Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Somemarkkinointi yritysnäkökulmasta



Kirjoittanut: Milana Itäpää - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Johdanto

Puhutaanpa hieman markkinoinnista. Markkinointi itsessään kattaa allensa melkoisen paljon monenmoista asiaa, ja tästä syystä termi markkinointi ymmärretäänkin helposti väärin tai se rinnastetaan virheellisesti suoraan somemarkkinointiin. Markkinointi ja somemarkkinointi eivät kuitenkaan ole yksi ja sama asia, joten tässä esseessä markkinoinnin sijaan pureudutaan tarkemmin jo edellä mainittuun “somemarkkinointiin” ja avataan sen merkitystä hieman.  

Sosiaalinen media tänä päivänä 

Sosiaalista mediaa käyttää päivittäin n. 3,6 miljardia käyttäjää, ja määrän on ennustettu nousevan 4,41 miljardiin vuoteen 2025 mennessä. Tämä on todella merkittävä määrä. On siis hyvin ymmärrettävää, että niin yrittäjät, yritykset kuin yksityishenkilötkin hyödyntävät somen suosiota, sen käyttäjiä sekä tuomia mahdollisuuksia. Yritykset hyödyntävätkin sosiaalisen median markkinointia päivä päivältä yhä enemmän ja enemmän, ja se on vakiinnuttanut asemansa markkinoinnin ja markkinointiviestinnänkin saralla yleisesti.  

Sosiaalinen media on tänä päivänä ehdottoman tärkeä osa yrityksen markkinointia ja se onkin ollut tapetilla jo tovin. Somen avulla yritykset tavoittavat matalalla kynnyksellä suuria yleisöjä globaalisti, mutta myös lokaalisti, rakentavat tunnettua brändiä, kasvattavat myyntiä sekä nettisivuliikennettä ja ovat vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa. Asiakashankinnan lisäksi Sosiaalinen media on hyödyllinen kanava yleisön sitouttamiseen sekä parempien digitaalisten kokemusten luomiseen asiakasuskollisuuden edistämiseksi.  

Sosiaalisen median markkinointi kehittyy jatkuvasti, ja uusia trendejä sekä käyttötapoja syntyy hurjaa vauhtia. Jotta yrityksen somemarkkinointi tuottaisi tulosta, on ymmärrettävä koko kokonaisuus: pelkät somepostaukset eivät tässä kohtaa enää riitä. Yritysten täytyy osata luoda erottuva sosiaalisen median strategia siten, että siinä sisältö on kohdennettu oikein sekä mahdollisimman tehokkaasti puhutellen oikeaa kohderyhmää. “Toimiva some-markkinoinnin strategia yhdistää sekä kohdeyleisöä kiinnostavaa orgaanista sisältöä että maksettua some-mainontaa laajemman yleisön tavoittamista varten.” (Meltwater. Noora Suni. 3.6.2021.) 

Mitä sosiaalisen median markkinointi on ja mitä hyötyjä siitä on yritysnäkökulmasta? 

“Sosiaalisen median markkinoinnilla tarkoitetaan strategista toimintaa, jossa yritys tai organisaatio tavoittelee ja on vuorovaikutuksessa yleisön kanssa heille sopivaan aikaan ja alustalla, missä kohdeyleisö haluaa aikaansa viettää. Onnistuneen sosiaalisen median markkinoinnin taustalla on aina kohdeyleisön hyvä tunteminen.” (Meltwater. Noora Suni. 3.6.2021.) 

Sosiaalisen median markkinoinnilla pyritään löytämään sekä uusia asiakkaita että vahvistamaan jo olemassa olevia asiakassuhteita. On siis erittäin tärkeää tietää, mistä kanavista yritys voi oman kohdeyleisönsä tavoittaa, mitkä ovat heidän mielenkiinnonkohteitaan ja minkälainen sisältö heitä kiinnostaa ja palvelee. Hyvä on myös miettiä ja ottaa huomioon: milloin on paras aika julkaista sekä mihin yleisösi ongelmiin yrityksesi voisi olla avuksi. 

Strategia ja sisällöntuotanto 

Suunnitellessasi sosiaalisen median markkinointistrategiaa, kannattaa aluksi miettiä tavoitteita. Mitä yrityksenne tavoittelee markkinoinnilla? Mitä haluatte somemarkkinoinnilla saavuttaa? Tavoitteletko esimerkiksi yrityksen tunnettavuuden lisäämistä vai kenties uusia kontakteja? 

