Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Some managerina



Kirjoittanut: Iiris Ryhänen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Muutamia kuukausia sitten näin Tiktokkia selatessani videon, jossa @ itsjessicahawks kertoo olevansa social media manager. Videoissaan hän opettaa muita, miten saada asiakkaita ja mitä työnkuvaan kuuluu. En ollut ennen ajatellutkaan, että sellaista voisi tehdä joku, jolla ei ole koulutusta. Uutena tietona tuli myös se, että monilla yrityksillä ei ole valmiiksi omia somevastaavia, vaan sellaisen saattaa löytää esimerkiksi Instagramista. Mikä minua ja kommenttien perusteella montaa muutakin yllätti, oli palkka. Kyseinen tyttö kertoi hänen tuntipalkkansa olevan aluksi 30€/h ja jo neljän kuukauden jälkeen 60€/h. Työnkuvaan kuului muitakin houkuttelevia puolia. Työtä voi tehdä mistä vain samaan aikaan monien ja hyvin erilaisten asiakkaiden kanssa ja mukana tulee muun muassa yrittäjän vapaus, mutta myös vastuu. Suhteellisen pienellä itseopiskelulla voi tehdä jo todella paljon ja myös mahdollisesti tienata hyvin ja kehittyä.

 

Olen ollut jo jonkin aikaa kiinnostunut sosiaalisen median managerin töistä, mutten ole kokenut olevani tarpeeksi osaava siihen. On ollut myös vaikeaa aloittaa. Jotta pääsin harjoittelemaan, niin otin hetkeksi siskoni kampaamon Instagramin haltuun ja postasin hänen puolestansa kuvia, jotka olin muokannut ja tein captionit ja sopivat hashtagit. Työ oli kuitenkin hieman vaikeaa, sillä en ollut ainoa joka postasi tilille, joten siitä ei saanut yhtenäistä. Työnkuvaan liittyen on kuitenkin helppo löytää tietoa nopeasti juuri niiden kanavien kautta, joita itsekin käytän. Tiktok ja Instagram ovat oivia paikkoja oppia näistä asioista. Minulla on vielä todella paljon opittavaa, mutta tämä aihe tuottaa paljon mielihyvää, joten on mielekästä oppia.

 

Olen vierestä seuraajana huomannut, kuinka uuvuttavaa on olla yrittäjä. Varsinkin kun on vasta suhteellisen alkuvaiheessa ja kaikkensa antanut. Tässä tilanteessa sosiaalisen median miettiminen saattaa olla viimeinen asia mikä kiinnostaa. Monella ei ole halua, osaamista tai jaksamista, tai mitään näistä kolmesta. Ei voi kuitenkaan kiistää sosiaalisen median tärkeyttä monilla aloilla. On siis tunnistettavaa, että sosiaalisen median ammattilaisille on kysyntää. Itselleni vaikuttaa, että tämä ala on vielä aika alkutekijöissään. Jos joku on haaveillut työskentelevänsä somen parissa, nyt olisi hyvä aika alkaa tekemään sen haaveen eteen töitä, niin tein minäkin.

 

On eräs paikka, jossa olen ollut vakioasiakas jo keväästä asti. Paikan sosiaalinen media on ollut alkuteijöissä ja epäaktiivinen ja omistaja ilmaisi huolensa siitä, ettei jaksa ja ehdi hoitamaan somea. Kerroin hänelle missä opiskelen ja että voisin mielelläni auttaa häntä. Sovimme, että hoidan alkuun perusjutut kuntoon jo olemassa olevilla alustoilla ja että saan somen pyörimään. Paikan sivuilta puuttui oleelliset tiedot kuten osoite ja Instagramista puuttui myös heidän aukioloaikansa. Moni asiakas kyseli kuulemma jatkuvasti osoitetta ja perustietoja. Julkaisuja oli todella harvoin, eivätkä ne olleet kovin houkuttelevia. Storyja ei käytetty juurikaan. Facebook oli jo edistyneempi kuin instagram ja siellä oli paljon enemmän tykkääjiä ja siellä hyödynnettiin maksullista mainontaa. Instagramista puuttui kokonaan myös bio.  Asiakkaalta kysyin tietoja muun muassa siitä, keitä heidän asiakkaat ovat, millaista kuvaa ja tunnelmaa he haluavat luoda ja mitä he haluavat saavuttaa. Pohdimme näihin yhdessä vastauksia ja vaikka kaikki ei ollutkaan aluksi selkeää, niin olen ajan kanssa oppinut jo hieman hahmottamaan, mistä asiakas pitää. Työ on hyvin vaikeaa, jos ei tiedä ketä asiakkaat ovat, tai että millaista sisältöä luoda.

