Tampere
03 Dec, Thursday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Soluessee: TWIST – ethän tarjoaisi kuohuviiniä shampanjan tilalla?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Soluesseen kirjoittajat Elisa Tarkiainen ja Miisa Kuivanen

TWIST – ethän tarjoaisi kuohuviiniä shampanjan tilalla?

 

Twist on uudenlainen, kokonaisvaltainen tapahtuma- ja myynninedistämis konsepti, johon kuuluu neljä ammattimaista ja upeaa tekijää. Twistin tarkoituksena on toteuttaa jokainen tapahtuma ja kohtaamis markkinointi tyylillä ja taidolla lisäten siihen sitä kaivattua Twistiä. Kilpailevista promootiotoimistosta Twist eroaa tarjoamalla asiakkaalle aina hieman enemmän. Jokainen asiakaskohtaaminen on huolella mietitty ja jokainen keikka on loppuun asti asiakkaan näköinen ja palvelee toimeksiantaja yritystä.

 

Mistä kaikki alkoi?

 

Proakatemialla tullessamme lähdimme koko tiimin voimin kokeilemaan kaikenlaisia projekteja. Meillä oli suuri jano kokea, tehdä ja verkostoitua. Meidän neljän kohdalla tuntui usein käyvän niin, että olimme aina enemmän tai vähemmän myynninedistämisen keikoilla promoottoreina tai vastaavasti tapahtumien järjetäminen pompahti aina esiin, kun mietimme seuraavaa projektin kohdetta.

 

Tapahtumia olemme järjestäneet niin yrityksen sisällä kuin uusasiakashankinnan muodossa ulkopuolisille kuluttajille. Haasteitakin on löytynyt ja välillä on ollut niin monta rautaa tulessa, että itseäkin on hirvittänyt, että kuinka tässä käy. Onneksemme olemme aina selvinneet kunnialla ja yhteenhiileenpuhaltamisella maaliin. Tästä se ajatus sitten syntyikin, että ehkä tämä on vain se meidän juttu, mikä me tosissaan hallitaan.

 

Laitoimme tuumastatoimeen ja päätimme tuotteistaa itsemme ja palvelumme. Vanhoja referenssejä jo meiltä löytyykin aikaisempien kokemuksien kautta, mutta asiakashankinta on seuraava iso kokonaisuutemme, mitä lähdemme työstämään. Halusimme helpottaa asiakasta ymmärtää meitä ja palveluamme. Kiteyttämällä palvelumme yhden sivuston alle, vakuuttavuus kasvaa sekä pallvelun tarjonta selkiytyy. Palvelumme tuotteistaminen nojaa vahvasti Johanssonin Heikin kirjoitukseen: “Tyypillisiä esimerkkejä tuotteistamisesta ovat tuotteen yhdistäminen asiakasta houkutteleviin palveluihin, palveluiden sisällön ja hinnoittelun muuttaminen kiinteäksi tuntiveloituksen sijaan, tai markkinoinnin konkretisoimista niin, että tuote erottuu paremmin kilpailijoista.” (Johansson n.d.)

 

Twist:n tulevaisuus näyttää energiseltä ja valoisalta ja suuri tavoitteemme on, että tästä tulee meille aivan oikea liiketoiminta, jota voimme jatkaa Proakatemialta valmistuttuamme.

 

Kivijalan rakentaminen

 

Blogikirjoituksessa “Luotettava promootiotoimisto – Mistä sen tunnistaa?” Päivi Lehtonen kertoo hänen mielestään tärkeitä pointteja hyvän promootiotoimiston valinnassa. Yhtenä tärkeänä asiana hän nostaa nettisivujen ja sosiaalisten medioiden tärkeyden. Lehtosen mukaan nämä tulee olla yrityksellä kunnossa ja niistä tulee löytyä kattavat yhteystiedot mahdollisimman monelle tekijälle ja mielellään kuvan kera. Hänen mukaansa on tärkeä tuoda sivuilla ilmi asiakkaan saama arvo ja hyöty, pelkkä kauniiden adjektiivien viljely ei vielä vakuuta. Tärkeää on myös osata nostaa esiin jo tehtyjä projekteja ja referenssejä, sillä ne luovat luotettavuutta uusien asiakkaiden näkökulmasta. (Lehtonen n.d.)