Kun tavoitteet on mietitty selkeästi, on aika päättää budjetti sekä markkinointikanavat. Erityisen tärkeää on valita myös mittarit, joilla seurata säännöllisesti somemarkkinoinnin tavoitteiden saavuttamista sekä markkinoinnin onnistumista. Strategiaa ja sen toimimista on hyvä analysoida aktiivisesti, jotta saavuttaa parempia tuloksia. 

Avainasemassa sosiaalisen median markkinoinnissa on sisällöntuotanto. Sisältöä kannattaa suunnitella ja tuottaa kohdeyleisölle niin, että se luo jonkinlaista arvoa. Tarkoitus ei siis ole mainostaa ainoastaan yrityksen tuotteita tai palveluita. Kuten palvelumuotoilussa ja myynnissä, myös markkinoinnissa – mukaan lukien somemarkkinoinnissa – on kyse luottamuksen ilmapiirin luomisesta. Luottamus ruokkii vaikuttavuutta, ja vaikuttavimmassa tilanteessa markkinoinnin suhteen somesisältö auttaa yleisöäsi ratkaisemaan jonkin työhön tai vapaa-aikaan liittyvän ongelman. Sisällöntuotanto on erityisen tärkeää pitää myös systemaattisena: luo yrityksellesi sosiaalisen median kalenteri ja suunnittele etukäteen minkälaista sisältöä aiot julkaista, missä kanavissa ja milloin. Sisältöä ei tule julkaista niin sanotusti “joskus ja jouluna”, vaan suunnitelmallisesti sekä aktiivisesti. Somemarkkinoinnin kohdalla on hyvä julkaista sisältöä mieluummin hieman enemmän kuin liian vähän. 

Sisällöstä mielenkiintoista ja monipuolista 

Sisältöä suunnitellessa tulee ottaa huomioon montakin asiaa. Kannattaa esimerkiksi miettiä jo kohderyhmän osalta eri näkökulmia. Minkälainen sisältö kiinnostaa ja koskettaa yrityksen tuotteen tai palvelun osalta? Mikä herättää mielenkiinnon somekanavan tai alustan perspektiivistä? Entä mikä tuottaisi arvoa kaikille? Somesisältöä luodessa kohderyhmän, kanavan ja itse sisällön yhteisen toimivuuden lisäksi tulisi keskittyä myös puhtaasti niihin kikkoihin, miten onnistuisi erottumaan joukosta mielenkiintoisella ja poikkeavalla tavalla. Sisällön tulisi olla jotain, mikä herättää tunteita: innostaa, vakuuttaa, naurattaa, koskettaa, yllättää, inspiroi ja niin edelleen. Tarinat, tarinallisuus sekä aitous toimivat aivan varmasti tässäkin. Keinoja on varmasti monia, kun vain heittäytyy luovaksi ja ajattelee boxin ulkopuolelta niin, että sisältö jo idea- ja suunnittelutasolla olisi mahdollisimman monipuolista sekä visuaalisesti idearikasta. 

Yleisimmät sisältötyypit somemarkkinoinnissa ovat kuvat, videot sekä artikkelit. Eräitä muita keinoja ovat esimerkiksi erilaiset kilpailut, arvonnat ja muut kampanjat. Sosiaalisen median kampanjat nimittäin luovat parhaimmillaan ympärilleen hyvää keskustelua ja jäävät ihmisten mieleen pidemmäksikin aikaa. Onnistuneet sosiaalisen median kampanjat myös sitouttavat yleisöä ja kannustavat heitä jakamaan yritykseen liittyvää sisältöä. Yleisön jakama yritykseen liittyvä sisältö on yksi esimerkki toimivasta yrityksen ja kuluttajan välisestä vuorovaikutuksesta. 

Kuten markkinointistrategian kohdalla yleisestikin, myös arvonnan tai kilpailun kohdalla tulee asettaa kunnianhimoiset, mutta realistiset tavoitteet, jotta kampanjasta tulee toimiva. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi uudet asiakkaat, sosiaalisen median kanavien sitouttaminen tai lisämyynnin kerryttäminen. 

Päätä siis kampanjallesi tavoite, joka on sidoksissa yrityksesi laajempaan liiketoiminnalliseen strategiaan tai sosiaalisen median markkinointistrategiaan yleisesti. Päätä seuraavaksi kampanjasi tavoitteet sekä sopiva budjetti. Varmista lopuksi, että palkinto on tarpeeksi houkutteleva, ja rohkaise halutessasi heitä jakamaan kampanjaa myös omalle verkostolleen. 

