Tampere
20 Jan, Wednesday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Somevaikuttajat 2019



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Vaikuttajamarkkinat jakautuvat neljään osaan: nano-, mikro-, makro- ja megavaikuttajiin. Karkeasti jaettuna nanovaikuttajilla on n. 1000 seuraajaa somessa, mikro vaikuttajilla 10 000-100 000 seuraajaa, makrovaikuttajilla 100 000 – miljoona seuraajaa ja megavaikuttajilla miljoonasta ylöspäin. Vaikuttajat ovat hyvä kanava saada omalle tuotteelleen näkyvyyttä, jos vain löytää oikean vaikuttajan.

 

Itseäni eniten kiinnostaa nano ja mikro tason vaikuttajat. Vaikka heidän seuraaja määränsä eivät ole niin suuria kuin makro- tai megavaikuttajien, ovat heidän suhteensa heidän seuraajiinsa paljon parempi. Pienet vaikuttajat kykenevät vastaamaan kommentteihin ja luomaan läheisemmän suhteen seuraajien kanssa. Lisäksi pienet vaikuttajat ovat yleensä hyvin tyytyväisiä kaupallisista yhteistöistä, sillä se on mahdollisesti tie kasvuun. Pienten vaikuttajien iso plussa on myös se, että heidän kanssa tehtävä yhteistyö ei ole niin kallista kuin suurempien kanssa tehtävä. Sillä rahalla millä saat tuotteen jonkun megavaikuttajan julkaisemaksi, voit saada monta pientä vaikuttajaa eri alustoilta tekemään yhteistyötä kanssasi.

 

Eri alustoilla toimiviin nano- ja mikrovaikuttajiin siis kannattaa olla yhteydessä ainakin taipaleen alkuvaiheessa. Jos tuotteesi on hyvä, bloggareilta voit saada hyvän arvostelun tuotteestasi verkkoon, mutta jos tuote on huono, saat ainakin tärkeää palautetta sen parantamiseksi. Instagramin kautta saat tuotteesi näkyviin monen ihmisen puhelimeen. Twitterissäkin varmasti on oma kuluttajakuntansa. Näiden kanavien kautta leviät monen ihmisen näkyville. Pienten vaikuttajien kanssa voi kaiken lisäksi syntyä pitkäaikainen yhteistyösuhde, josta molemmat osapuolet hyötyvät. Miksei isojenkin kanssa, mutta pienten kanssa väittäisin sen olevan helpompaa. Joten, ei muuta, kun oikeiden vaikuttajien etsintään ja siitä eteenpäin!

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

Ismail, K. 2018. https://www.cmswire.com/digital-marketing/social-media-influencers-mega-macro-micro-or-nano/

Erkkilä, S. 2018. https://www.dagmar.fi/trendit/vaikuttajamarkkinoinnin-trendit-2019/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close