 

Olemme Twist:n tekijöiden kanssa päättäneet valita sosiaalisen median kanavoiksi vain kaksi toimivinta viestintäkanavaa. Tämä sen vuoksi, jotta kanava pysyy mahdollisimman aktiivisena ja tavoittaa juuri meille tärkeät asiakasryhmät. Tällä hetkellä kahtena vahvimpana ehdokkaana ovat Facebook ja Linkedin. Näiden lisäksi laitamme verkkosivut pystyyn, joista voi nähdä tarkemmin tekijöiden kasvot ja palvelut. Emme kuitenkaan halua ryhtyä suoraan keikkoja välittäväksi promootio toimistoksi, vaan ensisijaisesti Twist lähtee meidän persoonista, joten haluamme pääosin tehdä työmme itse asiakasta palvellen, näin takaamme laadun. (Wikipedia 2018)

 

Hyvää kuvaa promootiotoimiston valinnassa antaa myös taustalla olevien henkilöiden omat sosiaalisen median kanavat. Kannattaa hieman vilkaista, minkälaista kuvaa henkilöt antavat omissa henkilökohtaisissa kanavissaan ja edustavatko he myös sillä puolella. Lehtosen mukaan kannattaa kysyä vinkkiä myös tutuilta heidän käyttämistä palveluista, sillä kukapa haluaisi tutulleen suositella huonoa yritystä. Usein tätä kautta saa myös sellaisia kontakteja, joita ei googlen monen tunnin selauksella olisi ikinä edes löytänyt – varsinkin jos kyseessä on pienempi toimija. (Lehtonen n.d.)

 

Seuraava askel Twist:n kanssa onkin verkkosivujen tuottaminen. Sinne aiomme laittaa kiehtovat esittelyt meistä tekijöistä, jotta asiakas pystyy jo tilausvaiheessa näkemään kasvot henkilölle, jonka kanssa asioi. Haluamme myös esittely teksteissämme korostaa vahvuuksiamme, tuoden persoonamme ylös. Näin takaamme myös asiakkaalle mahdollisuuden valita juuri hänen keikalle tai tapahtumaan sopivan henkilön tuomaan lisäarvoa twistin muodossa. Tämä ei kuitenkaan poista faktaa, että meidän jokaisen neljän tulee räätälöidä omat sosiaalisen median kanavat projektiamme tukevaksi. Tämän kaltaisessa liiketoiminnassa hyvin usein asiakas käy vilkaisemassa sosiaalisen median kanavat tekijältään, jotta saa lähemmän kuvan tekijän persoonasta. (Lehtonen n.d.)

 

Palvelut ja tarjonta

 

Palvelutarjontamme koostuu neljästä eri osa-alueesta. Koemme kaikki osa-alueet meidän näköisiksi ja siksi olemme halunneet valita juuri nämä. Koemme myös, että näillä osa-alueilla meillä on paras ammattiosaaminen ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme laadukasta ja osaavaa työskentelyä.

 

Promotion with the Twist

 

Promotion with the Twist on kohtaamis markkinointi palvelu, jossa asiakas saa käyttöönsä edustavat ja osaavat kohtaamis markkinoinnin ammattilaiset. Tekijöillä on aina usean vuoden kokemus promootio työskentelystä. Kohtaamis Markkinoinnin avulla yritykset voivat vahvistaa näkyvyydellä tuotettaan/palveluaan/brändiään sekä samalla tehdä uusasiakashankintaa ja lisätä tunnettuutta.

 

Asiakkaan on mahdollista saada Twistin kautta myös osaavia hosteja, joiden tehtävänä on juontaa tapahtumia, illanistujaisia, tuotelanseerauksia ja muutenkin tehdä asikastilaisuuksissa kaikille tervetullut olo. Hostit perehtyvät aina etukäteen asiakkaan tarpeeseen ja ovat mukautuvaisia toimimaan asiakkaan toiveiden mukaan.