 

 

Aloitin lisäämällä osoitteen kaikkialle mistä se puuttui ja tein Instagram bion. Lisäsin bioon myös yrityksen  aukioloajat. Paikan toiveena oli saada  enemmän asiakkaita keskipäivällä, joten ensimmäinen postaukseni koski tätä aikaa. Aloin tekemään sosiaalisen median strategiaa excelin avulla. Katsoin videoita, miten muut tekevät näitä töitä ja sovelsin niistä itselleni sopivia keinoja. Minulla on excelissä käytössä kaksi sivua. Ensimmäisellä sivulla on kahden kuukauden päivämäärät ja viikonpäivät. Laitoin jokaiselle viikolle kaksi postausta ja muutamia stooreja. Merkkasin postaukset, storyt ja juhlapäivät eri väreillä. Kuvapostaukset ovat pinkillä , videopostaukset ovat  keltaisella, storyt ovat sinisellä ja juhlapäivät punaisella. Toisella sivulla on aihe, minkälainen sisältö, mikä kuvateksti/storyteksti ja mitä hashtageja käytän julkaisuissa. Kun kaikki nämä on mietitty etukäteen, on postaaminen helpompaa ja nopeampaa. Yhteen postaukseen menee keskimäärin noin tunnin verran aikaa, suurin osa ajasta menee suunnitteluun. Jos olen tehnyt Canvalla kuvia niin ne ovat tietty ottaneet oman aikansa. Ongelmana on ollut se, ettei kuvia vielä ole juurikaan. Hankin tiimistämme valokuvausapua, joka onnistuu tammikuun aikana. Sillävälin otan itse tähän hätään kuvia, joita postata. Työntekoni vaikeutuu hieman kun lähden vaihtoon.

 

 

 

Olen pian työskennellyt yritykselle jo kuukauden. Tiedostan, että kasvaminen on hidasta, ellei sitten satu päätymään viraaliksi esimerkiksi Tiktokissa. Päätimme asiakkaan kanssa, että emme perusta heille Tiktoktiliä, ennenkuin perus asiat rullaavat sujuvasti. Olen pystynyt kasvattamaan seuraajia Instagramin ja Facebookin puolella ja olen saanut uusia ihmisiä kiinnostumaan kyseisestä yrityksestä. Yrityksen omistaja kertoi, kuinka sai jatkuvasti viestejä, joissa kysellään yrityksen sijaintia jne, mutta nyt ne viestit ovat vihdoin loppuneet. Asiakkaat löytävät jo tärkeimmät tiedot itse ja helposti. Odotan sitä hetkeä, kun koko Tampere tietää, mistä paikasta on kyse eikä kenenkään enää tarvitse kysyä, että mikä paikka ja missä. Toivon todella, että yritys kasvaisi ja kukoistaisi. Tämä korona-aika tekee siitä vain erittäin haastavaa.

 

Olisi varmasti hyödyllistä, jos lukisin aiheeseen liittyviä kirjoja enemmän. Pidän vaarallisen paljon nopeasta tiedosta, varsinkin kun on aihe jossa ei tarvitse olla erittäin luotettava lähde, vaan voi käyttää omaa arviointikykyä ja tehdä kuinka parhaaksi näkee. Jos siis kiinnostaa yrittäminen  sosiaalisen median parissa, niin itse olen löytänyt paljon vinkkejä käyttämällä hashtagejä, kuten esimerkiksi #socialmediamanager #virtualassistant, #socialmediastrategy ja #socialmediamarketing. Sillä, miltä oma instagram näyttää, ei ole juuri väliä. Voi olla hankalaa tai jopa tylsää työskennellä oman somen parissa, mutta saatatkin loistaa, kun olet vastuussa jonkun aivan toisen somesta. Yhdestä tilistä se kaikki lähtee. Liitän lähteisiin hyödyllisiä videoita, joista olen oppinut ja joita voi katsella.

 

Lähteet:

@hunnysucklesocial

How I create a basic social media strategy for a client ✨ #socialmediastrategy #socialmediamarketing #socialmediamanager

♬ original sound – Hannah

@hunnysucklesocial

How I plan content for a client ✨ #contentplanning #socialmediamanager #socialmediamarketing

♬ original sound – Hannah

@itsjessicahawks

i’m just tryna help you out ? #YesDayChallenge #workfromhome #workonline #virtualassistant #socialmediamanager

♬ Cupid’s Chokehold / Breakfast in America – Gym Class Heroes

 

 

 

Kommentoi