Tampere
20 Jan, Wednesday
-6° C

Proakatemian esseepankki

SOME



Kirjoittanut: Anna Lundberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Facebook osti Instagramin vuonna 2012 ja viime vuosina Instagramin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti. Nuoriso on siirtynyt viime vuosien aikana selkeästi Facebookista Instagramiin ja huomaa, että nyt vanhempi sukupolvi on myös kasvussa Instagramin puolella. Ihmiset käyttävät Instagramia päivittäin ja saattavat kuluttaa siihen useita tunteja päivästä. Snapchatista tutut tarinat ovat päivittyneet Instagramiin, mikä on myös lisännyt Instagramin käyttäjien aktiivisuutta.

 

 

Ensimmäisenä on hyvä selvittää kohderyhmäsi. Kelle, mitä ja miksi? Kohderyhmä on hyvin tärkeässä roolissa markkinoinnin alkaessa. On täysin turhaa tehdä sisältöä mikä ”sopii vähän kaikille”. Minkälaisista ihmisistä kohderyhmäsi koostuu? Miten he itse käyttäytyvät sosiaalisessa mediassa? Mitä kautta heidät tavoitetaan parhaiten? Jo näiden kysymysten avulla on paljon helpompi aloittaa. Selvitä siis mitä kohderyhmäsi tekee Instagramissa; millaisia kuvia he julkaisevat, mitä hashtageja he käyttävät, minkälaisia ihmisiä he seuraavat ja kuinka aktiivisia he ovat ylipäätään.

On tärkeää tehdä markkinointisuunnitelma siitä, mitä tilisi tulee pitämään sisällä. Suunnitelma auttaa paljon ja selkeyttää tekemistä. Instagramiin lataamasi kuvat tulisi olla laadukkaita, tarkkaan mietittyjä, jonkinlaista tunnetta herättäviä ja sitä mitä yrityksenä edustatte. Oikeiden hashtagejen käyttö lisää suuresti näkyvyyttä. On myös hyvä luoda yrityksen Instagramille oma hashtag, jota käyttää usein. Nykyään tarinallistaminen on kovassa huudossa ja sitä kannattaa käyttää myös Instagramissa. Pelkät mainos- ja tuotekuvat eivät kauaa jaksa kiinnostaa seuraajia. Inspiroiva ja rehellinen sisältö saa ihmiset kiinnostumaan. Inspiroivat, luovat ja tunnetta herättävät kuvat saa ihmiset kiinnostumaan, myös erilaisuus ja omaperäisyys julkaisuissa on eduksi.

Aktiivisuus on myös tärkeää näkyvyyden kannalta. Instagramiin olisi syytä päivittää noin kolme kertaa viikossa kuva tai video ja tarinoita päivittää miltei päivittäin. Tarinoiden sisältö voi hieman poiketa normaalista julkaisumateriaalista, se voi olla hieman arkisempaa ja helposti lähestyttävää. Nämä ovat vain yksi osa aktiivisuutta. Tärkeää on alkaa seurata tilejä, jotka liittyvät jotenkin omaasi ja kiinnostavat yritystäsi. Tykkää ja kommentoi muiden julkaisuja ja osallistu myös omien julkaisuidesi keskusteluihin aktiivisesti. Vältä passivoitumista ja pysy trendeissä mukana ja siitä mitkä hashtagit ovat alallasi juuri tällä hetkellä nousussa. Yrityskäyttäjätilillä pystyy myös helposti seuraamaan julkaisun sitoutumisia ja katselukertoja, näitä on hyvä seurata. Julkaisujen sitoutumiset ja katselukerrat antavat hyvin osviittaa siitä onko tekemisesi menossa oikeaan suuntaan.

 

 

Tällä hetkellä suurimmassa kasvussa on Instagramissa vaikuttajamarkkinointi. Se tarkoittaa sitä, että yritys maksaa tubettajalle, artistille tai ylipäätään kenelle tahansa, kellä on laaja näkyvyys sosiaalisessa mediassa siitä, että tämä mainostaa yrityksen tuotetta tai palvelua. Sitä näkee miltei päivittäin Instagramissa ja se on toimivaa. Ihmiset uskovat helpommin tällaisten vaikuttajien mainoksia, kun taas yritysten. Koetaan, että vaikuttaja, joka markkinoi on vain inhimillinen ihminen ja hänen sanaansa voidaan helpommin luottaa, kuin firmojen mainoksiin. Vaikea myöntää, mutta kyllä itsekin toimin näin, vaikka tiedostan sen olevan täysin maksettua mainontaa.

 

 

 

Toinen tapa luoda näkyvyyttä on erilaiset kilpailut ja arvonnat, näiden avulla pystyt myös sitouttamaan yleisöäsi. Tällaiset ovat kisat ja arvonnat ovat olleet todella suosittuja Facebookissa ja ne ovat keränneet paljon näkyvyyttä. Hiljalleen ne alkavat myös nostaa suosiotaan Instagramissa. Yhteenvetona voidaan todeta, että Instagram on loistava pohja yrityksen tai henkilöbrändin markkinoinnille, kunhan tunnet asiakkaasi ja olet aktiivinen.

 

 

LÄHTEET:

 

https://www.hehkumarketing.com/inbound-markkinointi/miten-markkinoida-instagramissa/

 

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/instagram-markkinointi-tehokkaaseen-kayttoon

 

https://emine.fi/podcast41/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close