 

Paketit on aina asiakkaan mukaan räätälöityjä ja ne voi sisältää yksittäisiä keikkoja tai jopa kuukausien pituisia kiertueita. Meiltä löytyy kattava kokemus molemmista näistä. Promootioidemme taustalla on aina asiakkaan tarve saada joko lisää näkyvyyttä, tehdä uudelle tuotteelle lanseerausta, parantaa bändin imagoa tai vain markkinoida näkyvästi ja erilaisella otteella.

 

Olemme aiemmin olleet toteuttamassa yhdelle suomen suurimmista elintarvikeyrityksistä kesän pituista kiertuetta, jossa asiakas sai uutuustuotteelleen lisää näkyvyyttä ja tietysti samalla brändin tunnettuutta. Olemme myös tehneet kiertueen suomessa toimivalle optikkoyritykselle, jossa markkinoitiin heidän tarjoamaa palvelua.

 

Event with the Twist

 

Järjestämme yrityksille tapahtumia niin yrityksen sisällä kuin ulkopuolelle yrityksen asiakkaita, esimerkiksi kuluttajia varten. Tuomme tapahtumiin aina jotakin uutta, mitä muilla ei ole vielä saatavilla. Haluamme tarjota yrityksen henkilökunnalla tai muille asiakkaille juuri heitä varten tehdyn tapahtuman, jossa yritysasiakkaamme pääsee osoittamaan kiitollisuutta haluamallaan tavalla. Pienellä twistillä höystetyt tapahtumat jättävät kävijälle ikimuistoisen kokemuksen ja vahvan muistijäljen. Tällä tavoin takaamme, että tapahtumasi ei huku asiakkaan silmissä massan keskelle. Loihditaan yhdessä jotakin uutta, teidän arvoja silmälläpitäen.

 

Life with the Twist

 

Kaipaako tapahtumasi lisäohjelmaa tai ihmisten ymmärtämistä ja huomioimista. Haluatko osoittaa johtajana aidosti välittävän työntekijöistä?

 

Haluamme tarjota ratkaisun, millä takaamme, että asiakkaasi tai henkilökuntasi tuntee tulevansa kuulluksi ja heistä välitetään. Tarjoamme jo olemassa olevaan tapahtumaan workshop muodossa henkilökunnan työhyvinvointiin liittyviä ajatuksia ja harjotuksia osallistamalla heitä tai ihan vain puhujan muodossa. Tämä uusi Twistin tapa korostaa elämän oivalluksia, jättää asiakkaalle tai työntekijälle lähtemättömän vaikutuksen, jota hän miettii vielä lämpimästi kotonakin.

 

Voimme myös luoda yritykseesi näiden teemojen ympäriltä kokonaan uuden tilaisuuden, jossa asiakkaiden tai työntekijöiden henkistä hyvinvointia vahvistetaan. Voimme yhdessä räätälöiden laajasta aineistoistamme juuri teille sopivan tilaisuuden, oli se sitten tiimi-ilta tai koko työyhteisön virkistyspäivä. Oivalletaan yhdessä elämän tärkeitä asioita.

 

Bachelor Party with a Twist

 

Tämä palvelumme on tarkoitettu polttariporukoille. Olemme huomanneet oman kokemuksen ja kuuleman perusteella, että juurikin tällaiselle kokonaisvaltaiselle polttari-palvelulle on kysyntää. Usein kaason/bestmanin tehtävänä on miettiä mitä kaikkea kivaa morsiamelle/sulhaselle keksitään, mutta se työ voi olla lähes yhtä työlästä kun itse häiden järjestäminen – varsinkin jos juhlakalu halutaan yllättää täydellisesti. Tämä palvelu kattaa räätälöidyn paketin joka sisältää muutaman halutun aktiviteetin ja esimerkiksi ruokailun. Paketti voi koostua siis vaikka amazing race-aktiviteetti kierroksesta, rentouttavasta jalka- ja kasvohoidosta ja tämän jälkeen saunaillasta ruokailun kera.

 

Haluamme, tarjota jokaiselle naimisiin menevälle ikimuistoiset polttarit ja päästää kaasot ja bestmanit hieman helpommalla. Mielestämme tällaiset “once in a lifetime”- juhlat täytyy juhlia kunnolla, joten mikset siis lisäisi polttareihisi hieman sitä kaivattua Twistiä.