Somen aktiivinen seuranta ja monitorointi, Sosiaalisen median analytiikka ja mittaaminen 

Kiinnostavan, monipuolisen ja erilaisen sisällön luominen on hyvä alku somemarkkinoinnille. Kun strategia kokonaisuudessaan on kunnossa sekä sisältö myös sitouttaa yleisön ja saa suorastaan janoamaan yritykseltä lisää ollaan jo erittäin hyvällä mallilla. Tästäkin on kuitenkin mahdollisuus vielä pistää paremmaksi niin, että somemarkkinoinnista saadaan kaikki potentiaali irti. 

Olennainen osa sosiaalisen median markkinointia on myös yrityksen somemarkkinoinnin seuraaminen ikään kuin yleisön näkökulmasta. Yrityksen olisi hyvä seurata siihen liittyviä sosiaalisessa mediassa käytyjä keskusteluja sekä analysoida niitä, näin yritys pysyy kärryillä yrityksestä käydyistä keskusteluista ja pystyy reagoimaan niihin nopeasti. 

“Someseurannasta saatua dataa voidaan hyödyntää myös sisällöntuotannossa esimerkiksi tuottamalla sisältöjä aiheista, jotka puhuttavat toimialalla. Kannattaa myös seurata someseurantatyökalun avulla, mitä kilpailijasi tekevät somessa ja mitä heistä puhutaan.” 

Sosiaalisen median markkinoinnissa on myös ensisijaisen tärkeää analysoida tehtyjen toimenpiteiden tuloksia eri mittareiden avulla. Yksi mittari on esimerkiksi sosiaalisen median hallintatyökaluista löytyvä analytiikkaominaisuus, joka mahdollistaa mm. tavoittavuuden, sitoutumisen ja seuraajamäärien kehityksen seuraamisen.  

Maksettu mainonta 

Kuten markkinointi yleisesti, myös sosiaalisen median markkinointi on ikään kuin hyvin laaja kattotermi, jonka alle mahtuu paljon ja kaikenlaista. Se jakautuu sekä orgaaniseen eli ilmaiseen näkyvyyteen että maksettuun mainontaan sosiaalisessa mediassa. 

Maksetun sisällön tärkeys kasvaa jatkuvasti sosiaalisen median markkinoinnissa, koska sen avulla yritykset voivat tavoittaa laajemman yleisön kuin pelkästään orgaanista sisältöä julkaisemalla. Maksetun mainoksen erottaa useimmissa sosiaalisen median alustoissa yläosassa olevasta “sponsored” -tekstistä sekä call-to-action -painikkeesta, joka ohjaa tiettyyn toimintoon, esimerkiksi lataamaan oppaan tai lukemaan lisää. 

“Maksettu sosiaalisen median mainonta tarjoaa mainostajalle mielenkiintoisia kohdennusmahdollisuuksia, joiden avulla voidaan tavoittaa juuri oikeanlainen yleisö ja siten saada esimerkiksi uusia asiakkaita yritykselle. Tarkoin määriteltyjen kustomoitujen yleisöjen avulla tavoitat juuri ne ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita tuotteestasi tai palvelustasi, etkä näin ollen tuhlaa budjettiasi yleisöön, jolle sisältö ei ole relevanttia.” (Meltwater. Noora Suni. 3.6.2021.) 

“Maksetussa some-mainonnassa voit hyödyntää myös uudelleenmarkkinointia, eli kohdentaa mainoksia ihmisille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta brändiisi, mutta eivät ole vielä konvertoituneet. Uudelleenmarkkinointi tarjoaa yrityksille paljon potentiaalia, koska uudelleenmarkkinointia näkevä yleisö konvertoituu suuremmalla todennäköisyydellä kuin he, jotka eivät ole nähneet uudelleenmarkkinointia.” (Meltwater. Noora Suni. 3.6.2021.) 

Sosiaalisessa mediassa siis kannattaa hyödyntää myös maksettua mainontaa, kohdentamalla mainokset toivotulle yleisölle eri kohdennusvaihtoehtojen avulla, mikäli haluat tavoittaa laajemman yleisön uusia kasvoja näppärästi. Maksetussa mainoksessa saatetaan esimerkiksi kehottaa katsojaa suorittamaan tietyn toiminnon, kuten vierailemaan yrityksen nettisivuilla tai ottamaan yritykseen yhteyttä. 

Oikeanlaisten työkalujen valinta 

Kuten mikä tahansa muukin työ, myös sometyöskentely sujuu parhaiten oikeanlaisia työkaluja hyödyntämällä. Kun tiedät, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa sosiaalisen median markkinoinnilla, on hyvä kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja työkaluista. 

