Tampere
18 Jan, Monday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Sosiaalisen median hyödyntäminen myyntipäivillä



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

” Sosiaalisella medialla (social media) tarkoitetaan internetin uusia palveluita ja sovelluksia, joissa yhdistyy käyttäjien välinen kommunikaatio ja oma sisällöntuotanto. Sosiaaliselle medialle ei ole vakiintunutta määritelmää, vaikka itse käyttö on yleistynyt nopeasti muun muassa kansalaismediassa ja opetuksessa. Sosiaalisella viitataan yleensä ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja medialla informaatioon sekä kanaviin, joiden myötä sitä jaetaan ja välitetään. Sosiaalinen media eroaa perinteisestä joukkoviestinnästä muun muassa siinä, että käyttäjät eivät ole vain vastaanottajia, vaan voivat myös tehdä asioita: kommentoida, tutustua toisiin, merkitä suosikkeja, jakaa sisältöjä jne. Toiminta tuottaa lisää sosiaalisuutta, verkottumista ja yhteisöllisyyttä.” (Kari A. Hintikka, Jyväskylän Yliopisto, sosiaalinen media)

 

Myyntipäivien aikana vastasimme Jimi Hautamäen kanssa sosiaalisen median markkinoimisesta (some-markkinointi) sekä sen ylläpidosta. Some-markkinoinnin tarkoituksena on pääsääntöisesti ajaa liikennettä halutulle nettisivulle. Myyntipäivien aikana halusimme liikennettä omalle verkkokaupallemme, kauppa.syysmyrsky.fi. Myyntipäivien ohjeistuksesta kävi ilmi, että kaiken myynnin tulee tapahtua iZettle:n kautta. Päätimme Esa Lappalaisen kanssa rakentaa iZettle:n verkkokaupan, jotta voisimme myydä etänä annettuja tuotteita. Luulimme tämän olevan voittokorttimme, sillä kaiken myynnin oli määrä tulla iZettle:n kautta. Juuri ennen myyntipäivien alkua sääntöjä muutettiin, jolloin etämyyntiä helpotettiin luomalla yritysmyyntiä varten lomake, mikä teki myynnin mahdolliseksi ilman iZettleäkin.

iZettle:n verkkokauppa oli todella huono. Asiakaspalvelu ei toiminut, nettikauppa ei toiminut, maksut eivät menneet läpi. Opimme paljon verkkokaupan rakentamisesta ja sen, että emme enää koskaan käytä iZettlen verkkokauppaa.

 

Kahden päivän aikana saimme kampanjamme Instagram tilille (@syysmyrskykampanja2019) yli 300 kävijää, seuraajia pääsi kertymään vain 21, jonka takia emme saaneet Instagramin yritystilistä kaikkien irti. Kaikkien kävijätietojen tarkastelemiseen Instagram vaatii vähintään 100 seuraajaa. Verkkokaupassamme vieraili yli 1200 eri ihmistä ja sivustolla oli yhteensä yli 3000 käyntiä. Ostoja verkkokaupan kautta tuli 36, joista hieman alle puolet olivat kahden sukan ostoja. Olemme Esan kanssa hyvin ylpeitä verkkokauppamme kävijämäärästä. Saimme myyntipäivien toiselta toimeksi antajalta, Aglilta, käyttöömme tuotekuvia, joidenka taustat loimme kokonaan uusiksi. Otimme myös itse muutamia tuotekuvia, joita julkaisimme kampanjamme Instagram tilillä. Teimme muutaman Instagram tarina julkaisun, jotka tiimiläistemme julkaisivat omassa tarinassaan levikin takaamiseksi. Kahden päivän aikana on hankala luoda brändiä tyhjästä ja kasvattaa Instagramin seuraaja määrää kovinkaan paljoa.

 

Pelkät ilmaiset julkaisut eivät ole some-markkinointia, mutta kuuluvat toki osaksi sitä. Meillä oli myös yksi Facebook mainos, joka näkyi myös Instagramissa. Tämä mainos kuitenkin epäonnistui pahasti. Olin luonut kohderyhmästämme liian tarkan, alle 1000 henkilöä, sekä puolivahingossa viimeisen myyntipäivän aamuna halusin laajentaa kohde ryhmää, jolloin tekemämme mainos meni uudelleen tarkistukseen, joka kestää noin 24 tuntia, mutta voi hoitua nopeamminkin. Tarkistuksen jälkeen, viimeisenä iltana klo 22, Facebook ilmoitti, että mainostamme ei voida julkaista, sillä siinä on liikaa tekstiä, vaikka emme olleet muuttaneet mainoksesta muuta kuin kohderyhmän. Ensimmäisen kerran, kun mainos meni tarkistukseen, kaikki oli kunnossa. Uuden tarkistuksen jälkeen samaa aikaisemmin hyväksyttyä mainosta ei hyväksytty enää. Facebook mainoksemme tavoitti vain 114 henkilöä eikä konversiota tullut sitä kautta ollenkaan.

 

Oli todella hauskaa päästä kokeilemaan Instagramista oppimaani tietoa käytännössä myyntipäivien aikana. Tiimiläiseni Marianna Käpynen oli ollut yhteyksissä Kasvuhakkerien Sami Suhoseen ja hänen mukaansa Kahden päivän mittainen somekampanja on todella haastava, sillä some-markkinointi vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Haluan tulevaisuudessa toimia digimarkkinoinnin parissa, joten myyntipäivät olivat hyvää harjoitusta tulevaa varten.

 

Nyt tiedän, että some-kampanjat vaativat aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Kahden päivän kampanja vaati neljän päivän valmistelut, kun mukana oli verkkokauppa ja sosiaalisen median tilit rakennettiin aivan nollasta. Facebook mainokset kannattaa suunnitella ja tarkastuttaa hyvissä ajoin sekä antaa kampanjalle aikaa. Facebookilla menee noin 24 tuntia tarkastaa mainos. Kohderyhmän määrittäminen on todella tärkeää, jotta saamme kohdennettua mainoksen oikeille ihmisille. Asiakkaan tunteminen on siis isossa roolissa. Kaksi päivää on aivan liian lyhyt aika tulosten saamiseen.

 

 

 

 

Lähde:

http://kans.jyu.fi/sanasto/sanat-kansio/sosiaalinen-media

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close