 

Myynti käyntiin

 

“Myyminen lähtee asiakkaan ymmärtämisestä: mikä on hänen ongelmansa, johon sinä myyjänä voit tarjota avun?

Pieni osa ostajista on jo ymmärtänyt tarvitsevansa tuotteen, jota olet myymässä.

Hienoa, heitä varten tuotemarkkinoinnin ja yrityksen yhteystietojen on löydyttävä verkosta vaivatta.

Suuri osa potentiaalisista ostajista kuitenkin hakee tietoa jonkin ongelman ratkaisuun tai inspiroituu kehittämään hyvää vielä paremmaksi. Tällöin kannattaa myydä ensin idea ja vasta myöhemmin tuote.” Kertoo Pia Viinamäki. Miten tehdä B2B -myyntiä digiaikana? Advancen blogikirjoituksessaan.

 

Haluamme Twist:ssä kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että teemme tapahtumista ja myynninedistämisen keikoista juuri asiakasta palvelevan. Esimerkiksi nettisivuillamme ja somekanavissamme haluamme luoda valmiin mielikuvan ja uteliaisuuden siitä, että meillä on tarjota asiakkaalle jotakin sellaista, mitä hän ei ole vielä edes itse hoksannut. Haluamme erikoistua löytämään asiakkaan tarpeen, luomalla hänelle vahvat mielikuvat ja tiedollisen hyödyn siitä, miksi meidät kannattaa valita mukaan. (Fonecta 2017)

 

Aloitamme myyntimme käymällä ensin vanhat, jo lämpimät kontaktit läpi. Tällä tavoin pystymme luomaan lisää referenssejä, ja palvelemaan asiakkaita, jotka ovat jo meille hyvin tärkeitä. Käymme nämä kontaktit läpi listaamalla kontaktimme yhteiseen asiakasluetteloon, josta lähdemme purkamaan asiakkaita löytäen heille jo etukäteen mahdollisen tarpeen. Tuntemalla nämä yritykset etukäteen, tiedämme, mitä he haluavat edustaa yrityksessään ja pystymme räätälöimään juuri heille sopivan paketin.

 

Käymme nämä luodut kontaktit läpi soittamalla asiakkaalle ja kyselemällä heidän vuodestaan, mitä on luvassa. Meille tärkeitä tietoja on esimerkiksi juhlat, mitä yritys aikoo viettää, mahdolliset messut, joille yritys aikoo osallistua sekä yrityksen mielikuva itsestään, jota voisimme vahvistaa esimerkiksi kuluttajille tapahtuman muodossa.  Tuomme julki uuden ideamme kertoen Twististä ja näin saavutamme myös näkyvyyttä. Luomme sähköpostiin kattavan viestin, josta näkee suoraan tarjontamme, minkä lähetämme aina asiakkaalle aina puhelun päätteeksi. Näin takaamme, että asiakkaalle jää itselleen jotakin konkreettista, mihin voi palata.

 

Uusasiakashankinta

 

Olemme tietysti avoimia uusille kontakteille, ja samanaikaisesti lähdemmekin tekemään vauhdilla uusasiakashankintaa, jotta kesällä pääsemme toteuttamaan taitojamme palvellen yrityksiä ja tapahtumia. Teemme selkeän markkinointisuunnitelman, miten ja millä tavalla haluamme näkyä mahdollisille uusille asiakkaille. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä varmasti myös kärki kirkastuu siitä, missä ovat meidän asiakasvirtamme.

Olemme todenneet, että tehokkaimmat keinot uusien asiakkuuksien luontiin on kuitenkin puhdas puhelinsoitto tai sähköpostitse yhteydenotto. Nämä ovat olleet tapoja, joilla keskustelu ja tarvekartoitus ovat edenneet pisimmälle. Samalla meillä on Twist:ssä tavoitteena aina saada yhdestä tapahtumasta kaksi uutta kontaktia, koska kokemus puhuu potentiaaliselle asiakkaalle puolestaan. Tämä pohjautuu myös hyvin vahvasti Heikki Johanssonin  myyntipsykologiaan: “Ihmiset haluavat nähdä, koskea, maistaa ja haistaa tuotetta ennen ostamista. Sinun pitäisi pystyä esittelemään tuote asiakkaalle ja antamaan se käpisteltäväksi ennen myymistä. Jos myyt tuotetta verkossa tai palvelua, sinun pitäisi silti pystyä kertomaan kaikki tarpeellinen, näyttämään kuvia, videoita ja ääntä tuotteesta, jotta asiakas voi luottaa tuotteen laatuun.” (Johansson 2018)  