“Osa tarjolla olevista työkaluista tarjoaa suhteellisen suppeat mahdollisuudet some-työskentelyyn, mutta markkinoilla on myös työkaluja, jotka mahdollistavat mainiosti yhdellä alustalla sometilien hallinnan sekä ulkoisen somedatan hyödyntämisen.” (Meltwater. Noora Suni. 3.6.2021.) 

Missä eri kanavissa sosiaalisen median markkinointia on kannattavaa tehdä? 

Sosiaalisen median kanavia on lukuisia. Yrityksen onkin tärkeä osata valita juuri ne kanavat, jotka sopivat heidän somemarkkinoinnilleen parhaiten, pitäen kirkkaana mielessä sen, missä heidän kohdeyleisönsä viettää eniten aikaa.  

Facebookia ja Instagramia pidetään yleisesti tärkeimpinä some-markkinoinnin kanavina: ne ovat niin kohdeyleisöllisesti kuin markkinointistrategian puolesta yleisesti ottaen optimaalisimmat alustat somemarkkinoinnille. Muita suosituimpia sosiaalisen median kanavia, joita kannattaa hyödyntää, ovat mm. Twitter, Youtube, LinkedIn, WhatsApp ja TikTok. Ota kuitenkin yrityksesi näkökulmasta selvää, missä kanavissa kohdeyleisösi viettää aikaa eniten ja suuntaa markkinointitoimenpiteesi näihin kyseisiin kanaviin. 

Organisaation osallistaminen somemarkkinointiin: social selling 

Markkinointi sosiaalisessa mediassa voi tarkoittaa muutakin kuin pelkästään markkinointiosaston tekemiä orgaanisia ja maksettuja julkaisuja. Yritykset voivat rohkaista työntekijöitään aktivoitumaan sosiaalisessa mediassa esimerkiksi kommentoimalla muiden julkaisuja tai jakamalla omia päivityksiä, ja näin luomaan sosiaalisessa mediassa uusia suhteita tuleviin potentiaalisiin asiakkaisiin. Tätä kutsutaan social sellingiksi. 

Social sellingissä yrityksen työntekijät voivat myös hyödyntää markkinointiosaston tuottamaa sisältöä ja jakaa sitä eteen päin omalle verkostolleen. Ihanteellisessa tilanteessa verkostolle jaettu sisältö luo yleisölle lisäarvoa ja auttaa heitä oivaltamaan jotakin uutta. Koska tulevaisuudessa sosiaalisen median merkitys tulee luultavasti kasvamaan, social selling on monille tärkeä keino luoda uusia kontakteja, saada näkyvyyttä ja tehdä kauppaa. 

Lopuksi: 

Sosiaalisen median markkinointi ei siis ole niin yksinkertaista kuin voisi alkujaan sanasta “some” kuvitella. Yrityksesi toki voi lähteä markkinoimaan somessa hyvin pintapuolisestikin, mutta harvemmin tämä kantaa pitkälle. Mikäli haluat onnistua mallikkaasti sosiaalisen median markkinoinnissa: kannattaa suunnitella tarkasti tavoitteet somemarkkinointistrategian avulla, valita oikeat kanavat (selvitä, missä kanavissa tavoitat yleisösi parhaiten), löytää hyvä balanssi orgaanisen ja maksetun some-markkinoinnin välillä, miettiä sisältö tarkkaan, hyödyntää social sellingiä, mitata tuloksia jatkuvasti, optimoida ja kehittää tekemistäsi somemarkkinoinnissa, seurata aktiivisesti sosiaalisen median trendejä sekä hyödyntää niitä omassa somemarkkinoinnissa. 

Voidaan todeta, että sosiaalisen median markkinoinnin rooli on tänä päivänä niin suuri, että siitä pois jättäytymiseen pitää olla mielestäni erittäin painavat syyt. Ilman näitä hyviä syitä, somemarkkinoinnin sivuuttaminen on itse asiassa melko typerää yrityksen liiketoiminnan kannalta. 

Lähteet: 

Meltwater. Noora Suni. 3.6.2021. Viitattu 5.4. 

https://www.meltwater.com/fi/blog/sosiaalisen-median-markkinointi  

Kubla. Viitattu 5.4. 

https://kubla.fi/blogi/sosiaalisen-median-markkinointi/  

Trustmary. Viitattu 5.4. 

https://trustmary.com/fi/marketing/sosiaalisen-median-markkinoinnin-perusteet-miten-otat-kaiken-irti-somesta/  

Kommentoi