystyy täysin seisomaan. Paljon on myös vaikuttajia, jotka ovat vain ilmaisten palveluiden ja tuotteiden perässä, jolloin tekevät yhteistyötä lähestulkoon kaikkien halukkaiden kanssa. Tässä pitää siis kuluttajan osata medialukutaitoa, siitä että kuinka aidolta ja vilpittömältä yhteistyöltä vaikuttajan puolelta.

 

TIIVISTELMÄ

Sosiaalisenmedian markkinointi on erittäin hyvä väylä tavoittaa ihmisiä ja se on suhteellisen edullista, etenkin jos verrataan TV tai radio mainintaan. Somessa on myös monia eri tyylejä luoda juuri oman näköistä markkinointia ja osallistaa vaikuttajia markkinointisuunnitelmaanne.

Instagramissa tavoittaa helpommin ja hieman halvemmin käyttäjiä kuin Facebookissa, toki valtaosa nuorista aikuisista ja suuri osa keski-ikäisistä ihmisitä käyttävät Instagramia. Facebookin käyttö nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa on vähentynyt huimasti, joten henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Instagramin kautta tavoitat eniten ihmisä.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close