 

Etsiessämme, miten löydämme uudet asiakkaat törmäsimme nettisivuilla Selectorin tarjoamaan uusasiakashankinta kohderyhmätyökaluun, jonka avulla voi kartoittaa itselleen suotuisia alueita, mistä voisi lähteä etsimään uusia aluevaltauksia. Aiomme ehdottomasti tutustua tähän palveluun tarkemmin ja katsoa olisiko tästä meille hyötyä tai vastaavasti kannattavaa maksaa. Usein kuitenkin puskaradio ja ihmisten kokemukset puhuvat tapahtumissa puolestaa. (Selector)

 

Vuorovaikutus onkin tärkeää, kun puhutaan uusien asiakkaiden hankinnasta. Tutustuminen, luottamuksen luonti ja kommunikointi ja erityisesti tarpeen kuunteleminen on tärkeää uusia asiakkaita hankittaessa. Emme kuitenkaan Twist:nä halua unohtaa palautteen tärkeyttä. Ymmärtämällä asiakkaan ostokäyttäytymistä palautteen avulla paremmin, tulemma paremmiksi myyjiksi. Aiomme olla moneen uuteen yritykseen yhteydessä, mutta ihan näistä jokaisesta pyydämme palautetta, niin myyntihetkestä, ensivaikutelmasta sekä tietysti tapahtuman tai keikan toteuttamisesta. Teemme tähän järkevän Google docks pohjan, joka kerää meille kaiken palautteen yhteen tiedostoon. Näin pystymme nopealla tahdilla tehostamaan ja parantamaan toimintaamme. (Johansson 2018)

 

Lähteet:

 

Bisnode Selector. B2B Kohderyhmätyökalu. Luettu 16.3.2018  https://selector.bisnode.fi/region

 

Johansson, H. Tuotantotalouden verstas. Kun ymmärrät ostamisen ja myynninpsykologiaa voit myydä mitä tahansa. Luettu 16.3.2018

http://www.tuotantotalous.com/kun-ymmarrat-ostamisen-ja-myymisen-psykologiaa-voit-myyda-mita-tahansa/

 

Johansson, H. Tuotantotalouden verstas. Palvelujen tuotteistaminen. Luettu 16.3.2018

http://www.tuotantotalous.com/palvelujen-tuotteistaminen/

 

Facebook. Wikipedia.  Luettu 16.3.2018 https://fi.wikipedia.org/wiki/Facebook

 

Fonecta. Miten yritys toimii sosiaalisessa mediassa? Ota some haltuun! Luettu 15.3.2018

https://www.fonecta.fi/yrityksille/opi-ja-onnistu/sosiaalinen-media/

 

Lehtonen, P. Harva Marketing. Luotettava promootiotoimisto – Mistä sen tunnistaa?. n.d. Luettu 14.3.2018. https://www.harvamarketing.fi/blog/luotettava-promootiotoimisto-mista-sen-tunnistaa

 

Linkedin. Wikipedia.  Luettu 16.3.2018 https://fi.wikipedia.org/wiki/LinkedIn

 

Viinamäki, P. Advance. Miten tehdä B2B -myyntiä digiaikana? Luettu 16.3.2018

https://blog.advanceb2b.com/fi/miten-tehdaan-b2b-myyntia-digiaikana

Kommentit
  • Hanna Saraketo

    Nyt näkyvät Timon neljä teetä, hyvä juttu! Erityinen kiitos kiinnostavasta otsikosta.
    Lähdeluettelo on korjattava, samoin oikeakielisyys ja lähdeviitteet tarkistettava, jotta Twististä(kin) välittyy laadukas ja osaava kuva.

    9.5.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close